آشنایی با پشت‌پرده اتفاقات افغانستان با «ملکه بامیان»
کد خبر: 3995019
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

آشنایی با پشت‌پرده اتفاقات افغانستان با «ملکه بامیان»

ملکه بامیان روایت زندگی یک زن افغانستانی در بامیان توسط انتشارات کتابستان به چاپ دوم رسید.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: ملکه بامیان توسط انتشارات کتابستان به چاپ دوم رسید. ملکه بامیان یک زندگی‌نامه داستانی پرکشش است که از کودکی ملیکه، قهرمان داستان شروع می‌شود و تا اتفاقات پس از ازدواجش ادامه پیدا می‌کند.

ملیکه سیده‌ای است از هزاره‌های بامیان. شهری زیبا و کهن در میانه کشور افغانستان. داستان از همین ناحیه بامیان شروع می‌شود، ما را به نیمی از افغانستان می‌برد و بعد هم به ایران می‌آورد. گرچه آمدن به ایران پایان ماجرا نیست!

کتاب به فارسی افغانستانی نوشته شده و این بر جذابیت و گیرایی نثر ملکه بامیان افزوده است. ملکه بامیان فرصتی است که با حس و حال و کلمات جدیدی از زبان شیرین فارسی آشنا شویم.با خواندن ملکه بامیان می‌فهمیم نیازی نیست برای قهرمان بودن حتما ویژگی خاصی داشت. می‌توان با سوادی نه چندان زیاد، با زور بازوی کم، با پولی بسیار کمتر و حتی بدون پشتوانه دیگران، قهرمان شد.

البته خیالتان از زنانگی کتاب راحت باشد. ملیکه، قهرمان داستان به اندازه‌اش زن است و لطیف و پراحساس. آدم‌هایش هم براساس جنس دسته‌بندی نشده‌اند. هم مرد بد و خاکستری و خوب دارد هم زن بد و خاکستری و خوب.

طالب‌هایی که ذکرشان در کتاب می‌رود ما را با بسیاری از واقعیت‌های پشت پرده اتفاقات افغانستان هم آشنا می‌کند. همه چیز، همانی نیست که از دریچه رسانه‌های رسمی دیده‌ایم‌. ملکه بامیان فرصتی است که بدون مرارت، بدون تحمل رنجی که دیگران کشیده‌اند، تجربه آن‌ها را حس کنیم و فرصتی برای فکر کردن داشته باشیم. برخی چیزها اگر از دست بروند معلوم نیست به همین سادگی هم به دست بیایند!

این کتاب جدای از فرم و قصه‌اش، برای ما حرف از مقاومت می‌زند. مقاومت بهایی دارد که باید پرداخت شود اما ارزشش را دارد. مقاومت هم لازم نیست حتما فیزیکی باشد، همین که آدمی در جنگ اراده‌ها کم‌ نیاورد و همچنان قوی باشد خودش بزرگترین مقاومت ممکن است.

مقاومت ملکه بامیان از همین جنس است. دختری که با دست خالی، بدون هیچ‌ سواد خاصی، بدون هیچ پشتوانه مالی و خانوادگی، برای حفظ آرمان و ایمانش مقاومتی همه‌جانبه کرد.

این کتاب به قلم معصومه حلیمی در ۲۷۶ صفحه و با قیمت۶۰هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha