مؤسسه‌ای قرآنی با رسالتی جهانی / کرونا مانع از آموزش‌ها نشد
کد خبر: 3996786
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴

مؤسسه‌ای قرآنی با رسالتی جهانی / کرونا مانع از آموزش‌ها نشد

مدیر آموزش مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خارج از کشور طرح‌های قرآنی اجرا و حتی کادر آموزشی آنها نیز از دانش‌آموخته‌های مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) هستند که پس از گذراندن این دوره، مباحث را در کشور خود پیاده می‌کنند.

مؤسسه‌ای قرآنی با رسالتی جهانی / کرونا مانع از آموزش‌ها نشدبهبود حسینی، مدیر آموزش مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده و تاکنون در حیطه حفظ قرآن بسیار فعال بوده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های این مؤسسه به‌صورت مجازی، روزانه و شبانه‌روزی است و نزدیک به ۱۸ مرکز شبانه‌روزی در کل کشور از این مؤسسه دائر است، اما بعد از شیوع کرونا اجازه فعالیت به این مراکز داده نشد و اکنون چهار مرکز فعال شبانه‌روزی که دو مرکز در شیراز و دو مرکز در بیرجند و مشهد است، فعالیت دارند.

حسینی با اشاره به اینکه با تصمیمات اتخاذ شده تعداد این مراکز در کشور افزایش یافته است، تصریح کرد: طبیعی است به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد کارآموزان کمتر از سال‌های قبل شده است، اما در همین دوران کرونا طرحی در حرم مطهر رضوی(ع) با عنوان «طرح تحفیضین رضوی» را اجرا کرده و از بین ۷۰۰ مصاحبه ۲۰۰ نفر منتخب و در حرم مطهر رضوی مشغول به حفظ کل قرآن در یک سال شدند.

مدیر آموزش مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) بیان کرد: علاوه بر حفظ شبانه‌روزی قرآن در این مراکز برنامه‌هایی همچون تفسیر، تجوید، دروس اخلاق و برنامه‌های تفریحی زیارتی و ورزشی صورت می‌گیرد تا در کنار حفظ به این فعالیت‌ها پرداخته تا فشار سنگین تحفیظ از دوش قرآن‌آموز برداشته شود.

وی افزود: اساتید این مؤسسه از دانش‌آموختگان قبلی مراکز هستند و طی تجربه‌هایی که به‎دست آوردند به نقاط کشور منتقل شدند تا بتوانند راهگشای تدریس باشند، چراکه در تدریس، تجربه بسیار مهم است.

مؤسسه‌ای قرآنی با رسالتی جهانی / کرونا مانع از آموزش‌ها نشد

نسخه یک ساله حفظ شبانه‌روزی قرآن برای همه افراد تجویز نمی‌شود

مدیر آموزش مؤسسه بیت‎الاحزان حضرت زهرا(س) گفت: برای فردی که می‌خواهد در مبحث حفظ یک ساله قرآن مجید اقدام کند، ابتدا یک دوره آموزشی با عنوان «طرح ملی رحله» به مدت ۴۵ تا ۵۰ روز برگزار می‌کنیم؛ این افراد سنجش شده و بعد کلاس‌های آموزشی را می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه قرآن‌آموز علاوه بر توانایی در حفظ باید خصوصیات اخلاقی خوب داشته باشد، تصریح کرد: یک حافظ قرآن علاوه بر داشتن خصوصیات اخلاقی حسنه باید ارتباط اجتماعی قوی داشته باشد تا بتواند افراد جامعه را جذب قرآن کند و با استفاده از این ارتباط بحث‌ها و تفکرات قرآنی را به جامعه القا کند و ترویج‎دهنده احادیث و روایات قرآن کریم باشد.

حسینی افزود: حفظ مجازی قرآن کریم شامل افرادی است که به‎دلیل مشغله‌های شخصی و کاری نمی‌توانند در برنامه‌های شبانه‌روزی حضور به عمل آورند.

وی بیان کرد: از آنجایی که این دوره‌ها بین سنین ۱۲ تا ۲۴ سال انجام می‌شود، غیر از این سنین افراد موفق به شرکت در دوره‌های شبانه‌روزی نمی‌شوند، به همین دلیل باید در حفظ مجازی شرکت کنند.

مؤسسه‌ای قرآنی با رسالتی جهانی / کرونا مانع از آموزش‌ها نشد

فعالیت‌های شاخص و حضور بین‌المللی

مدیر آموزش مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خراسان‌جنوبی بیان کرد: در جایگاهی قرار داریم که علاوه بر مؤسسه‌های داخلی مؤسسه‌های بین‌المللی نیز مشغول فعالیت هستند، چراکه رسالت خود را جهانی می‌دانیم.

حسینی ادامه داد: نکته جالب این است که در خارج از کشور طرح‌های قرآنی اجرا و حتی کادر آموزشی آنها نیز از دانش‌آموخته‌های مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) هستند که پس از گذراندن این دوره، مباحث را در کشور خود پیاده می‌کنند.

وی بیان کرد: مؤسسه بیت‌الاحزان از همان ابتدای کار تاکنون زیرمجموعه هیچ نهاد دولتی نبوده و تمام درآمدهایی که به‌دست می‌آورد از اندک شهریه‌ای است که از قرآن‌آموزان گرفته می‌شود و مابقی از سوی خیرین تأمین می‌شود.

مدیر آموزش مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خراسان‌جنوبی بیان کرد: در دولت‌های قبل بودجه قرآنی موجود بود، اما در سال‌های اخیر بودجه قرآنی محدود و گاهی اوقات نیز لغو می‌شد و این موضوع منافات دارد با کشوری که خود را اسلامی می‌خواند و بودجه قرآنی آن محدود شود.

وی تصریح کرد: بودجه‌ها قطعاً در ادامه فعالیت تأثیرگذار است و عدم تزریق منابع دولتی به این مؤسسات آن‌ها را با چالش مواجه می‌‌کند، اما مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با وجود تمام مشکلات هنوز ایستاده و خدمت‌رسانی می‌کند.

مؤسسه‌ای قرآنی با رسالتی جهانی / کرونا مانع از آموزش‌ها نشد

هیچ‌گونه تعهدی برای اعطای مکان به مؤسسات قرآنی وجود ندارد

مدیر آموزش مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از محروم‌ترین استان‌های کشور در مبحث حفظ قرآن پایتخت کشور تهران است؛ در دو سه سال اخیر در تهران مؤسسه تخصصی حفظ قرآن داشتیم، اما مسئولان وقت، آن مکان را از ما گرفته و چون مؤسسه بیت‌الاحزان زیرمجموعه هیچ نهاد دولتی نیست، مکانی برای برگزاری این کلاس‌ها به‌صورت شبانه‌روزی موجود نبود.

حسینی با بیان اینکه اکنون در خراسان‌جنوبی در مدرسه شوکتیه مستقر هستیم و اداره کل اوقاف و امور خیریه تا کنون همکاری‌های خوبی داشته و  امیدواریم قرارداد مکان تمدید شود، ادامه داد: از مسئولان انتظار می‌رود در مکان برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن ما را یاری کنند تا جذب بیش از پیش صورت گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به تلاش‌های مدیران مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و جذب قرآن‌آموزان با وجود شرایط کرونایی شاهد روند رو به رشد تحفیظ در سراسر کشور هستیم که امیدواریم این روند با مشکلاتی چون نبود مکان آموزشی، قطع و یا مختل و کند نشود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha