اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی فارغ از مصلحت‌اندیشی‌‌‌ها به ناکارآمدی‌ها پایان دهد
کد خبر: 3997003
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
یادداشت

اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی فارغ از مصلحت‌اندیشی‌‌‌ها به ناکارآمدی‌ها پایان دهد

یکی از فعالان قرآنی با اشاره به بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات قرآنی و نقش تأثیرگذار دست‌های پنهان و حاكمیت روابط بر ضوابط در دوره‌های گذشته امور قرآنی، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات را خطاب قرار داده و نوشت: به عنوان مقام مطلع و دارای كسوت اجرایی و مدیریتی، به دور از مصلحت‌اندیشی در مبارزه با ناكارآمدی‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی به این اقدام مهم دست زده و باعث ایجاد انگیزه مضاعف بین فعالان و مؤسسات قرآنی با خلع ید از مدعیان شوید.

به گزارش ایکنا، علیرضا كچوییان، مدیر مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه تهران و فعال قرآنی در فضای مجازی، پیرو انتشار یادداشت محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در ایکنا با عنوان «۵ درخواست صریح مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد» مطلبی را منتشر کرد که متن آن بدین شرح است؛

«پیرو یادداشت مدیرعامل اتحادیه كشوری مؤسسات و تشكل‌های قرآن و عترت، نكاتی چند را به عرض می‌رسانم:

١.جناب آقای انجم‌شعاع! اشارات حضرتعالی در نامه‌تان به وزیر ارشاد در بحث بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات قرآنی و نقش تأثیرگذار دست‌های پنهان و حاكمیت روابط بر ضوابط در دوره‌های گذشته، بیشتر مصداق ترك فعل و در واقع سوء‌استفاده از موقعیت و جایگاه‌های مدیریتی از سوی گذشتگانی هست كه شما به آن‌ها اشاره داشتید و این‌ها همه امکان پیگرد حقوقی در صورت ارائه مستندات شفاف دارد. ای كاش به عنوان مقام مطلع و دارای كسوت اجرایی و مدیریتی، به دور از مصلحت‌اندیشی خانمان‌سوز در مبارزه با ناكارآمدی‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی، و دوری از شعارزدگی به این اقدام مهم دست زده و باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه مضاعف بین فعالان و مؤسسات قرآنی با خلع ید از مدعیان شوید و مطمئن باشید حمایت معنوی خیل عظیمی از تلاشگران این عرصه را همراه خواهید داشت.

٢. هر یك از تشكل‌ها و نهادها كه متأسفانه كم هم نیستند در اساسنامه‌ها و حوزه‌های مأموریتی خود به نوعی به موضوع سیاست‌گذاری و نظارت پرداخته و خود را در این زمینه صاحب نقش می‌دانند و اتحادیه متبوع شما هم از این امر استثنا نیست. اما آیا با پیشنهاد واسپاری امور اجرایی به مؤسسات و ایفای نقش سیاستگذاری از سوی وزارت ارشاد، مشكلات مشارالیه و خیلی‌های دیگر حل و رفع می‌شود؟ به نظر می‌رسد مشكل در جای دیگر و در همین وجود ساختارهای متعدد و موازی است كه با حذف نقش اجرایی معاونت قرآن و عترت ارشاد به قوت خود باقی خواهند ماند، لذا باید به دنبال ساختاری واحد و نه تك‌صدایی و انسجام در امور كلان و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر به عنوان مركز واحد فرماندهی فعالیت‌های قرآنی در كشور بود كه تحقق این مهم نه چندان دور از دسترس، بلكه مستلزم عزمی جهادی و راسخ است.

٣. با توجه به تنوع و كثرت موضوعات كاری وزارت ارشاد و شخص جناب آقای دكتر اسماعیلی و رسیدگی به سایر امور فرهنگی و هنری كشور و عدم وجود سوابق فعالیت‌های میدانی وزیر محترم، در این باره یعنی فعالیت‌های قرآنی، بهتر بود به جای درخواست سركشی از وضعیت مؤسسات قرآنی سراسر كشور از وزیر محترم طی سفرهای استانی، انتصاب فردی شایسته و نه الزاماً سرشناس، و در یك كلام، مردِ میدان و دارای روحیه جهادی به عنوان دستیار و ناظم امور قرآنی وزارتخانه، كه می‌تواند نقشی مهم در عرصه تصمیم‌سازی ایفا كند، پیشنهاد و درخواست می‌شد تا با وجود این دستیار با وجود معاونت قرآن و عترت، به دلیل شناور بودن جایگاه دستیاری و درگیر نبودن با مسائل بروكراتیك اداری، اشراف و فهم مسائل جامعه قرآنی و كلان در عرصه تصمیم‌گیری برای وزیر محترم را آسان‌تر و مقرون به صواب كند. ان‌شاءالله.

والسلام علیكم و رحمت الله و بركاته

علیرضا كچوییان

مدیر مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه تهران»

انتهای پیام
captcha