پخش ویژه‌برنامه زادروز «خلیل الحصری» از شبکه ماهواره‌ای مصری
کد خبر: 3998089
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

پخش ویژه‌برنامه زادروز «خلیل الحصری» از شبکه ماهواره‌ای مصری

برنامه «هذا الصباح» شبکه ماهواره‌ای «اکستر نیوز» مصر، امروز، 26 شهریورماه، به ارائه گزارشی از زندگی «شیخ محمود خلیل الحصری»، قاری برجسته مصری اختصاص داشت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «studio.dostor.org»، امروز مصادف با یکصد و چهارمین زادروز «شیخ محمود خلیل الحصری»، شیخ‌القراء پیشین مصر و یکی از مشاهیر قرائت جهان اسلام است. سفیر قرآنی که با تلاوت اهوراییش جهان را عطرآگین و زندگی خود را وقف خدمت به قرآن کرد.
 
در همین راستا، شبکه ماهواره‌ای «اکستر نیوز»، مصر در برنامه صبحگاهی این شبکه با عنوان «هذا الصباح»، گزارشی از زندگی، توانمندی‌ها و فعالیت ارزشمند این قاری بزرگ جهان اسلام ارائه داد.
 
وی از مشاهیر قرائت مصر و قاریان عصر طلایی بود که صد و چهار سال پیش در چنین روزی(۱۷ سپتامبر ۱۹۱۷ میلادی) در روستای «شبرا النمله» از توابع شهر «طنطا» واقع در استان «غربیه» مصر دیده به جهان گشود.

شیخ محمود خلیل الحصری از مشهورترین قاریان جهان اسلام و یکی از قراء برجسته پیشین مصر است که قرآن کریم به روایت‌های مختلف به صدای وی ضبط شده است.
 
پدرش در چهار سالگی او را به یکی از مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن فرستاد تا کلام وحی را در آنجا حفظ کند. مرحوم الحصری در ۸ سالگی موفق شد که حفظ قرآن را به پایان ببرد و در ۱۲ سالگی به مرکز دینی شهر طنطا پیوست و پس از آن، قرائات ده‌گانه قرآن را در الازهر آموخت. 

الحصری پس از کسب مدرک علم قرائات، به پژوهش در حوزه علوم قرآنی روی آورد و با صوت زیبا و ادای خوبی که داشت در سال ۱۹۴۴ میلادی در آزمون تلاوت رادیو قرآن مصر شرکت کرد و توانست مقام نخست این آزمون را از آن خود کند.
 
مرحوم الحصری در سال ۱۹۵۰ میلادی به‌عنوان قاری مسجد «الاحمدی» در شهر طنطا انتخاب شد و از آنجا به مسجد الحسین(ع) قاهره ملحق شد.
 
مرحوم حصری همچنین، نخستین کسی بود که مصحف صوتی را با ترتیل به روایت حفص از عاصم در سال ۱۹۶۱ میلادی ضبط کرد و تأسیس اتحادیه قاریان قرآن و راه‌اندازی مراکز آموزش حفظ قرآن در همه شهرها و روستاهای مصر را خواستار شد، وی همچنین اقدام به تأسیس یک مسجد و مرکز آموزش حفظ قرآن در قاهره کرد.
 
شیخ الحصری یکی از بزرگان عرصه تلاوت قرآن بود، به گونه‌ای که در طول بیست سال به عنوان «شیخ القراء مصر» شناخته می‌شد و برخی صوت او را لحنی از الحان آسمانی توصیف کرده‌اند. وی به کشورهای بسیاری از جمله روسیه، چین، سوئیس و کانادا سفر کرد.

شیخ محمود خلیل حصری در سال ۱۹۳۸ میلادی ازدواج کرد که  حاصل این ازدواج سه فرزند بود که همه آنها حافظ قرآن هستند.
 
وی سرانجام در شب دوشنبه ۲۴ نوامبر سال ۱۹۸۰ پس از ۵۵ سال همنشینی با کتاب خدا در ۶۳ سالگی دیده از جهان فروبست و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
انتهای پیام
captcha