برگزاری مسابقات به تنهایی برای گسترش فرهنگ قرآنی کافی نیست
کد خبر: 3998459
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
توپچی در گفت‌وگو با ایکنا:

برگزاری مسابقات به تنهایی برای گسترش فرهنگ قرآنی کافی نیست

علی‌اکبر توپچی، پیشکسوت قرآنی گفت: اینکه مسابقات قرآن ما را به هدف گسترش فرهنگ قرآنی و انس با قرآن در جامعه نزدیک کند بیش از حد توقع داشتن از مسابقات است.

برگزاری مسابقات به تنهایی برای گسترش فرهنگ قرآنی کافی نیستعلی‌اکبر توپچی، پیشکسوت قرآنی و ناظر چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: خوشبختانه مسابقات قرآن به لحاظ کیفی و کمی خوب بوده، به‌ویژه اینکه اینجا استان خراسان و مهد قرائت قرآن کشور است.

وی افزود: قطعاً و یقیناً تلاوت‌ها و حفظیات حفاظ با قدرت بوده، اما توقع و انتظار از حیث کمی و کیفی بیشتر است، ضمن اینکه در شرایط کرونا هستیم و این شرایط متفاوت با گذشته است و این تفاوت بر شرایط کمی و کیفی تأثیر داشته است، اما در مجموع برگزاری مسابقات خوب و ارائه ترتیل و قرائت‌ها قابل تقدیر است.

این پیشکسوت قرآنی در خصوص تأثیر مسابقات بر گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، اظهار کرد: اساساً هر موضوعی از جمله مسابقات، دوره‌های آموزشی قرائت قرآن و نمایشگاه‌های قرآن هر کدام دارای بخش‌هایی هستند که می‌توانند در عمق‌بخشی و ایجاد انس و گسترش جریان قرآنی در کشور کمک کنند بنابراین توقع و انتظار ما از هر بخش باید به اندازه آن بخش باشد.

توپچی تصریح کرد: مسابقات قرآنی به‌ویژه در چهل و دو سه سال اخیر و پس از انقلاب در گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه بسیار مؤثر بوده و قبل از انقلاب هم مسابقات به‌صورت کم‌رنگ برگزار می‌شده، اما اصل مسابقه در کشور بسیار تأثیر دارد که امروزه به‌صورت گسترده از سوی نهادها و سازمان‌ها و مؤسسات برگزار می‌شود.

ناظر چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی ادامه داد: اینکه مؤسسات قرآنی، نهادها، سازمان‌ها و غیره فقط صرف به برگزاری مسابقات حفظ و قرائت بپردازند و توقع داشته باشیم این مسابقات ما را به هدف گسترش فرهنگ قرآنی و انس با قرآن در جامعه نزدیک کند این بیش از حد توقع داشتن از ظرف مسابقات است.

توپچی تصریح کرد: مسابقات اثرگذار بوده و هست، بسیار مهم است و باید با قدرت و کیفیت برگزار شود، اما سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات قرآنی متولی برگزاری مسابقات باید بدانند در کنار مسابقات، کارهای آموزشی را به‌صورت گسترده انجام دهند.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی قرآن، تربیت مدرسان قرآن، برگزاری دوره‌های نخبه‌پروری، تقویت بنیه‌های جلسات مردمی، جلسات خانگی و برگزاری جلسات قرآنی در مساجد و سایر موارد بسیار تأثیرگذار است.

ناظر چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی افزود: اگر توقع داریم یک اتفاق قرآنی در جامعه بیفتد باید این اقدامات صورت گیرد و صرفاً با مسابقات به هدف انس جامعه با قرآن نخواهیم رسید.

وی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات به‌صورت مجازی و قضاوت عادلانه در این راستا گفت: اساساً مسابقات قرآن یکی از خواصش این است که فضا و جوی برای حافظ و قاری ایجاد کرده و متسابق در محضر جمعیت می‌خواند و توانمندی‌هایش را دقیق ارائه می‌دهد.

توپچی اظهار کرد: در شرایط فعلی که حتی برخی نظرشان با نیت خیر این بود که در شرایط کرونا مسابقات برگزار نشود برگزاری مسابقات به شیوه مجازی که متسابق در متن نیست و اساتید را نمی‌بیند و قرائت به‌صورت ویدئوکنفرانسی است تفاوت وجود دارد و لذا با برگزاری مسابقات به شیوه مجازی در واقع باعث روشن ماندن چراغ مسابقات می‌شود تا فاصله ایجاد نشود و حرکت افراد در مسیر را کند نکند، اما به یقین میان این دو فضای حضوری و مجازی تفاوت وجود دارد.

ناظر چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی اضافه کرد: مسابقات اوقاف برای گزینش بهترین‌ها است و لذا اساس مسابقه اوقاف این است که سه تا پنج نفر در هر رشته را در سطح کشور انتخاب کند، بنابراین ممکن است بهترین‌ها سال‌ها با یکدیگر رقابت کنند تا بهترین افراد انتخاب شوند و  لذا این مسابقه برای خاص‌ها است.

وی اضافه کرد: اما چه کنیم تا دیگر استعدادها نسوزند. بحث سر این است که مسابقات طبقه‌بندی شود. برای نمونه در مسابقات ورزشی رد‌ه‌بندی وجود دارد و در هر رده تسهیلاتی در نظر گرفته و امکانات و جوایزی برای هر رده اختصاص داده می‌شود.

توپچی بیان کرد: کاری که باید برای تقویت این موضوع صورت گیرد این است که جریان‌های آموزشی تقویت شود. برای نمونه در استانی که سه نفر برتر هستند و رقیبی ندارند اشکال این است که روی سایر استعدادها کار نشده و تقویت در این راستا صورت نگرفته، بنابراین ضرورت دارد سازمان‌هایی مانند اوقاف و دارالقرآن‌ها افراد را طبقه‌بندی و بر اساس سطح‌بندی دوره آموزشی بگذارند تا رقابت‌ها را نزدیک کنند.

این پیشکسوت قرآنی خطاب به قاریان و حافظان منتخب افزود: وقتی یک قاری چند سال اول شده باید اجازه دهد دیگران هم شرکت کنند و جلوی رشد دیگران را نگیرد، لذا انسان‌ها هم در این خصوص نقش دارند و باید قاریان هم نقش خود را ایفا کرده و جای خود را کم کم به جوان‌ترها بدهند، همانطور که در مسابقات کشتی برای نمونه فردی که چند بار قهرمان شده اجازه را به سایر ورزشکاران که چندین سال در این راه زحمت کشیده‌اند می‌دهد تا آنان نیز مزه اول شدن را بچشند و بنابراین نوع نگاه قاری و حافظ مهم است.

انتهای پیام
captcha