اربعین؛ نماد بلوغ یک حرکت تمدن‌ساز
کد خبر: 3998984
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
آیت‌الله فرحانی مطرح کرد:

اربعین؛ نماد بلوغ یک حرکت تمدن‌ساز

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر تاریخ نشان می‌دهد که فقط امام حسین(ع) در میان سایر ائمه(ع) اربعین دارد، به این دلیل است که این اربعین که از آن یاد می‌کنیم و آن را بزرگ برمی‌شماریم، نماد بلوغ و کمال یک حرکت بزرگ و تمدن‌ساز است.

اربعین؛ نماد بلوغ یک حرکت تمدن‌سازبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شامگاه 29 شهریورماه، در نشست مجازی با عنوان «انقلاب خمینی، حلقه وصل قیام حسینی و تمدن مهدوی» با اشاره به سوره مبارکه «فجر» و ارتباط این سوره با امام حسین(ع) و حرکت انقلاب بزرگ اسلامی، اظهار کرد: در تفسیر آیات شریفه سوره مبارکه «فجر» تفسیرات مختلفی از مفسرین بیان شده که در میان همه این تفسیرات، یکی از آن‌ها ارزشمندتر و روشن‌تر از سایر بیانات است. در این تفسیر آمده است که «فجر» یعنی قسم به فجر و ظهور امام عصر(عج) و قسم به آن امام دوازدهمی که فجر ولایتش طلوع آرامش، تقوا و تحقق تمدن ولایی برای بشریت تشنه ولایت تقواست و «لیال عشر» یعنی 10 امامی که امامان پیش از امام زمان(عج) هستند، به‌منزله لیالی بودند که بشریت نتوانست از نوع ولایت آن‌ها آنگونه که باید استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین در این سوره، «عشر» را امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) تفسیر فرموده‌اند و «وتر» نیز به وجود مقدس نبی‌اکرم اشاره شده است، از این‌رو می‌توان دریافت که این آیات به ارواح طیبه 14 معصوم اشاره دارد که از فجر ولایت آغاز می‌شود و تا وجود مقدس نبی اکرم(ص) ادامه پیدا می‌کند و به نوعی این آیات رابطه خاتم‌الاولیا و خاتم‌النبیین را از طریق انوار طیبه 14معصوم بیان شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به دلیل آیات نورانی «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي» که در سوره «فجر» آمده است، روایاتی وجود دارد که این سوره را سوره سیدالشهداء(ع) خوانده‌اند و این امر از آن روست که نفس نورانی است که سیدالشهدا(ع) در گودی قتله گاه یک حالت عجیب آرامش و اطمینانی داشته‌اند.

فرحانی افزود: در حقیقت باید رابطه فجر ولایت امام عصر(عج) و نفس مطمئنه سیدالشهدا(ع) در سوره فجر را مورد توجه قرار داد، در آن تأمل کرد و از آن درس گرفت، به‌گونه‌ای که در روایات آمده است که وجود مقدس امام زمان(عج) روز جمعه و در روز عاشورا ظهور خواهند کرد.

وی اظهار کرد: همواره تمامی معارفی که در کتب و سنت مسلمانان آمده، ارتباط فجر ولایت با سیره سیدالشهدا(ع) و ندای امام عصر(عج) از کنار کعبه‌ای که مظهر توحید و بندگی خداست با صدای نورانی یالثارات‌الحسین(ع) را نماد اربعین می‌دانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر تاریخ شاهد این است که در میان ائمه(ع) فقط حسین(ع) است که نماد اربعین را دارد، به این دلیل است که نماد اربعین، نماد بلوغ و کمال یک حرکت است. وقتی یک حرکتی به کمال و اوج خود می‌رسد و تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است، در نهایت منجر به این امر می‌شود که ما از این بلوغ به عنوان نماد اربعین تعبیر کنیم.

نماد اربعین به برکت حرکت انقلاب اسلامی گسترش یافت

فرحانی بیان کرد: امروز شاهد هستیم که نماد اربعین سیدالشهدا(ع) به برکت حرکت سید روح‌الله و به برکت حرکتی که انقلاب اسلامی با مدیریت و رهبری امام بزرگوار به وجود آمد و مکتبی به نام مکتب حاج قاسم سلیمانی ارائه شد، در حال گسترش است، به گونه‌ای که امروزه مکتب سیدالشهدا(ع) اختصاصی به شیعیان اثنی عشری ندارد بلکه ما می‌بینیم که فلسطینیان، اهل سنت، یمنیان و غیره جزو محبان اباعبدالله هستند و همواره این حرکت در حال گسترش است.

وی بیان کرد: در حقیقت رهبر عزیز حرکتی را مدیریت کردند که این حرکت توانست این بلوغ و رشد تاریخی را در میان مردم ملت‌های مختلف به منصه ظهور برساند و همواره به برکت جمهوری اسلامی نیز حرکتی به وجود آمد که اربعین را برای ما تداعی و مجسم کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه می‌بینیم که جریانی که به نام جریان ولایت به برکت انقلاب اسلامی در سایه آموزه نورانی سیدالشهدا(ع) از تاسوعایی که در ایام فجر انقلاب اسلامی که اوج شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود و از شام عصر عاشورایی که ندای نورانی امام(ره) از دورن فیضیه شنیده شد و علمای اسلام را برای نصر دین خدا دعوت کرد، امام آمد و عصر عاشورا را در فیضیه و تاسوعا را در دهه فجر انقلاب اسلامی با حرکتی پیوند داد که در نهایت به دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) ختم شد که همواره پیوند این نمادها و تجسم بخشی این محبت‌ها و معرفت‌ها امروزه اربعین چند میلیون نفری در کنار سیدالشهدا(ع) را برای تاریخ معرفی می‌کند.

فرحانی در پایان افزود: این پیامی که انقلاب اسلامی، حرکت نورانی امام(ره) و مدیریت ارزشمند رهبر انقلاب اسلامی در سایه این حرکت بزرگ توانستند در دنیا به وجود آورند، این نماد اربعین را شکل داده است و همواره بلوغ حرکت سیدالشهدا(ع) را در تاریخ شکل می‌دهد.

انتهای پیام
captcha