سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از جمله اسناد تخصصی با ظرفیت‌های متعدد است
کد خبر: 3999036
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از جمله اسناد تخصصی با ظرفیت‌های متعدد است

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله شاطری گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، جزو نخستین اسناد ملی تدوین شده در شورای انقلاب فرهنگی کشور است و دارای ظرفیت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و مدیریتی بوده که مطابق با اقتضائات، ملاحظات و شرایط روز دانشگاه‌ها تهیه و ابلاغ شده است.

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از جمله اسناد تخصصی با ظرفیت‌های متعدد استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سمینار مجازی بررسی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، با اشاره به تدوین و بازنگری «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» در سه دهه اخیر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این سند تخصصی که جزو نخستین اسناد ملی تدوین شده در شورای انقلاب فرهنگی کشور است، دارای ظرفیت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و مدیریتی بوده که مطابق با اقتضائات، ملاحظات و شرایط روز دانشگاه‌ها تهیه و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به روند تدوین، ابلاغ و بازنگری سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از سال 76 تاکنون عنوان کرد: در طول سه دهه گذشته شخصیت‌ها و اساتید فرهیخته‌ای (اعم از دانشگاهی و حوزوی) در رابطه با ساختارسازی، تهیه و اجرای سند فوق خدمات شایانی داشته‌اند که از جمله‌ آنان، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و گلشنی،  معین و  حداد عادل هستند.

شاطری افزود: با توجه به کاستی‌ها، موازی کاری‌ها و مشکلاتی که در فرایند اجرای این سند مشاهده شد، ضرورت بازنگری و آسیب‌شناسی محتوای سند با توجه به اقتضائات و ملاحظات و شرایط روز دانشگاه‌ها به شکلی ملموس احساس می‌شد که بر همین اساس از سال 86 تلاش کردیم با نگاه و رویکردی آسیب‌شناسانه به بازنگری و شناخت نقاط ضعف و خلأهای این سند تخصصی بپردازیم و در سال 92 نسخه بازنگری شده‌ سند برای اجرا به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

دبیر شورای اسلامی‏ شدن دانشگاه‌ها اضافه کرد: در حال حاضر سند ابلاغی شامل ۴ حوزه نظام برنامه‌ریزی فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است که مدل‌های عملیاتی هر یک در قالب مولفه‌های مشخص تعریف و قابل اجرا است.

ابراهیم سقزچی، معاون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، نیز در این نشست مجازی با بیان اینکه سند مذکور، مبتنی بر تجربیات گذشته و آینده‌پژوهی و با طراحی و رویکردهای علمی و تحلیلی، به‌عنوان یکی از اسناد فرادستی، تدوین و به تصویب رسیده است، افزود: از مهمترین اقدامات پیش‌بینی شده در این سند که در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد تأکید قرار گرفته، تهیه برنامه‌های مهیج و مخاطب پسند علمی و فرهنگی و ایجاد مطالبه و جریان‌سازی در صداوسیما، راه‌اندازی بانک اطلاعات پشتیبان، تیپ‌بندی دانشگاه‌ها و تقسیم کار براساس مزیت‌های نسبی و رقابتی آن‌ها، شناسایی و انتخاب چند دانشگاه برای طرح‌های پایلوت است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی، ترویج سند در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، تدوین نسخه‌های سند دانشگاه اسلامی با قابلیت اجرا بر روی موبایل، نرم‌افزار و... نیز می‌تواند از اقدامات مهم و اثرگذار در جهت تحقق اهداف سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha