امروزه تهاجم فرهنگی بر بال گسترده رسانه‌های رقیب اتفاق می‌افتد
کد خبر: 3999739
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
وزیر فرهنگ و ارشاد:

امروزه تهاجم فرهنگی بر بال گسترده رسانه‌های رقیب اتفاق می‌افتد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دشمن در حوزه رسانه‌ای، یک سناریو سه‌دهه‌ای را علیه انقلاب اسلامی جلو می‌برد و برای اینکه بتواند ضربه اساسی را به ما وارد کند، فعالیت خود را مدام تغییر می‌د‌هد. امروز تهاجم فرهنگی بر بال گسترده رسانه‌های رقیب اتفاق می‌افتد.

امروزه تهاجم فرهنگی بر بال گسترده رسانه‌های رقیب اتفاق می‌افتدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی اساعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اشلامی، در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» در خراسان رضوی که شامگاه گذشته اول مهرماه، در تالار شهر مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستم که در ایامی که از حضور در پیاده‌روی اربعین محروم شدیم، این توفیق را داشتم، در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) حضور داشته باشم و مهمان مشهدی‌های عزیز باشم. روز گذشته آقای رئیس‌جمهور در هیئت دولت دستور دادند که بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای تمام اجزای دولت باید با یک برنامه منظم و هماهنگ حرکت کنند. این موضوع خبری نشد و اکنون این را اعلام می‌کنم که رئیس‎جمهور محترم گفتند که تمام دستگاه‌هایی بودجه و ساختار فرهنگی دارند، باید به‎صورت نقطه‌چین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل شوند تا بتوان به‎صورت هماهنگ و منظم، برنامه فرهنگی و رسانه‌ای منسجمی را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: گام دوم در هم‌افزایی با نهادهای بیرون از دولت است و من به‎عنوان فردی که در نهادهای مختلف توفیق خدمت داشتم، به دنبال ایجاد یک شبکه هم‌افزایی رسانه‌ای هستم تا بتوانیم گام‌های بزرگی را برای اعتلای حوزه رسانه‌ای کشور برداریم که ان‌شاءالله این را هم در قالب یک برنامه منظم و مدون پیش خواهیم برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه رسانه سال‌هاست که این مشکل عمده را داریم که در یک مصاف نابرابر با جریان خبری و امپریالیسم رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم. پس از دهه اول انقلاب اسلامی با تغییر رویکرد جبهه رقیب مواجه شدیم و رقیب با عبور از فاز نظامی به فاز فرهنگی، در مواجهه با انقلاب اسلامی بود.

اسماعیلی با بیان اینکه از سال ۶۸ وارد منازعه فرهنگی در ابعاد مختلف شدیم، تصریح کرد: یکی از ابعاد پیچیده و پیش‌برنده برای دشمن، حوزه رسانه بود و ما با یک عملیات پیچیده رسانه‌ای، پشتیبانی گسترده مالی، اطلاعاتی و امنیتی رو‌به‌رو بودیم. هرچقدر زمان جلو رفت، حرکت دشمن در عملیات رسانه‌ای نیز پیچیده شد و من به عنوان یک کارشناس سیاسی وقتی تحولات سه دهه اخیر را بررسی می‌کنم، چیزی مانند فتنه ۸۸ محصول یک عملیات پیچیده روانی، امنیتی و رسانه‌ای بود.

جریان رسانه‌ای جبهه انقلاب به نقطه قابل قبولی رسیده است

وی ادامه داد: در ماه‌های منتهی به انتخابات سال ۸۸ و تحولات نگران‌کننده‌ای که پس از آن اتفاق افتاد و به دقت واژه فتنه برای آن انتخاب شد، شاهد یک عملیات به بلوغ‌رسیده امنیتی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بودیم که آن روز واژه جنگ نرم درخصوص آن به کار گرفته شد، چراکه دشمن روی اذهان و قلب‌ها عملیات کرد و واژه دروغی به نام تقلب در ادبیات سیاسی و رسانه‌ای چرخید و کشور را دچار بحران کرد که اگر کشتیبانی مانند رهبر عزیز انقلاب نبود  و بصیرت عمارهایی که کنار رهبر انقلاب بودند و پشتیبانی مردم وجود نداشت، امواج سنگین فتنه این قدرت را داشت که کشتی انقلاب را با خطر جدی روبه‌رو کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: دشمن در حوزه رسانه‌ای، یک سناریو سه‌دهه‌ای را علیه انقلاب اسلامی جلو می‌برد و برای اینکه بتواند ضربه اساسی را به ما وارد کند، فعالیت خود را مدام تغییر می‌د‌هد. امروز تهاجم فرهنگی بر بال گسترده رسانه‌های رقیب اتفاق می‌افتد. در جریان رسانه‌ای جبهه انقلاب نیز، علی‌رغم تمام مشکلات و ضعف‌هایی که وجود دارد، باید گفت فتنه ۸۸ در همان جایی که برای نظام جمهوری اسلامی نقطه تهدید بود، سرآغاز یک نقطه فرصت برای ایجاد جریان جدید رسانه‌ای در انقلاب اسلامی بود. این اتفاق بزرگ محصول یک تهدید به نام فتنه بود و ما از سال ۸۹ و ۹۰ به بعد وارد یک ترمیم و آرایش جدید رسانه‌ای در جریان خود شدیم و امروز پس از ۱۰سال، خوشبختانه جریان رسانه‌ای جبهه انقلاب به نقطه قابل قبولی رسیده است. البته نمی‌گویم که در جایگاه مطلوب خود قرار دارد، اما نسبت به دهه قبل خیلی جلو آمده‌ایم و نقاط امیدواری بسیار زیادی وجود دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: علی‌رغم تمام مشکلات و اشکالاتی که طول در دهه اخیر داشتیم و یک جریان رسانه‌ای که وابسته به بخش عمده‌ای از حاکمیت بوده با سیاست‌های نظام همراهی نکرده و در حوزه‌های مختلف با سیاست‌های ابلاغی نظام همراه نبوده، اما امروز به نقاط خوبی دست پیدا کردیم.

وی بیان کرد: در جریان مراسم تنفیذ، مشاهده کردید که در بین تمام بحث‌های مهمی که در شأن جلسه مختصر تنفیذ بود، رهبری عزیز انقلاب یک جمله مهم و تاریخی را بیان کردند و آن لزوم بازنگری در آرایش رسانه‌ای جریان انقلاب بود. مقام معظم رهبری مانند فرمانده‌ای که صحنه را مشاهده می‌کند و از این که برخی همراهی نمی‌کنند و مشکلات ایجاد می‌کنند، غصه می‌خورد، در اولین جلسه‌ای که با آغاز کار دولت جدید همراه است، بر روی این ماموریت محوری انگشت گذاشتند. در جریان دیدار دومی که به‎عنوان هیئت دولت محضر مقام معظم رهبری حضور یافتیم نیز، ایشان بر بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی و رسانه‌ای تأکید فرمودند و امروز دولت مردمی مأموریت خود را در حوزه فرهنگ و رسانه با این تکلیف بزرگ آغاز کرده است.

مشهد؛ پیشتاز جریانات فرهنگی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت فرهنگی و رسانه‌ای شهر مشهد، اظهار کرد: مشهد همیشه پیش‌قراول تحولات بزرگ فرهنگی کشور در یک سده اخیر بوده است. در تمام جریانات فرهنگی و رسانه‌ای که در ۱۰۰ سال اخیر اتفاق افتاده مشهد یا پیشتاز بوده یا جزو پیشتازان آن عرصه و شخصیت‌های بزرگ و رجال تاثیرگذار فرهنگی در آن وجود داشته‌اند. باید توجه داشت که مشهد چه ویژگی‌هایی دارد که رجال کم‌نظیری را تربیت کرده است.

اسماعیلی افزود: دولت انقلابی و مردمی، سیاست قطعی و اصلی خود را بر پایه تحقق منویات منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، در بازسازی آرایش فرهنگی و رسانه‌ای قرار داده است. تمام سیاست‌های ما مطابق این راهبرد کلان و قطعی بازطراحی می‌شود و در حوزه رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نیازمند بازتعریف هستیم.

ابلاغ تخصیص اعتبار ویژه برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از سوی رئیس‌جمهور

وی با اشاره به ابلاغ تخصیص اعتبار ویژه برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه توسط رئیس‌جمهور، بیان کرد: در اولین مصاحبه‌ای که هنگام تحویل وزارتخانه انجام دادم، گفتم که اولین برنامه ما این است که به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که در دوره کرونا آسیب دیدند کمک کنیم. بر این اساس خواستار اعتبار ویژه و بسیار خوبی از رئیس‌جمهور شدم که بدون طی پروتکل‌های پیچیده اداری و دست‌و‌پاگیر توسط ایشان ابلاغ شد که مراحل انتقال آن به صندوق هنر و رسانه درحال انجام است. بنده نیز چون متعلق به خانواده رسانه هستم، موانع قانونی که در این زمینه وجود دارد را به یاری خداوند حل خواهم کرد. استاندار خراسان رضوی نیز به من این بشارت را داده است که در حال پیگیری مشکلات حوزه مطبوعات و مسکن خبرنگاران است و موانع آن را برمی‌دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر مشکلی که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تاکنون شنیده‌ایم را در یک برنامه زمان‌بندی شده کوتاه‌مدت حل خواهیم کرد، چراکه ما برای خدمت به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به عرصه آمده‌ایم و دولت مردمی، دولت تمام آحاد مردم است. پس به دنبال این هستیم که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه انحصارها را بشکنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تمام نقاط ایران است همه باید به یک اندازه از حمایت‌های دولت مردمی بهره‌مند شوند.

اسماعیلی بیان کرد: به معاونت جدید توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‎صورت ویژه تأکید کردم که بخش مناطق محروم را راه‌اندازی کند، چراکه هم به نمایندگان مجلس این قول را دادم و هم از دغدغه‌های خود بنده بود. ما دچار مشکلات اقتصادی هستیم و در شهریورماه، مسئولان سازمان برنامه و بودجه تخصیص بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کاهش داده بودند که نسبت به آن واکنش نشان دادم و طی تماسی به آن‌ها گفتم که بودجه ما مگر چقدر بوده که همان را هم کم کردید و آن‌ها لطف کردند و تخصیص را به صورت کامل برقرار کردند. به هرحال بنده به پشتیبانی رئیس‌جمهور و اعتمادی که ایشان به من دارند وارد عرصه شدم و تاکنون هیچ درخواستی از ایشان نداشتم که فراتر از انتظار آن‌ را برآورده نکرده باشد.

انتهای پیام
captcha