نگهداری 110 نسخه کهن مختارنامه در گنجینه رضوی
کد خبر: 3999741
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

نگهداری 110 نسخه کهن مختارنامه در گنجینه رضوی

بیش از یکصد مختارنامه در قالب نسخه خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی و چاپ عکسی به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

نگهداری 110 نسخه کهن مختارنامه در گنجینه رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از گنجینه رضوی، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از وجود 110 نسخه خطی، چاپ سنگی، چاپ سُربی و عکسی با موضوع قیام مختار و نیز مختارنامه‌هایی به نظم و نثر از شاعران عرب و ترک و فارس در مخزن خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: این آثار شامل 19 نسخه خطی، 48 نسخه چاپ سنگی، 33 نسخه چاپ سربی و 10 نسخه عکسی است.

وی با بیان اینکه یکی از نسخ خطی با عنوان «مختار الاخیار فی اخبار المختار» توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این مرکز اهدا شده، اظهار کرد: این نسخه به کتابت 1234 قمری در 267 برگ به شماره 36902 در گنجینه رضوی به ثبت رسیده است.

هاشمی نسخه خطی «مقتل کبیر و حدیث الثار و خروج مختار» اثر ابومخنف، لوط‌ بن‌ يحيی (وفات سال ‎۱۵۷‎ ق) به زبان عربی را از دیگر نفایس این مجموعه با محوریت قیام مختار ثقفی ذکر کرد و افزود: این اثر به دست يوسف‌ بن عبدالله جاسر در سال 989 قمری به خط نسخ 18سطری در 54 برگ کتابت شده است و با شماره 21893 در مخزن نسخ خطی آستان قدس نگهداری می‌شود.

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین از «رسائل (شرح حال چهارده معصوم(ع) خروج مختار)» اثر عبدالله‌ بن‌ محمد جعفر مشهدی اصفهانی (وفات قرن ‎۱۱‎ ق) در شمار نسخ نفیس این مجموعه نام برد و گفت: این اثر نیز به زبان عربی است و تاریخ کتابت آن به سال 1086 قمری برمی‌گردد و با شماره غ10212/1 در مخزن به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: نسخه‌ای از مختارنامه که توسط علی‌اکبر شرفی در قرن 14 تألیف و کتابت شده است از دیگر نفایس خطی این مجموعه است.

این نسخه‌شناس افزود: مختارنامه‌هایی به نظم و نثر از شعرایی همچون خاموش یزدی، عطار نیشابوری، اشعث تبریزی، حسینی یزدی، ابومحنف و ملا محمدصالح تاشکندی به‌صورت نسخه خطی و عکسی و دیجیتالی به زبان‌های فارسی و ترکی در گنجینه رضوی موجود است که از نفیس‌ترین این مختارنامه‌های منظوم، نسخه‌ای با عنوان «زینت المسلمین» (مختارنامه) است که در قرن 13 هجری قمری در 323 برگ کتابت شده است.

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین «حدیقه المؤمنین» مختارنامه به زبان ترکی، از محمدرضا تبریزی را که در سال 1329 قمری به چاپ رسیده است، از نسخه‌های نفیس چاپ سنگی نام برد.

انتهای پیام
captcha