آموزش قرآن در مدارس برخی کشورهای جهان
کد خبر: 4000343
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

آموزش قرآن در مدارس برخی کشورهای جهان

از شروع اسلام تاکنون، آموزش قرآن به دلیل اینکه پیام الهی است جایگاه خاصی داشته و دارد و از اهداف تعلیم و تربیت نیز شناخته می‌شود.

آموزش قرآن در مدارس برخی کشورهای جهان

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علاقه افراد به فراگیری قرآن همچنین تمایل به درک بهتر مفاهیم قرآنی می‌تواند مقدمه‌ای بر آموزش قرآن در مدارس و یادگیری آن برای دانش‌آموزان باشد. با توجه به اینکه دوران تحصیل، زمانی مهم برای یادگیری بسیاری از آموزه‌ها ازجمله قرآن است، بسیاری از کشورها آموزش قرآن را از پایه‌های ابتدایی آغاز می‌کنند تا به نتایج بهتر آن در آینده دست یابند.

آموزش اجباری قرآن در پاکستان

آموزش اجباری قرآن در استان‌های مهم کشور پاکستان (کشمیر آزاد و گیلگت بالتستان) به‌عنوان بخشی از برنامه درسی برای سال تحصیلی 2021 در نظرگرفته شده است. در این مناطق اجرای برنامه درسی شامل آموزش اجباری دوره‌های قرآنی (nazrah Quran) برای دانش‌آموزان کلاس اول تا پنجم است که پیش از این برای دانش‌آموزان دوره‌های بالاتر ارائه می‌شد. مدارسی که تحت نظر ارتش پاکستان، نیروی هوایی و نیروی دریایی پاکستان اداره می‌شوند نیز همین روال آموزش اجباری را در نظر گرفته‌اند. پرویز خطاک، وزیر پیشاور، اولین کسی است که آموزش اجباری قرآن کریم را در مدارس معرفی کرد. بر اساس این قانون، آموزش قرآن به دانش‌آموزان مسلمان از کلاس اول تا دوازدهم در کلیه مدارس، چه خصوصی و چه دولتی اجباری خواهد بود. طبق این قانون، در تمامی موسسات آموزشی، قرآن از پایه اول تا پنجم تدریس می‌شود. همچنین ترجمه آن  نیز از پایه ششم تا دوازدهم ارائه شده است تا کل قرآن در پایه دوازدهم تدریس شده باشد.

یادگیری قرآن و مبارزه با اسلام‌هراسی

هدف پاکستان از آموزش قرآن مبارزه با اسلام‌هراسی است. پاکستان، یادگیری قرآن به زبان اردو را برای همه دانش‌آموزان سراسر کشور به جز غیرمسلمانان اجباری کرده است، بنابراین آنان از این دانش برای مبارزه با اسلام‌هراسی استفاده خواهند کرد. مجلس ملی پاکستان در سال 2017، لایحه آموزش اجباری قرآن‌کریم را تصویب کرد و به قانونی تبدیل شد که بر اساس آن آموزش قرآنی برای پایه اول تا دوازدهم اجباری شد. آموزش قرآن در دانشگاه‌ها نیز اجباری است و پارلمان این کشور در 14 جولای به‌اتفاق‌آراء قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از دولت می‌خواهد آموزش قرآن کریم به زبان اردو در همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به دولت فدرال اجباری کند و تا دانشجویان مسلمان این درس را نگذرانند مدرک خود را دریافت نخواهند کرد.

آموزش قرآن در مدارس ترکیه

مدارس ترکیه، دوره‌های قرآن را در برنامه درسی کلاس‌های تابستانی اضافه کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از مدارس ترکیه کلاس‌های قرآن را به منظور جبران زمان از دست رفته دانش‌آموزان در دوران بیماری همه‌گیر کووید- 19 به برنامه درسی کلاس‌های تابستانی اضافه کردند.

آموزش قرآن در مدارس هند

مدارس هند به میلیون‌ها مسلمان که اوضاع مناسب اقتصادی ندارند، سواد اولیه را  بدون هزینه ارائه می‌دهند. این مدارس به عنوان فضاهای امن برای حفظ فرهنگ اسلامی هستند و البته برای بهبود مدارس و توسعه جامعه مسلمان به اقدامات اصلاحی، زیرساخت بهتر و افزایش معلم  نیاز دارد.

مدارس اسلامی در اروپا

بسیاری از سازمان‌های اسلامی، مساجد و انجمن‌های محلی برای انتقال فرهنگ و سنت‌اسلامی به نسل بعدی، کلاس‌های رسمی، غیررسمی، خصوصی و دولتی با بودجه عمومی تاسیس می‌کنند. علاوه بر فعالیت‌های اسلامی فوق‌برنامه‌ای که توسط انجمن‌ها و مساجد محلی ارائه می‌شود، افتتاح مدارس اسلامی این انتقال سنت و ایمان اسلامی را برای مسلمانان در کشورهای مختلف اروپا متنوع و تقویت می‌کند و هدف، ارائه یک نمای کلی از مدارس اسلامی خصوصی و دولتی در اروپاست.

مدارس اسلامی یا مدارس اعتقادی

معارف ‌اسلامی معانی متفاوتی دارد و نهادهای یادگیری اسلامی، به ویژه مدرسه و روش یادگیری در تاریخ اسلام جایگاه مهمی دارد و پس از بحث طولانی در مورد تعلیم و تربیت اسلامی مدارس مسلمانان در اروپا آموزش دینی اسلامی را به ‌عنوان یک برنامه درسی اعتقادی در مدارس دولتی یا خصوصی در کشورهای مختلف اروپا ارائه می‌دهند. در این مسیر انگیزه‌ها و دلایل مختلف خانواده‌ها و جوامع مسلمان را که در افتتاح مدارس اسلامی مشارکت دارند، مانند تجسم ایمان خود در مدرسه، رعایت اخلاق اسلامی در دوره‌ها، ایجاد محیط پاک و داشتن شرایط خوب تجزیه و تحلیل می‌شود.

حکومت اسلام و مکاتب ‌اسلامی

یکی از سوالات محوری در این زمینه نحوه نظریه‌پردازی و شیوه‌های آموزشی اسلامی و چگونگی شکل‌گیری آنها توسط حاکمیت و ساختارهای دینی در اروپاست. تعامل بین دولت و جوامع دینی، حاکمیت‌های مختلف دین در اروپا باعث تغییر و تحول در دیدگاه‌های مسلمانان به ویژه در رابطه با دولت و سیستم‌های آموزشی می‌شود.

در اواخر دهه 1990، از سیاست‌های تعلیم و تربیت ‌اسلامی و مدارس دفاع شد تا ادغام و انسجام اجتماعی جمعیت‌های مسلمان در جوامع آنها تسهیل و آموزش‌اسلامی به ‌عنوان ابزاری در سیاست‌های یکپارچگی و انسجام اجتماعی در نظر گرفته شود.

منابع

thenews.com.pk

aa.com.tr

calenda.org

orfonline.org

duvarenglish.com

انتهای پیام
captcha