بیان ابعاد عرفانی فتح خرمشهر در کتاب «و اما خرمشهر»
کد خبر: 4000870
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷

بیان ابعاد عرفانی فتح خرمشهر در کتاب «و اما خرمشهر»

کتاب «و اما خرمشهر» و «صبح خرمشهر» از مجموعه کتاب‌های تألیف شده درباره حوادث دوران دفاع مقدس در این شهر بوده که به همت عباس تیموری به رشته تحریر درآمده است.

ابعاد عرفانی فتح خرمشهر در کتاب «و اما خرمشهر»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، از مجموعه کتاب‌های تألیف شده توسط نویسندگان حوزه دفاع مقدس می‌توان به دو کتاب در خصوص اوضاع و احوال خرمشهر در سال‌های قبل انقلاب و از اشغال عراق تا آزادسازی آن را به قلم نگارش در آورده است اشاره کرد.
 
و اما کتاب «و اما خرمشهر» که در شش فصل به تاریخ، جغرافیا، حوادث سیاسی قبل از انقلاب، اشغال و آزادسازی خرمشهر پرداخته توسط «عباس تیموری» رئیس فقید انجمن راویان فتح رضوی به رشته تحریر درآمده است. «تاریخچه»، «جغرافیای خرمشهر»، «اشغال خرمشهر»، «آزادسازی خرمشهر»، «بعد از خرمشهر» و «از خرمشهر بیشتر بدانیم» شش فصل کتاب «و اما خرمشهر» است. نقش یگان‌های رزم خراسان در عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد از بخش‌های قابل توجه کتاب «و اما خرمشهر» است.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
 
«به راستی ملتی که فتح خرمشهر را به‌وجود آورد هیچگاه مورد هجوم دشمن قرار نخواهد گرفت، چرا که این اعتماد به نفس مردم فراموش نشدنی نیست و امروز هم هویت نظامی و حماسی رزمندگان ما از الگوی فتح خرمشهر است که می‌تواند در برابر دشمن بایستد. سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، روز وحدت ملت ایران و روزی است که دنیا ایمان ایران را باور کرد و به فرمایش عارف بسیجی سپهبد شهید صیاد شیرازی «بهترین درک عرفانی از عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر از پیام امام خمینی (ره) وجود دارد که در آن پیام ابعاد عرفانی فتح خرمشهر بیان شده و همچنین ما را از آفت‌زدگی غرور پرهیز داد، و در نهایت فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»
 
کتاب «و اما خرمشهر» در ۱۰۴ صفحه و در دو هزار جلد در قطع رقعی توسط انتشارت سخن گستر منتشر شده است. همچنین کتاب «صبح خرمشهر» از دیگر کتاب‌های دفاع مقدسی است و روایت سردار جانباز «محمود باقرزاده»، فرمانده گردان شهید توسلی از تیپ ۲۱ امام رضا(ع) از عملیات بیت‌المقدس بوده که به قلم «مریم عرفانیان» به رشته تحریر درآمده است.
 
در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
«یکباره متوجه شدیم اطرافمان مملو از اسیر است. اکثر آنها در گوشه و کنار پنهان شده بودند و زمانی که رزمنده‌ها رگبار هوایی بستند، عده‌ زیادی بی‌هیچ مقاومتی از پناهگاه‌ها بیرون آمدند و تسلیم شدند.ساعت ۱۰ صبح بود که درگیری گمرک رو به اتمام می‌رفت و تیراندازی‌ها کمتر شد. با اینکه فکر می‌کردم درگیری اصلی‌مان بعد از درگیری گمرک است و جنگی تمام عیار، اما تمام درگیری در همان گمرک پایان یافت.جمعیت اسرای عراقی لحظه به لحظه بیشتر می‌شد و کسانی که هم خواسته بودند با شنا از دهانه اروند-کارون تا عراق شنا کنند، غرق شدند. با دیدن آنها گفتیم: «با این همه اسیر چه کنیم؟!.»
 
کتاب «صبح خرمشهر» به‌عنوان بیست‌ودومین کتاب از مجموعه «فاتحان خرمشهر» روایت فرماندهان از عملیات بیت‌‌المقدس، با شمارگان سه‌هزار نسخه در ۹۲ صفحه و در قطع پالتویی در سال ۱۳۸۷ توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به زیور طبع آراسته شده است.
انتهای پیام
captcha