فداکاری و جهاد؛ مسیر راهبردی شهدا
کد خبر: 4000916
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
آیت‌الله علم‌الهدی مطرح کرد:

فداکاری و جهاد؛ مسیر راهبردی شهدا

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در برنامه مجازی «یادواره شهدای روحانی خراسان»، گفت: فداکاری و جهاد که به شهادت مبدل شود، یک مسیر راهبردی است که شهدا در پیش روی ما قرار دادند.

فداکاری و جهاد، مسیر راهبری است که شهدا در پیش روی ما قرار داده‌اندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، امروز 6 مهرماه به‌مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس، در برنامه‌ای به عنوان «یادواره شهدای روحانی خراسان» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این یادبودی که به نام و یاد این عزیزان برگزار شده، دو مسئله دارد. نخست آن نقطه عزت و عظمتی است که این عزیزان در قالب شهادت به دست آوردند و مقاماتی را کسب کردند و دومین مسئله در این راستا تنظیم و تثبیت جاده راهبردی برای حرکت ما در عرصه‌های زندگی و در انجام وظایف دربانی ساحت ولایت مدار حضرت بقیةالله(عج) است.

وی ادامه داد: اما نکته اول در خصوص این مسئله، قاعده غایت و ذوالغایت است که در فلسفه ثابت شده و به‌عنوان یک قاعده فطری و طبیعی در زندگی انسان به‌شمار می‌رود و مفاد این قواعد این است که کمال هر موجود دانی در فدایی و مبدل شدن به موجود عالی است. این قاعده طبیعی انسانی بر مبنای همه مکاتب بشری و اندیشه‌های فلسفی دنیا یک حقیقت ثابت شده است که وقتی موجودی بخواهد مراتب کمال را طی کند، نقطه کمال او این است که با فدایی شدن در یک موجود عالی، موجود دانی به موجود عالی مبدل شود.

امام جمعه مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه اصولاً جریان پویایی هر موجود و حرکت یک موجود به سمت کمال به‌عنوان اصل قطعی در عالم هستی وجود دارد، این امر در مورد انسان که یک موجود پویا محسوب نمی‌شود، جاری نیست. در حقیقت اصل حرکت به تکامل که یک حرکت جوهری است اصل قطعی و ثابت در سراسر جهان است و این قاعده برای انسان بر اساس انسان شناسی اومانیسم جاری نیست و انسان محروم از این نعمت هستی است که بخواهد در یک حرکت تکامل پویایی مسیر کمال خود را طی کند و به آن نقطه کمال برسد.

انسان موجودی پویا؛ مبنای انسان‌شناسی اسلامی

علم‌الهدی بیان کرد: این در حالی است که بر مبنای انسان‌شناسی اسلامی، انسان یک موجود پویا و متحرک است و دقیقاً قاعده غایت و ذوالغایت در مورد انسان هم جریان دارد، زیرا انسان به سوی تکامل حرکت می‌کند تا به جایی که در این مسیر کمال، تمام سرمایه‌های وجودی خود را نثار کند و به یک موجود بالاتر و برتر از انسان که خداگونه است، مبدل شود. در حقیقت انسان برای رسیدن به نقطه بالاتر از انسانیت که همانا خداگونگی بوده، زنده است و همواره برای اینکه به هدف خداگونگی دست پیدا کند، باید طبق قاعده غایت و ذوالغایت تمام سرمایه‌ها و ظرفیت‌های وجودی خود را مصرف کند و در نهایت بتواند خود را به نقطه خداگونگی برساند.

وی تصریح کرد: بالاترین فضیلت و خوشبخبتی برای انسانی است که این مسیر حرکت و پویایی را با یک جهش طی کند. در حقیقت انسانی که باید در راستای یک پهنه عمر 90 ساله همه ظرفیت‌های وجودی خود را در راه خدا مصرف و در مسیر اطاعت حق مقام کمال را طی کند و به نقطه کمال خداگونگی برسد، برای این انسان اگر یک راه میانه جهشی به وجود آید که بتواند با یک حرکت جهشی خود را به نقطه کمال خداگونگی که محصول عمر خود و در فراز و نشیب امتحانات و کوره‌های پر حرارت آزمایشی است، با یک حرکت جهشی طی کند، برای انسان بالاترین فضیلت و سعادت است.

نماینده ولی‌فیقه در خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه این فضیلت و سعادت نصیب شهیدان ما شد و در حقیقت این‌ها توانستند جاده پر خوف، خطر و یک مسیر حرکتی که احتمال سقوط، مردود شدن و درجا زدن در آن وجود داشت را به یک جهش سریع و قوی مبدل کنند و با یک پرواز و جهش نیز خود را به نقطه بالای خداگونگی برسانند که این راه میانه و این مسیر جهش، شهادتی است که نصیب این عزیزان شد و این عزیزان ما نقطه کمال شهادت را درک کردند.

علم‌الهدی تصریح کرد: اما نکته دوم مسئله دوم این است که این فداکاری و جهاد که به شهادت مبدل شد، یک مسیر راهبردی است که شهدا در پیش روی ما قرار دادند. در این سمت مقدس دربانی وجود مقدس حضرت بقیةالله(عج) و در این موقعیت خاصی که افتخار ما خدمتگزاری در ساحت ولایتمدار آن حضرت است، این خدمت را چگونه باید انجام داد.

وی افزود: در این میان نکته‌ای که ما و به‌ویژه طلاب باید آن را مورد توجه قرار دهیم این است که امام زمان(عج) خدمتگزاری می‌خواهند که برای آن زمانشان کارآمد باشد. وجود حضرت بقیةالله از بیش از هزار سال گذشته تا به امروز و تا روزی که خداوند اراده کند فرج و ظهور آن حضرت برسد، امام بشر، امام جامعه و حجت خدا روی کره زمین هستند و در هر شرایطی و هر زمانی این امامت و این رهبری در شکل غیبت خود، شرایط خاص آن زمان را دارد و این در حالی است که انوع مدیریت‌ها نیز اینگونه است، زیرا همه مدیریت‌ها در هر زمانی که قرار گیرند، محکوم شرایط و موقعیت‌های آن زمان خواهند بود.

امام جمعه مشهد بیان کرد: در حقیقت امام زمان(عج) امامت خود را در این پهنه هزار و چند سالی که تا به امروز در پشت پرده بوده‌اند، وظیفه امامت خود را اجرا کرده‌اند و همواره امروز مدیریت جهان با اراده وجود حضرت بقیةالله(عج) نیز سپری می‌شود، حوادث جهان را ایشان مدیریت می‌کنند و لذا این مدیریت طابع شرایط و ظرفیت‌های روز جامعه بشری است، بنابراین امام زمان(عج) در هر زمان خدمتگزاری لازم دارند که در جریان مدیریت آن روز دنیا در مسیر اراده آن حضرت و در مسیر حرکت به سوی نقطه فرج و ظهور، کارآمد باشد.

علم‌الهدی تأکید کرد: حال این خدمتگزار باید در هر شرایطی فلسفه، فقه، معلومات، عبودیت، بندگی، توان بالای علمی، توان بالای منطقی و غیره را دارا باشد و اگر برای خدمتگزاری به حضرت موعود(عج) کارآمد باشد، قبول خواهد شد و اگر کارآمد نباشد نیز پذیرفته نخواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه جوانان ما مرکز آرزوها، اهداف و ایده هستند و همواره ظرفیت‌های زیادی در آینده آن‌ها قرار دارد، باید با خود تفکر کنند و بیاندیشند که باید چه اقدامی انجام دهند که بتوانند برای روزی که امام زمان(عج) ظهور کردند با توجه به شرایط همان زمان، کارآمد باشند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در حقیقت امروز در این شرایط جهانی و وضعیتی که انقلاب برای سرنوشت اسلام در دنیا ایجاد کرده است باید بدانیم که چه خدمتی را انجام دهیم تا خدمتگزار خوب و کارآمدی در مدیریت جهانی و مدیریتی که در جهان اسلام دارند، باشیم و این در حالی است که افرادی که شهید شدند با این نوع تفکر و اندیشه مسیر جهاد و شهادت را انتخاب و طی کردند، زیرا می‌خواستند خدمتگزاری باشند که برای امروز امام زمان(عج) کارآمد باشند.

علم‌الهدی اظهار کرد: از این‌رو در این تهاجم جهانی که به سمت اسلام، پیغمبر(ص) و بقیةالله(عج) آغاز شده و در این فراز و نشیب‌هایی که دنیا طی می‌کند، در یکجا موج اسلام‌گرایی ملت‌ها را می‌گیرد و در یک موقعیت نیز هزاران انسان به اسلام گرایش پیدا می‌کنند و در موقعیت دیگر نیز قدرت‌ها و ظرفیت‌های شیطانی در جنگ با اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) متمرکز می‌شود؛ قرار داریم که همواره امام زمانمان این وضعیت را نظاره و مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حقیقت این راهبرد را شهدای روحانی در پیش روی ما قرار دادند و بر اساس این راهبرد نیز ما می‌توانیم حرکت کنیم و همواره به دنبال این موقعیت و رسیدن به این نقطه کمال باشیم که در جهت خدمتگزاری به آن حضرت، به آن روز ظهور ایشان کارآمد باشیم.

امام جمعه مشهد بیان کرد: البته در این میان نیز لازمه این خدمتگزاری سواد، علم و تقواست که همواره باید به آن توجه داشته باشیم اما موضوعی که مهم به نظر می‌رسد، هدفی است که هر یک از ما را در راستای مدیریت امام زمان(عج) قرار دهد و هریک از ما نیز به دنبال آن هدف، تمام ظرفیت‌های وجودی اعم از امکانات اجتماعی، جسمی، نقطه بالای فهم و درک خود استفاده کنیم و در راستای این مدیریت آن حضرت خدمتگزاری کنیم و جز این کار، به هیچ چیز دیگری نظری نداشته باشیم.

انتهای پیام
captcha