شیرچی: مشکلات هنرمندان با حضور مدیران در میدان عمل حل می‌شود + صوت
کد خبر: 4003779
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
انتظارات هنرمندان از معاونت هنری ارشاد/ ۳

شیرچی: مشکلات هنرمندان با حضور مدیران در میدان عمل حل می‌شود + صوت

اسرافیل شیرچی گفت: مدیران فرهنگی باید بیشتر کوشش کنند، آستین همت را بالا بزنند و در میدان حضور داشته باشند تا مشکلات را حل کنند.

شیرچی: معاونت هنری با هنرمندان بیشتر در ارتباط باشد/ روحیه هنرمندان خوب نیست + صوتدر پی حدس و گمان‌ها از انتصاب معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ خبرنگار ایکنا در گفت‌وگویی با هنرمندان زیرمجموعه این حوزه، از دغدغه‌ها، مشکلات و انتظارات آنها پرسیده است.

در این گفت‌وگو به سراغ اسرافیل شیرچی رفتیم. او از خوشنویسان شناخته شده حوزه هنرهای تجسمی است که بسیاری از آثار وی در نمایشگاه‌های ایران و خارج از کشور برگزار شده است. به تازگی کتابی با عنوان «بهاری پر از ارغوان» پیرامون وی منتشر شده که به زندگی و آثار این هنرمند پرداخته است.

شیرچی در ابتدای این گفت‌وگو بیان کرد:‌ این روزها همه دغدغه‌های مالی و درمانی دارند و اگر از این موضوع بگذریم چهل سال است که از عمر انقلاب می‌گذرد و همیشه انتظار داشتم که مدیران فرهنگی و هنری گاهی هنرمندان را دعوت کنند نه به برای بیان دغدغه‌های معیشتی یا بیمه و بیان مشکلات از این دست؛ بلکه در یک دیدار به گفت‌وگو و بیان اینکه چه کارهایی به عنوان یک هنرمند پر تلاش انجام داده است، چه رزومه‌ای دارد و چقدر برای مردم و فرهنگ‌و‌هنر کشور مفید بوده است؛ پرداخته شود. هنرمند راستین ماندگار است و نیاز به توجه دانایان کشورش دارد.

شیرچی: معاونت هنری با هنرمندان بیشتر در ارتباط باشد/ روحیه هنرمندان خوب نیست + صوت

وی تصریح کرد: انتظارم این است که معاون هنری، مانند مرحوم علی مرادخانی به بخش‌های مختلف زیرمجموعه خود اشراف داشته باشد و به هنرمندان سر بزند و هنرمندان را به دفتر خود دعوت کند تا نسبت به احوالات آنها آگاه باشد. امیدوارم این ایجاد ارتباط در دوره جدید هم رخ دهد و هنرمندان از احوالات خودشان پریشان‌حال نباشند.

این هنرمند خوشنویسی با بیان اینکه در این هشت سال ناکارآمدی و سهل‌انگاری زیادی در همه فضا‌ها موج می‌زند؛ اضافه کرد: باید از هنرمندان دعوت کنند و پیرامون هنر و هنرمندان معاصر صحبت کنند تا مشکلات و دغدغه‌ها بیان شود. باید یک تغییر مناسب رخ دهد تا دل‌آزردگی هنرمندان برطرف شود و برنامه‌های کلی و راهبردی بیان شود.

شیرچی افزود:‌ من روحیه هنرمندان را بسیار بد می‌بینم و خیلی از هنرمندان از این حال و هوا بسیار ناامید هستند. این وضعیت درست نیست و مدیران فرهنگی باید بیشتر کوشش کنند، آستین همت را بالا بزنند و در میدان حضور داشته باشند تا مشکلات را حل کنند.

شیرچی: معاونت هنری با هنرمندان بیشتر در ارتباط باشد/ روحیه هنرمندان خوب نیست + صوت

وی پیرامون وزیر جدید فرهنگ و ارشاد بیان کرد: وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای اسماعیلی، فرد دلسوزی است که از خانواده‌های اشراف‌زاده‌ای نیست که از جای دیگر آمده و وزیر شده باشد؛ از همین مردم است. فردی است که در فضا‌های معنوی، سیاسی و فرهنگی بزرگ شده است و دغدغه‌مند است.

شیرچی ادامه داد: من احساسم این است که با این گفتمان‌های معمولی کاری درست نمی‌شود؛ باید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران فرهنگی نسبت به گذشته بسیار متفاوت عمل کنند. اگر قرار باشد که مانند گذشته همان راه را بپیمایند فایده‌ای ندارد و نتیجه‌بخش نیست. باید قدم محکم‌تری برداشته شود تا جهش بهتری رخ دهد ولی مسئولان آن اقدام لازم نمی‌کنند. من از معاون امور هنری، مدیر کل هنرهای تجسمی می‌خواهم که در راستای رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های فرهنگ‌وهنری هنرمندان قوی‌تر عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ به عنوان فردی که چهل سال است کار هنری می‌کنم و حداقل چندین آثار، کتاب، نمایشگاه در همه جای دنیا دارد؛ هنوز بیمه نیستم. مدیران و معاونان دوره‌های مختلف امور هنری از دوستان و آشنایان نزدیک من بودند اما هیچ یک از آنها تا به حال نپرسیدند که آیا بیمه داری؟ روزگار چگونه می‌گذرد؟‌ حالا وای بر حال هنرمندانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند.

کد

این هنرمند تاکید کرد: صحبت از خودم نیست، من در نهایت اگر اوضاعم نامطلوب شود به روستا می‌روم و کشاورزی می‌کنم یا به قدری کار می‌کنم که نیازی نداشته باشم ولی این انصاف نیست که هنرمند ما در سرزمینی ثروتمند ناله کند و در فقر باشد.

با توجه به اینکه در آستانه هفته خوشنویسی نیز قرار داریم اسرافیل شیرچی در این باره بیان کرد:‌ خط و خوشنویسی جایگاه ویژه‌ای را در بین نسل جدید پیدا کرده است. درست است که یک سری کارها از قالب آکادمیک و کلاسیک خارج شده است و در فضاهای نمایشی قرار می‌گیرد اما اصالت خط هیچ‌وقت از بین نمی‌رود.

شیرچی: معاونت هنری با هنرمندان بیشتر در ارتباط باشد/ روحیه هنرمندان خوب نیست + صوت

وی افزود:‌ در نسل جدید و معاصر باید بیشتر کند‌وکاو شود تا هنر خوشنویسی مطرح شود. با کارگاه‌ها و کارهای عملی که هنرمندان پیشکسوت و پیشرو می‌توانند انجام دهند می‌توان به این امر دست یافت نه با افرادی که به این موضوعات فقط از زاویه مالی نگاه می‌کنند.

شیرچی ادامه داد: با برگزاری کارگاه‌ها از هنرمندانی که از خود بارقه‌هایی دارند و با حضور نوجوانان و جوانان، حتی افرادی هم که به فرهنگ گرایشی ندارند با دیدن این کارها جذب و به فرهنگ اصیل این سرزمین متصل شوند. در این فضاها کم‌کاری نشده است اما باید بیشتر کار شود. باید نگاه را وسعت داد تا پنجره‌های بیشتری گشوده شود.

گفت‌وگو از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha