حافظ حکمت الهی را با تجربه‌های زندگی ادغام و تبدیل به شعر کرد
کد خبر: 4004350
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

حافظ حکمت الهی را با تجربه‌های زندگی ادغام و تبدیل به شعر کرد

یک شاعر و نویسنده گفت: شعر حافظ وجوه باطنی زندگی انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد و حکمت الهی را با تجربه‌های زندگی ادغام و به شعر تبدیل می‌کند.

محفل ادبی «در محضر لسان‌الغیب» برگزار شدبه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، محفل ادبی «در محضر لسان‌الغیب» همزمان با روز بزرگداشت حافظ با حضور محمدکاظم کاظمی؛ شاعر و نویسنده اهل افغانستان و زهرا محدثی خراسانی؛ شاعر استانی برگزار شد.

محمد کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده اهل افغانستان در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز بزرگداشت حافظ گفت: امیدوارم برگزاری این قبیل بزرگداشت‌ها قدمی مؤثر و مفید برای شناخت بیشتر جامعه از شاعران و ادیبان بزرگ ادبیات شود.

وی در رابطه با زندگی شخصی حافظ افزود: شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی متخلص به حافظ، زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای نسبت به دیگر شاعران همچون مولوی داشته است. او در شیراز به دنیا آمد، در محضر استادان علم آموخت، به همنشینی با شاهان پرداخت، حافظ قرآن کریم به چهارده روایت شد و به زندگی خود در شیراز ادامه داد. اما زمانه زندگی او زمانه‌ای پر آشوب بوده است، زمانه‌ای که چندین شاه با حکومت‌های کوتاه و جابه‌جایی‌ها و تحولات فراوان در جامعه همراه با آشوب، ریاپروری و فساد همراه بود.

این شاعر بیان کرد: نظام موجود در دوران حافظ حاصل حمله مغول به ایران بوده است و حافظ به‌نوعی این مسائل را در اشعار خود آورده است. از عشق و عرفان تا برخورد با زهد ظاهری و انتقاد را می‌توان در اشعار حافظ به راحتی احساس کرد.

کاظمی گفت: یکی از دلایل محبوبیت حافظ در بین شاعران ایرانی پختگی او در اشعارش است، در واقع او میوه و حاصل تلاش چندین قرن بزرگان در عرصه ادبیات است. در اعصار گذشته از رودکی تا سعدی، شعرها غالباً در دو بستر عشق و عرفان سروده می‌شدند، در حالی‌که حافظ این دو حوزه را با هم تلفیق می‌کند. یکی دیگر از عوامل ماندگاری اشعار حافظ این است که علاوه‌بر جنبه عشق و عرفان به مسائل اجتماعی دوران خود نیز می‌پردازد و به‌عبارتی این ویژگی خاص حافظ نسبت به دیگر شاعران است که غزلیاتش چند وجهی است و به صورت همزمان به مسائل اجتماعی، عشق، عرفان و معنویت می‌پردازد.

وی تصریح کرد: شعر حافظ وجوه باطنی زندگی انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد و حکمت الهی را با تجربه‌های زندگی ادغام و به شعر تبدیل می‌کند. به‌عنوان مثال در بیت «آسمان بار امانت نتوانست کشید/ قرعه کار به نام من دیوانه زدند» اشاره به وظیفه الهی و اجتماعی فرد در جامعه دارد هم جنبه معنوی و هم جنبه اجتماعی زندگی انسان را بیان می‌کند، می‌توان اینگونه گفت که غزلیات حافظ آینه مفاهیم الهی و تجربه‌های زندگی انسان‌هاست و این یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری و تفأل مردم به غزلیات حافظ است.

این شاعر و نویسنده در ادامه به خوانش غزلی از حافظ و سروده‌ای از اشعار خود به نام «تنظیمات اصلی» با توجه به وضعیت موجود کشور افغانستان پرداخت و همچنین زهرا محدثی خراسانی، شاعر خراسانی نیز به خوانش غزلی از حافظ و سروده‌ای در غالب غزل از اشعار خود پرداخت.

محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده متولد ۱۳۴۶ در هرات افغانستان است. کاظمی عضو گروه علمی برون ‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر و برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌ زبانان شد.

انتهای پیام
captcha