حمایت از مباحث قرآنی در قانون برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی
کد خبر: 4004943
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
پژمان‌فر:

حمایت از مباحث قرآنی در قانون برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه پیش رو به مجلس شورای اسلامی می‌آید تا با ورود به مباحث قرآنی، بتوانیم در قانون برنامه هفتم شرایط را برای مباحث قرآنی بیشتر مهیا کنیم و از آن حمایت کنیم.

حمایت از مباحث قرآنی در قانون برنامه هفتم مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلین نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی «ترنم وحی» که صبح امروز، ۲۲ مهرماه در هتل مدینه‌الرضا(ع) مشهد برگزار شد، با اشاره به سخنی از امام حسن عسگری در رابطه با تربیت و پرورش اظهار کرد: امام حسن عسگری(ع) می‌فرماید «رِياضَةُ الجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَن عادَتِهِ كالمُعْجِزِ» یعنی دو کار پرورش و تربیت شخص نادان، جاهل بی‌خرد و برگرداندن و ترک دادن معتاد از عادتش، انقدر سخت است که انجام آن مانند معجزه می‌ماند، چراکه فرد جاهل در مسیری که حرکت می‌کند یا افراط و یا تفریط می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر کسی عادتی بر یک رویه کرد و ملکه رفتاری بر او شد، قدرت ترک آن را نخواهد داشت و ترک کردن او از عادت خود مانند یک معجزه می‌ماند، افزود: اگر فرزندان خود را به قرآن و ارتباط با معارف الهی عادت دهیم و زندگی و مسیر آن‌ها قرآنی شود، یک استخوان‌بندی رفتاری در زندگی آن‌ها شکل می‌گیرد، اما امروز این کار را در مسائل زندگی فرزندان خود انجام ندادیم. نباید این امور تنها یک امور ظاهری باشد، بلکه دین، نگاه به خدا و توحید باید در عمق رفتار آن‌ها حاکم شود.

روح توحید در وجود انسان‌ها حکومت پیدا نکرده‌است

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آن چیزی که امروز در جامعه ما آسیب‌زا است، این است که روح توحید در وجود انسان‌ها حکومت پیدا نکرده و عدم حاکمیت احکام الهی و معارف دینی در عمق وجود افراد، نتیجه‌ای است که اکنون آن‌ را مشاهده می‌کنیم. هرچه ما از معارف الهی، قرآن و اهل‌بیت(ع) فاصله بگیریم مشکلات به جامعه فشار می‌آورد و به مردم آسیب می‌زند. راه بشر برای برون‌رفت از بحران‌های روبه‌رو فقط قرآن و اهل‌بیت(ع) است و راهی به‌جز آن وجود ندارد.

پژمانفر با بیان اینکه ارتباط با قرآن، تلاوت و تجوید دریچه‌ای است که باید از آن عبور کرد و وارد سرسرای معارف الهی شد، خاطرنشان کرد: این یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن بپردازیم و در این موضوع چاره‌ای به غیر از این نداریم، مگر اینکه در این مسیر قرار بگیریم. می‌توان آرامش را در زندگی افرادی که امروز توانسته‌اند معارف الهی را در خانواده، جامعه و پیرامون خود حاکم کنند مشاهده کرد.

از ساحل قرآن عبور کرد و به عمق دریای معارف الهی رسید

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های قرآنی در جشنواره «ترنم وحی» ادامه داد: تبریک می‌گویم به مجموعه‌هایی که برنامه‌های قرآنی را با کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنند و نونهالان و نوجوانان هم باید به این موضوع توجه کنند که فقط در فضای قرائت و تلاوت قرآن نمانند و از آن عبور کنند، چراکه این امر مانند این است که فردی برای استفاده از دریا در کنار ساحل متوقف شده باشد. در این راه باید مانند یک شناگر قوی و متبحر به عمق دریا رفت تا مرجان‌ها و مروارید‌ها را کسب کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ساحل قرآن نمانید و اگر می‌خواهید به عمق قرآن دست پیدا کنید راهی به‌جز عبور از ساحل قرآن ندارید، تصریح کرد: اینکه بتوانیم انس با قرآن را برای نوجوانان ایجاد کنیم و قرآن در زندگی آن‌ها حضور پیدا کند و بر زندگی آن‌ها حاکم شود، آینده آن‌ها نیز همین‌گونه خواهد بود. به تعبیر امام حسن عسگری(ع) اگر روحیات و رفتار فردی در کودکی با این شیوه شکل گرفت، دیگر نمی‌تواند آن را رها کند و بر وجود او حاکم خواهد بود. وقتی کسی سحرها بیدار شد و تلاوت قرآن کرد، قرآن او را در حسن حسین خود نگه‌می‌دارد و تا آخر عمر در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

پژمانفر با اشاره به پیش‌بینی مباحث قرآنی در قانون برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه پیش رو به مجلس شورای اسلامی می‌آید تا با ورود به مباحث قرآنی، بتوانیم در قانون برنامه هفتم شرایط را برای مباحث قرآنی بیشتر مهیا کنیم و از آن حمایت کنیم تا بتوانیم به فرمایش مقام معظم رهبری که در ارتباط با حفظ قرآن کریم فرمودند با توجه به جمعیتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، عمل کنیم. باید به این امر دست پیدا کنیم و راه آن نیز مساعدت و کمک به تشکل‌های قرآن و برنامه‌ریزی است. البته که حفظ قرآن فقط حفظ ۳۰جزء نیست و کمتر از این هم می‌شود، اما باید به سمتی برویم که در هر خانواده‌‌ای حافظ قرآن داشته باشیم و چندین نفر مانوس به قرآن وجود داشته باشند.

بیش از ۶۰درصد دانش‌آموزان روان‌خوانی قرآن را یاد ندارند

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در نظام آموزشی برای آموزش قرآن گفت: متاسفانه در بخشی‌ از رفتار و فعالیت‌هایی که انجام شده ضعیف عمل کردیم. اینکه در دوران ۱۲سال تحصیل یک دانش‌آموز که از کلاس اول ابتدایی آغاز می‌شود و با کسب دیپلم پایان می‌یابد ۷۲۰ ساعت برنامه و تلاوت قرآن گذاشتیم، اما خروجی آن متاسفانه این بوده که بیش از ۶۰درصد دانش‌آموزان روخوانی و روان‌خوانی قرآن را یاد ندارند که این ضعف نظام آموزشی، آموزش و پرورش و برنامه‌ریزان قرآنی است که نتوانسته‌اند قرآن را به خوبی به دانش‌آموزان یاد دهند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکنون به وزیر علوم، تحقیقات فناوری و بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی برنامه‌های قرآنی را تکلیف کردیم تا در رشته‌های مختلف تحصیلی برنامه‌های قرآنی داشته باشند. همچنین برای وزارت‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم، چراکه باید در جمهوری اسلامی بی‌سوادی قرآنی را برطرف کنیم. اگر کسی در این کشور می‌تواند فارسی بخواند باید بتواند قرآن را هم تلاوت کند، چراکه معنا ندارد در کشوری که دارای نظام اسلامی است، فردی وجود داشته باشد تا نتواند به روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط باشد.

پژمانفر ادامه داد: امسال در مجلس یازدهم شورای اسلامی به صورت جدی‌تر به مباحث قرآنی ورود پیدا کردیم و در قانون برنامه هفتم نیز برای مباحث قرآنی پیش‌بینی‌هایی را انجام دادیم و امیدواریم بتوانیم تغییراتی را ایجاد کنیم. یکی از دستورات جلسات ما در هفته‌های آینده نیز راه‌اندازی شورای توسعه فعالیت‌های استانی است که تکلیف قانونی است.

انتهای پیام
captcha