رتبه‌بندی‌ از اقدامات موثر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است
کد خبر: 4006061
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

رتبه‌بندی‌ از اقدامات موثر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای رتبه‌بندی‌ها را یکی از اقدامات موثر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانست و گفت: دانشگاه فنی وحرفه‌ای بزرگترین دانشگاه حضوری کشور با فعالیت ۱۸۰ دانشکده در سراسر کشور است.

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی، طبق تفاهم‌نامه همکاری که میان مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به امضا رسید همکاری‌های این دو نهاد در حوزه پژوهشی و رتبه‌بندی آغاز شد. این تفاهم نامه که امروز 26 مهرماه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و با حضور مسئولان این دو نهاد به امضا رسید به منظور ارتقای مشارکت در نهضت تولید علم و فناوری، افزایش تولیدات علمی در محتوای آموزشی، ترویج علم مورد نیاز آموزش و پژوهش مبتنی بر نیازهای ملی، کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با مراکز علمی - پژوهشی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، رصد کردن پیشرفت‌ها و تحولات علمی در حوزه‌های علوم و فناوری شکل گرفت. 

محمد جواد دهقانی، رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم فناوری و رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان فنی و حرفه‌ای و اعلام آمادگی برای همکاری‌های دوجانبه با دانشگاه بیان کرد: با عنایت به توجه کشورهای توسعه یافته به الگوی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیاز کشور به آموزش‌های مهارتی که می‌تواند مشکلات بازار کار جوانان را مرتفع کند مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در راستای مأموریت‌های محول شده در این مسیر سنگین است.

وی با اشاره بر دستاوردها، موفقیت‌ها و خروجی فارغ التحصیلان این دانشگاه به سمت بازار کار عنوان کرد: معتقدم بایستی سیاست‌گذاران آموزش عالی کشور توجه ویژه‌ای به آموزش‌های کاربردی داشته باشند چرا که این دانشگاه با توجه به گستره کشوری، طبق برنامه عملیاتی هدفمند تعریف شده به حرکت خود ادامه می‌دهد.در سطح کشور اغلب دانشگاه‌ها به سمت افزایش تعداد کمی مراکز گام بر می‌دارند ولی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای طبق گزارشی که رییس دانشگاه ارائه کردند توجه خاصی بر روی بحث کیفی آموزش‌های مهارتی شده و قطعاً این امر یکی از دلایل موفقیت این دانشگاه در جذب حداکثری دانشجویان در سال تحصیلی پیش رو است.

دهقانی تصریح کرد: در رتبه‌بندی نباید هدف اصلی خود رتبه بندی باشد بلکه بیشترین تاکید ما این است آینه‌ای را به روی دانشگاه و مجموعه از وضعیت قرار دهیم این آینه باید منعکس کننده خواسته‌ها و نیازهای جامعه باشد.

وی گفت: از سال 99 عملا رتبه‌بندی وارد عرصه دیگری شد چرا که یکی از مطالبات هشت برنامه‌ای بود که در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف شد و موضوع ارزیابی و مقایسه دانشگاه‌ها با یکدیگر به میان آمد. در نتیجه این امر، شاخص‌ها تغییر کرد. در رتبه‌بندی قبلی وزن‌ها تفاوت داشت و محوریت با وزارت علوم بود و ما تنها به عنوان عضو در جلسات تخصصی نظر می‌دادیم و وزارت علوم این موارد را در کمیته تخصصی نهایی می‌کرد.

دهقانی ادامه داد: انتظار از دانشگاهی که در سطح دنیا در رتبه بندی قرار می‌گیرد توجه به نیازها و ماموریت‌های محوله در راستای حل مشکلات جامعه است در این خصوص مسائل فرهنگی بالاخص اسلامی کردن دانشگاه‌ها، توجه به بحث اقتصادی و اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه و طرح‌های صنعتی کشور یا میزان اشتغال فارغ التحصیلان مورد توجه است.

در این مراسم ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای رتبه بندی‌ها را یکی از اقدامات موثر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانست و گفت: دانشگاه فنی وحرفه‌ای بزرگترین دانشگاه حضوری کشور با فعالیت ۱۸۰ دانشکده در سراسر کشور است. امسال نیز پذیرش دانشجوی خوبی داشتیم و شاهد تغییر رویکردی در جامعه نسبت به مهارت‌گرایی و تخصص آموزی هستیم.

وی در ادامه از تفاوت در ساختار و چارچوب‌های عملکردی دانشگاه فنی وحرفه‌ای در مقایسه با سایر دانشگاه‌های کشور سخن گفت و تعریف شیوه محاسبه و برآورد جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور را خواستار شد.

رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای تاکید کرد: به هنگام اعلام نتایج نگران رتبه‌بندی هستیم چرا که شیوه عملکردی و ساختاری این دانشگاه با مدل‌های موجود منطبق نیست و ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد.

صالحی عمران گفت: برای نمونه به وضعیت اعضای هیات علمی این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها اشاره می‌کنم این دانشگاه در آموزش‌های مهارتی، کادر ثابت نمی‌گیرد. در حال حاضر هزار نفر حق التدریس داریم که از نیروهای خبره حوزه صنعت استفاده هستند. به دلیل ماهیت دروس عملی و برنامه‌های درسی این دانشگاه امکان جذب هیات علمی به صورت دایمی وجود ندارد. همچنین از اساتید دانشگاه نیز درخواست مقاله‌های IsI نمی‌شود.

او با اشاره بر اینکه ارسال فایل متن کتاب‌ها، طرح‌های پژوهشی، پایان نامه‌ها و سایر مدارک علمی منتشر شده یا موجود در دانشگاه برای ثبت در پایگاه‌های اطلاعاتی ISC به منظور غنی سازی منابع علمی، مطابق تفاهم نامه، از تعهدات دانشگاه در اجرای این طرح است، افزود: ارسال مجموعه کامل مقالات کنفرانس‌ها، سمینارهای ملی و بین‌المللی و متن سخنرانی‌های علمی و مجلات دانشگاه به ISC، همکاری دانشگاه در خرید مجلات و منابع علمی مورد نیاز ISC از کشورهای دیگر، مشارکت و همکاری در برگزاری همایش‌های مرتبط با ماموریت‌های ISC بر اساس ضوابط، چاپ کتاب‌های مورد توافق با لوگوی‌های مشترک برخی دیگر از تعهدات دانشگاه است.

انتهای پیام
captcha