دیجیتال‌سازی کتب خطی کتابخانه شخصی آیت‌الله زنجانی
کد خبر: 4006372
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
از سوی آستان قدس رضوی انجام شد؛

دیجیتال‌سازی کتب خطی کتابخانه شخصی آیت‌الله زنجانی

مجموعه کتب خطی کتابخانه شخصی آیت‌الله سیدمحمد حسینی موسوی زنجانی شامل ۳۷۱ نسخه توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عکس‌برداری و دیجیتال‌سازی شد. با افزوده شدن فایل دیجیتال این نُسخ به منابع آستان، امکان بهره‌مندی عموم پژوهشگران از این مجموعه فراهم شد.

دیجیتال‌سازی کتب خطی کتابخانه شخصی آیت‌الله زنجانی توسط آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه‌رضوی، ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام خبر اتمام عکس‌برداری و دیجیتال‌سازی 371 نسخه خطی کتابخانه شخصی آیت‌الله سیدمحمد حسینی موسوی زنجانی، از فقها و مراجع تقلید کشور، اظهار کرد: طی بازدید کارشناسان مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی از مجموعه کتب خطی کتابخانه آیت‌الله زنجانی و پس از بررسی یکایک نسخ خطی که در طول پنج روز صورت گرفت، با هدف نگهداری و ماندگاری آثار نفیس، این نسخ دیجیتال‌سازی شد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات این نسخ خطی حدیث، تفسیر، تجوید، اصول فقه، حکمت و کلام است، این آثار را به لحاظ قدمت، خط مؤلّف و همچنین آرایه‌های هنری نفیس ارزیابی کرد.

مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با بررسی که از مجموعه خطی این مرجع عالیقدر به عمل آمد، به جز معدود نسخ، اکثریت این مجموعه از جهت جلد، عطف، شیرازه و اوراق نسخه‌های سالم و کاملی هستند که احتیاج به مرمت و آسیب‌زدایی ندارند.

حسن‌آبادی در ادامه با تأکید بر ضرورت صیانت از کتب خطی به عنوان میراث مکتوب گذشتگان افزود: کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام رسالتی خطیر در حفظ این میراث دارد که شناسایی و متقاعد کردن مجموعه‌داران کشور برای دیجیتال‌سازی با همین هدف انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یک نسخه از فایل دیجیتال این مجموعه علاوه بر بیت معظم‌له، در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز نگهداری می‌شود که با این اقدام، 371 نسخه خطی به صورت فایل دیجیتال به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی افزوده شد و این منابع در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: علاوه بر این اقدام، مصاحبه تصویری با آیت‌الله حسینی موسوی زنجانی درباره سرگذشت و شخصیت علمی این مرجع تقلید و اجدادش و نیز اهتمام این خاندان به گردآوری و نگهداری نسخه‌های خطی صورت گرفت و پیشنهاد شد که اسناد خاندانی وی نیز مورد عکس‌برداری قرار گیرد که مورد پذیرش این عالم عالیقدر قرار گرفت.

گفتنی است، آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی فرزند مرحوم آیت‌الله سیدعزالدین حسینی زنجانی از فقها و مراجع تقلید و از خانواده‌های برجسته علمی شهر زنجان و صاحب رساله توضیح‌المسائل و آثار متعدد است. کتابخانه این عالم بزرگ حاوی مجموعه ارزشمندی از کتب خطی شامل کتاب «ایضاح مخالفه السنّه» تألیف علامه حلی، «معراج الوصول» تألیف مجدالدین ایجی، «ذکری الشیعه» تالیف شهید اول، «کنز العرفان» تألیف فاضل مقداد است که از اجداد ایشان به یادگار مانده است.

انتهای پیام
captcha