تبیین گام حوزه علمیه خراسان در برنامه 5 ساله دوم
کد خبر: 4006438
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

تبیین گام حوزه علمیه خراسان در برنامه 5 ساله دوم

مدیر حوزه‌علمیه خراسان با اشاره به فعالیت‌های خوبی که در طی 5 سال گذشته انجام شده، حرکت تحولی این حوزه را در راستای اجرای گام دوم انقلاب بر اساس دومین برنامه 5 ساله این حوزه تبیین کرد.

تبیین گام حوزه علمیه خراسان در برنامه 5 ساله دومبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه‌علمیه خراسان در مراسم معارفه معاونان آموزش، پژوهش و تبلیغ مرکز مدیریت این حوزه ابراز کرد: فلسفه جابه‌جایی‌ها، عزل و نصب نیست، بلکه آرایشی جدید به منظور تکانه تحولی نو در راستای اجرای گام دوم انقلاب اسلامی در برنامه ۵ ساله دوم بعد از حکم انتصاب از سوی مقام معظم رهبری است.

تبيين شعار «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل»

مدیر حوزه‌علمیه خراسان از حرکت تحولی ۵ سال گذشته با شعار«حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» به عنوان کارنامه این مدت دانست و اظهار کرد: طی مطالعه رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه، این شعار تصویر کلی از کاری که می‌خواست شروع شود، ارائه داد.

عاملی در ادامه به منظور تبيين اين شعار راهبردی با اشاره به جریان‌های چهارگانه تحجر، سکولار، التقاط و اسلام ناب در عرصه‌های مختلف جامعه، اظهار کرد: جریان تحجر، دین را از سیاست جدا می‌داند و با نگاه تک بعدی، به اعمال عبادی فردی می‌پردازند. در نگاه سکولار نيز روشنفكران همانند متحجران، دین را از سیاست جدا می‌دانند و فقط تفاوت این دو دیدگاه آن است که دیانت و روشنفکری برگرفته از مکاتب شرق و غرب، منشأ نگاه ایشان است.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: علاوه بر تبيين نگاه التقاطی به عنوان سومین جریان كه دين را ابزاری برای رسيدن به حاکمیت می‌داند، چهارمین دیدگاه نگاه اصیل امام خمینی(ره) و فقهیان و عالمان دین در طول تاریخ است که به عنوان«اسلام ناب» شناخته و بیان می‌شود و طرح کلی و شکل بخشی در همه ابعاد زندگی انسان و مجموعه اصول، قواعد، احکام و... است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصريح كرد: حوزه علمیه با رهبری نایب تام و تمام امام زمان(عج) یعنی ولی‌فقیه، در مسیر ظهور حرکت می‌کند و از این رو حوزه انقلابی، اندیشه و عمل نیز گویای این تفکر، اندیشه و حرکت است.

مدیر حوزه‌علمیه خراسان افزود: این نگاه می‌خواهد اندیشه ناب اسلامی را که تحول‌خواه و به دنبال احیای حرکت جامع، کامل، الهی و شکل بخشی به زندگی انسان است، با علم و عمل محقق سازد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: بنابراین باید در برنامه‌ریزی به این سمت یعنی انقلابی بودن و جدا بودن از جریان های متحجر، التقاطی و سکولار، رفت و هویت ناب خود را حفظ و به دیگران معرفی کرد.

با ذراتخانه‌های انديشه‌ای دشمن مواجه هستيم

عاملی با تأكيد بر اينكه وقتی گفته می‌شود حوزه علميه، قاعده نظام است يعنی بار سنگين طراحی، پاسخگويی و كمك به اجرای نظام در جامعه به عهده آن است، تصريح كرد: در واقع، انفكاك حوزه و نظام، گام نهادن در مسير انحراف است و از اين رو در همه برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تبليغی و خدمات اجتماعی، انقلابی‌گری با نگاه به همان نقش قاعده‌مندی با عقلانيت، معرفت و علم محور است، زيرا رسيدن به آرمان‌های انقلاب، اين سه امر را می‌طلبد. هنگامیکه بيان می‌شود با دنيا مواجه هستيم به اين معنی است كه با ذراتخانه‌های انديشه‌اي آنان نيز مواجه هستيم.

مرد«انديشه» و «ميدان» می‌خواهيم

عاملی گفت: واژه«انديشه» در شعار بيان شده، به این دلیل است که حوزه علميه خراسان به رسالت خود نزديك شود و«عمل» به معنی تربيت و حضور يك حوزوی به عنوان سرباز امام زمان(عج) و در تراز انقلاب اسلامی است و در همين راستا، ولايت‌مدار كسی است كه «مرد ميدان» باشد.

مدير حوزه علميه خراسان توضيح داد: اين امر پايه اصلی كار شد و هم اكنون شعار و نامی مبارك، مناسب و در سرلوحه كارمان برای آينده است.

عاملی با بيان اينكه تحول خواهی و توسعه كمی و كيفی مبتنی بر راهبرد كلی گفته شده بر اساس اسناد بالادستی، انجام و نوآوری‌هايی عملياتی شده است، افزود: برخی ساز و كارهايی در برنامه‌های اجرايی به صورت نو و خلاقانه شروع شده كه بحث قرارگاه‌ها به عنوان پشتوانه علمی، دانشی و مديريت و از سوی ديگر نیز حركت تحولی پژوهشی توسط هيئت‌های انديشه‌ورز از جمله اين فعاليت‌ها محسوب می‌شود.

مدير حوزه‌علميه خراسان همچنين درباره تاسيس دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف اين حوزه كه در سه سال گذشته كارهای زيادی نسبت به آن صورت گرفته است، اظهار كرد: در بحث حمايت از نخبگان نيز فعاليت به گونه‌ای است كه برای جريان‌های التقاط، تحجر و سكولار، عرصه‌ای وجود نخواهد داشت و عملا ميدانی در اختيار نخبگان در تراز انقلاب اسلامی قرار و حركتی بی‌نظير صورت خواهد گرفت.

عاملی بر ارزيابی، بررسی و تحليل كارنامه 5 ساله گذشته تأكيد و ابراز كرد: برنامه 5 ساله آتی نيز توسط بخش‌های مختلف آماده شده است تا مسير پيش رو با قوت دنبال شود. همچنین كارنامه 5 ساله اول مبنای 5 سال دوم و به عنوان ريل قطار تحول با رويكرد آينده نگری، فرصت‌ها و تهديدها، كارآمدی و روزآمدی است.

انتهای پیام
captcha