اهل قلم باید حقایق و ارزش‌ها را تبیین کنند
کد خبر: 4006455
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
محمد شریفانی:

اهل قلم باید حقایق و ارزش‌ها را تبیین کنند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آیه ۲۸۲ سوره بقره به عنوان بلندترین آیه قرآن، بیش از 20 نکته آموزنده درخصوص آداب نوشتاری دارد، اظهار کرد: این آیه توصیه می‌کند که اهل قلم باید حقایق و ارزش‌ها را تبیین کنند. همچنین دسته‌بندی نوشته‌‌ها و حفظ حریم و شئونات افراد از دیگر نکاتی است که در این آیه به آن تأکید شده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم اختتامیه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «قلم» امروز 27 مهرماه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه میراث ماندگار بشری در پرتو کتاب، قلم و نشر به ما رسیده، گفت: اسلام اهمیت بسیار ویژه‌ای برای نشر و قلم قائل است، پیامبر گرامی اسلام (ص) به موضوع نشر و کتابت تأکید ویژه‌ای داشته‌اند و همواره به کتابت قرآن کریم توصیه کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه آیه ۲۸۲ سوره بقره به عنوان بلندترین آیه قرآن، بیش از 20 نکته آموزنده درخصوص آداب نوشتاری دارد، اظهار کرد: این آیه توصیه می‌کند که اهل قلم باید حقایق و ارزش‌ها را تبیین کنند. همچنین دسته‌بندی نوشته‌‌ها و حفظ حریم و شئونات افراد از دیگر نکاتی است که در این آیه به آن تأکید شده است. دقت و تأمل در این آیه به تمام اهل قلم توصیه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی در پایان از مسئولان نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا در نشریه‌ای به طور خاص به مباحث مهدویت بپردازند.
 
دانشگاه آزاد اسلامی دارای 714 نشریه فعال است
 
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، تربیت اجتماعی است، گفت: تربیت اجتماعی در دانشگاه نیاز به بسترهایی دارد که یکی از آنها، نشریات دانشجویی است. در این راستا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه همواره این دغدغه را داشته که نشریات دانشجویی را احیا کرده و یک بستر اثرگذار برای دانشجویان مهیا کند.
 
وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در زمینه نشریات دانشجویی «آزادی مسئولانه» است، اظهار کرد: در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اصل بر سعه صدر است، چرا که بحث تربیت در این مورد مطرح است. باید تا جای ممکن اشتباهات دانشجویان نادیده گرفته شود تا این افراد برای حضور در جامعه تمرین کنند.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن ارائه آماری از نشریات دانشجویی این دانشگاه، گفت: در گذشته 139 نشریه فعال در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به 714 نشریه رسیده و تعداد آثار رسیده به این جشنواره بیش از 11 هزار اثر است. همچنین در گذشته 31 کارگاه آموزشی نشریات ثبت‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که این تعداد در حال حاضر به 174 کارگاه آموزشی رسیده است.
 
جهان‌بین ادامه داد: این افزایش‌ها اتفاقی نیست، چرا که با تلاش شبانه‌روزی در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سعی شد بسترهای لازم فراهم شود و ما مفتخریم که این کار به ثمر رسیده است.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از 3 ماه به 5 روز کاهش یافته که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین مجوز انتشار نشریه الکترونیکی صادر شده، به طوری که در این زمینه نشریاتی که به صورت مستمر چاپ شده و برای صفحه‌آرایی برون‌سپاری نشوند، از امتیاز خوبی در کارنامه فرهنگی برخوردار خواهند شد.
 
وی با بیان اینکه امروز 133 نشریه دانشجویی برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل می‌شود، گفت: ویژگی اصلی جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گره زدن این جشنواره با مؤسسه صاحب‌نام «فرهیختگان» است، به گونه‌ای که به نفرات اول این جشنواره کارت خبرنگاری روزنامه فرهیختگان اهدا خواهد شد و در ازای نوشتن در این روزنامه، حق‌التحریر دریافت می‌کنند.
 
اهالی رسانه پویاترین و خلاق ترین کنشگران اجتماعی و فرهنگی
 
فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ما توصیه شده که در این زمینه فعال باشیم، این است که چهره انقلاب اسلامی را به بهترین شکل ممکن نشان دهیم. نیروی مولد گام دوم انقلاب اسلامی، نیروی جوان، نخبه و دانشگاهی است. چرا که جوانان مولد و نخبه می‌توانند موتور محرک تحول و پیشرفت در کشور شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: شهید آوینی حدود 30 سال پیش مولد یک جریان فکری در حوزه رسانه بود. آنچه امروز ما میراث‌دار آن در حوزه رسانه هستیم، متولد ذهن پویای این عنصر آکادمی در کشور است.
 
مهدی پور با تأکید بر اینکه باید با جدیت در حوزه تولید محتوای فضای مجازی عمل کنیم، گفت: پویاترین، خلاق‌ترین و نوگراترین بخش کنشگران اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در ایران، اهالی رسانه هستند. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به دانشگاه آزاد اسلامی کمک می‌کند تا نسلی پویا و جهادگر در حوزه رسانه تربیت کند.
 
در ادامه این مراسم، مرتضی خلفی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر رشد نشریات دانشجویی گام مؤثری برداشته، گفت: آزادی بیان را که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی برای نشریات دانشجویی وجود دارد، باید غنیمت شمرد.
 
وی خطاب به برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی، گفت: فعالیت نشریات را جدی بگیرید. لازم است به حوزه روزنامه‌نگاری علمی و تخصصی نیز ورود پیدا کنید.
 
در ادامه، محمدامین ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و رئیس هیأت داوران چهارمین و پنجمین جشنواره نشریات دانشجویی (قلم) دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: روزنامه فرهیختگان به عنوان روزنامه‌ای در سطح ملی، با نشریات دانشجویی پیوند خورده است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس؛ نفرات اول جشنواره نشریات دانشجویی به عنوان خبرنگار با تمامی امتیازاتی که یک خبرنگار دارد، با روزنامه فرهیختگان همکاری خواهند کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: روزنامه فرهیختگان به عنوان یکی از جریان‌سازترین روزنامه‌های کشور، تمام تلاش خود را برای کمک به نشریات دانشجویی انجام خواهد داد. همچنین مقرر شده با دستور دکتر طهرانچی؛ اعضای هیأت علمی که یادداشت‌هایی با رویکرد فرهنگی در روزنامه منتشر می‌کنند، امتیاز فرهنگی دریافت کنند. این اتفاقی بسیار بزرگ است.
 
ایمانجانی در پایان، بیانیه هیئت داوران چهارمین و پنجمین جشنواره نشریات دانشجویی (قلم) دانشگاه آزاد اسلامی  را قرائت کرد.
 
تقدیر از برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی
 
در این مراسم، سه تن از دانشجویان فعال در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از سایر دانشجویان و همچنین یک عضو کمیته ناظر بر نشریات کشور به ارائه مطالبات و دغدغه های خود پرداختند.
همچنین در این مراسم برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر شدند.
انتهای پیام
captcha