اعلام برنامه‌های هفته وحدت در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4006789
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲

اعلام برنامه‌های هفته وحدت در حرم مطهر رضوی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ویزه برنامه‌های هفته وحدت در حرم مطهر رضوی را تشریح کرد.

اعلام برنامه‌های هفته وحدت در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، امروز 28 مهرماه در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های هفته وحدت که در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد ضمن تبریک این ایام بیان کرد: مقوله تقریب و وحدت امت اسلامی مقوله‌ای است که بر مبنای آیات شریفه قرآنی که مشهورترین آن واعتصمو است که همه آن  را شنیده‌ایم و یا در آیه 46 سوره انفال و علاوه بر آن در سیره ائمه معصومین حفظ اتحاد امت اسلامی بر مبنای حقانیت دین اسلام و استفاده از این اتحاد در برابر هجمه‌های دشمنان که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند است.

وی افزود: آنچه رهبری سال‌هاست به آن تاکید کردند تمدن نوین اسلامی یعنی احیای قدرت جهان اسلام در برابر دسیسه‌های دشمنان که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند است.

طالبی ادامه داد: حضرت رضا(ع) با پذیرفتن ولایتعهدی اگرچه با اکراه، اما با علم لدنی که داشتند توانستند در ایجاد اتحاد جامعه اسلامی گام بردارند، یعنی در این نقش حضرت را به گفت‌وگو و مناظره و مباحثه می‌شناختند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به سیره رضوی در ایجاد اتحاد جامعه اسلامی بیان کرد: مشارکت در مسئولیت، مشارکت علمی، مشارکت مناسکی و مشارکت عاطفی  که در احادیث امام رضا(ع) به آن اشاره شده راه ایجاد اتحاد در بین مسلمانان است.

وی تصریح کرد: امسال برنامه‌های حرم مطهر رضوی با توجه به تدبیر تولیت آستان قدس رضوی که نام صحن جامع رضوی به نام پیامبراعظم نامگذاری شد و با اهتمام قائم مقام تولیت و سایردست اندرکاران اجرایی، محوریت برنامه‌ها و جشن‌ها بر مردمی بودن است.

طالبی با اشاره به شرایط ویژه منطقه افزود: باید با تامل بیشتر در صحنه داخلی و بین المللی ایفای نقش کنیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: شعار محوری برنامه‌ها«رحمت للعالمین» است که در دو سطح نخبگانی و عمومی برنامه‌هایی تدارک دیده شده و از آنجا که همچنان شرایط کرونایی وجود دارد، لذا تمام برنامه‌ها  چه در محدوده حرم مطهر و چه خارج از محدوده حرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: یکی از مواردی که در همه فعالیت‌ها مد نظر است بحث فعالیت‌های عام المنفعه است که توسط خادمان حرم مطهر و هم توسط بنیاد کرامت برنامه‌ریزی شده و امید است خدمت کریمانه و ترویج این مقوله بین مردم کشور که در دستور کار است به نحو خوبی اجرایی شود.

طالبی اضافه کرد: شاید خیلی از افراد توفیق شرفیابی به حرم مطهر را نداشته باشند، اگرچه تصورمان بر این بود که دهه پایانی ماه صفر به جهت کرونا زائری به مشهد نیاید، اما شاهد حضور چشمگیری از زائران بودیم که عطش زیارت را داشتند و در این ایام بیش از یک میلیون زائر را پذیرا بودیم که حرم تجربه جدیدی را بعد از دو سال آغاز کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: فضاسازی در حرم مطهر و سطح شهر انجام شده و در حال انجام است که امید داریم در شان حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق(ع) چهره متفاوتی در شهر مشهد برای جشن‌های هفته وحدت در راستای فضاسازی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه تخصصی، اجرای متعدد برنامه‌های هنری و شعرخوانی هم در حرم و هم در سطح شهر، برپایی محافل قرآنی و سایر برنامه‌های مشترک از جمله برنامه‌هایی است که با همکاری دفتر نمایندگی اهل سنت در مناطق تلفیقی صورت خواهد گرفت.

طالبی بیان کرد: مانند همیشه در حرم مطهر رضوی برنامه‌هایی تدارک دیده شده و از سخنرانان کشوری دعوت به عمل آمده است. همچنین با توجه به اینکه سالگرد گرامیداشت شهدای وحدت مصادف با این ایام شده، برنامه‌ای به این مناسبت در حرم برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزاری محافل شعر «رایحه حبیب» در مدرسه خیرات خان ویژه بانوان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برنامه‌هایی نیز برای زائران خارجی تدارک دیده شده است، همچنین از طریق فضای مجازی نیز برنامه‌ها پوشش داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: برگزاری گروه‌های سرود و نمایش با محتوای حضرت رسول(ص) در صحن و رواق‌های حرم تدارک دیده شده، همچنین محفل انس با قرآن کریم با عنوان «رحمت للعالمین» دوم آبان در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار خواهد شد.

طالبی گفت: مراسم آزادسازی زندانیان که یک کار مردمی است و با کمک خادمان حرم رضوی به عنوان یک خدمت که خادمان حرم مطهر انجام می‌دهند در این هفته صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: مهمانسرای حضرت نیز برای ارائه خدمت در این ایام فضای بیشتری را در نظر گرفته و پذیرای تعداد بیشتری از زائران هستند.

وی با اشاره به 26 برنامه برگزیده در این ایام افزود: دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این ایام برنامه‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به برگزاری وبینار شرح زیارت جامعه صغیره که برگ زرینی از عالم آل محمد(ع) در راستای وحدت امت اسلامی است اشاره کرد.

طالبی افزود: جمع‌خوانی سراج الله با قرائت سوره محمد به صورت سراسری  در شب ولادت حضرت انجام خواهد شد، همچنین با هماهنگی سپاه پاسداران در 50 نقطه تلفیقی 50 برنامه فرهنگی اجرا خواهیم کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: راه‌اندازی کاروان شادی با کمک هیئات مذهبی که در سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) برای اولین‌بار اتفاق می‌افتد را در سطح مشهد داریم.

وی خاطرنشان کرد: برپایی محافل قرآنی در مناطق تلفیقی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود. همچنین مراسم رونمایی از 26 اثر کتاب صوتی با موضوعات پیامبر(ص)، امام رضا(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و دفاع مقدس توسط به‌نشر در این هفته صورت خواهد گرفت.

طالبی بیان کرد: اعزام روحانی و مداح به مناطقی که موقوفه‌دار است مانند سرخس، توزیع متبرکات در جشن‌های مردمی، برگزاری نشست تخصصی، معرفی و دیدار با خانواده شهدای اهل سنت نیز در این ایام تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به برنامه‌های سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: رونمایی از قرآن‌های نفیس، برگزاری وبینارها و سه شنبه‌های فرهنگی، برپایی نمایشگاه مجازی با موضوع وحدت، ایستگاه مطالعه دیجیتال و ... از جمله برنامه‌های این سازمان در هفته وحدت است.

وی اضافه کرد: در حوزه بین‌المللی نیز برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است. اولین برنامه ما مشارکتی است که با کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی طراحی شده که مدعوین این برنامه از کشورهای دیگر هفته آینده میهمان ما در مشهد خواهند بود.

طالبی اظهار کرد: همایش دوره آموزشی، کاربردی ، تبلیغی با عنوان منادیان وحدت و با حضور دانشجویان جامعه المصطفی از گرگان و مشهد نیز اول آبان ماه در آمفی تئاتر شیخ طبرسی مشهد برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: برگزاری کرسی‌های تلاوت در هرات با هماهنگی معاونت بین الملل صورت خواهد گرفت که در این راستا نیز قاریانی به کشور افغانستان اعزام خواهند شد.

وی به برخی اقدامات بنیاد کرامت رضوی در این هفته اشاره کرد و افزود: رونمایی از مرکز جدید مشاوره آستان قدس و طراحی برنامه‌های فرهنگی ویژه نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت هستند نیز از دیگر برنامه‌ها است. همچنین در مجتمع‌های بین راهی جشن‌هایی تدارک دیده شده است.

انتهای پیام
captcha