مدیریت مجموعه‌های قرآنی مردم محور شود
کد خبر: 4006955
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵

مدیریت مجموعه‌های قرآنی مردم محور شود

رئیس هیات مدیره اتحادیه مدغم تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: قصد داریم مدیریت مجموعه‌های قرآنی را به سمت مردمی محور شدن پیش ببریم.

مدیریت مجموعه‌های قرآنی مردم محور شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا عابدینی ترک‌آباد، رئیس هیات مدیره اتحادیه مدغم تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی، در مراسم مجمع عمومی انتخابات اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی که 29 مهرماه در تالار شهر مشهد با حضور مسئولین و مدیران موسسات قرآنی استان، برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، بیان کرد: خداوند در آیه 79 سوره آل عمران می‌فرماید: «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ؛ هیچ بشری را نرسد که خدا وی را به رسالت برگزیند و به او کتاب و حکمت و نبوت بخشد آنگاه به مردم گوید: مرا به جای خدا بپرستید، بلکه خداشناس و خداپرست باشید، چنانکه این حقیقت را از کتاب به دیگران می‌آموزید و خود نیز می‌خوانید.»

وی اضافه کرد: در فرمایشات معصومین از سه دسته مردم گفت‌وگو شده است، خصوصا در فرمایشات امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند: «فعالم رباني و متعلم علي سبيل نجاه و همج رعاع اتباع كلَّ ناعق يميلون مع كل ريح، لَم يستضيئوا بنور العلم و لم يلجاؤا الي رُكن وثيق در بیان حضرت مردم سه دسته هستند يا عالم‌اند (عالم ربانی)، يا به دنبال علم هستند (متعلم علي سبيل نجاه) و يا در برابر علم موضع‌گيری منفی دارند (همج رعاع).»

عابدینی اضافه کرد: فرمولی که قرآن ارائه می‌فرماید این است که «رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ»، حال براساس این آیه چطور انسان به مقام ربانی می‌رسد؟ به دو شیوه «تعلمون» و «تدرسون» لذا از اینجا می‌توان فهمید که بهترین کسان شما آنان هستند که قرآن بیاموزند و به دیگران آموزش دهند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مدغم تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: در احادیث داریم که از بزرگترین اسباب تقرب عبد به خدا تلاوت کتاب‌الله است، دومین راه آن حفظ کلام الهی و سومین راه تدبر در آیات است.

وی تصریح کرد: همه این‌ها در صورتی معنی دارد که ابزار و وسیله ای برای احیاء قرآن و ایجاد یک جامعه الهی و ولایتی باشد. در چهار سال گذشته آغاز یک دوره جدید در اتحادیه های قرآنی را داشتیم که این چهار سال با فراز و نشیب سپری شد و سعی کردیم این مولود تازه متولد شده را حفظ کنیم و در دوره پیش رو امید است اهداف را به جایی ببریم که مدیریت مجموعه‌های قرآنی مردم محور شود.

عابدینی تصریح کرد: هرچه بزرگ قرآنی بود، ریشه آن از همین مکتب‌خانه‌ها بود و هرکس که با قرآن آغاز و به آن عمل کرد، به همه جا رسید، لذا امیدوار هستیم، این مسیر را به‌خوبی ادامه دهیم. همه دوستان بدانند که در این اتحادیه مقصد خدمت است. امید است قرآن به‌عنوان ثقل اکبر از مهجوریت و عترت به عنوان ثقل اصغر از مظلومیت خارج شود.

انتهای پیام
captcha