انس با قرآن نوعی واکسینه شدن در مقابل خطرها و ظلمت‌هاست
کد خبر: 4007050
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور:

انس با قرآن نوعی واکسینه شدن در مقابل خطرها و ظلمت‌هاست

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور گفت: انس با قرآن نوعی واکسینه شدن در مقابل خطرها، ظلمت‌ها و مشکلات است و هنگامی‌که افراد بیشتری به انس با قرآن روی آورند، جامعه در مقابل خطرها واکسینه می‌شود.

انس با قرآن نوعی واکسینه شدن در مقابل خطرها و ظلمت‌هاستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور، شامگاه گذشته، 29 مهرماه در آیین اختتامیه مسابقات قرآنی سراسری «مدهامتان» ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در محل مجتمع آفتاب ولایت با حضور برخی از مسئولان فرهنگی استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت ولادت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: اکنون که در آستانه ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) هستیم، خوب است که نگاهی به این موضوع داشته باشیم که ایشان به قرآن چگونه می‌نگرند که در حقیقت روایات زیادی در این خصوص وجود دارد که در اینجا به چند روایت اشاره خواهم کرد.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «فَضلُ‌القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ‌اللهِ عَلی خَلقِهِ»؛ فضیلت قرآن در تمام دیگر کلام‌ها مانند فضیلت خداست بر خلائق. قطعا که ما می‌توانیم این کلام خدا که بهترین کلام است را به‌صورت قوی و جدی منتشر کنیم که در این راستا باید به دنبال راهکارهایی باشیم که در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، باید به دنبال این راهکارها و مدل‌ها باشد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور بیان کرد: این مسئله از این جهت بسیار مهم است که بتوانیم جامعه را با قرآن مأنوس کنیم و این ارتباط قرآن و جامعه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است که در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند که ما چه کنیم که قواعد زندگی ما قرآنی شود.

ارزانی افزود: در این میان گاهی گفته می‌شود که کافی است ما قرآن بخوانیم، اما این در حالی است که حتی در همین گام اول ما با خواندن قرآن فاصله داریم و شما جوانان قرآنی که در استان خود مطرح هستید می‌توانید راهکارهایی را پیدا کنید تا شاهد این اتفاق ارزشمند و نورانی در جامعه خود باشیم.

وی گفت: همچنین پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «القُرْآنُ اَفْضَلُ کلِّ شَیءٍ دُونَ الله»؛ قرآن بالاترین و برترین اشیاست. پس از خدا، هر کسی که قرآن را گرامی بدارد خدا را بزرگ و گرامی داشته و هر کسی که قرآن را پاس ندارد نیز حرمت خدا را حفظ نکرده و آن را سبک شمرده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور خطاب به متسابقان حاضر در این مراسم، تأکید کرد: شما عزیزان باید هم از خداوند و هم از پدر و مادر خود شاکر و سپاسگزار باشید که شما را در این مسیر قرار داده‌اند و زکات این کار آن است که باید دست دیگران را هم بگیرید و آن‌ها را در این فضای نورانی قرآنی قرار دهید. به‌گونه‎ای که می‌توانید این کار را از خانواده‌های خود شروع کنید و هر شب یک صفحه از قرآن را همراه با خانواده تلاوت کنید که در حقیقت اگر هر یک از شما این کار را انجام دهید قطعا می‌تواند به گسترش این امر کمک کند.

ارزانی بیان کرد: در جایی دیگر نیز نبی مکرم اسلام فرمودند که بر شما باد قرآن، زیرا قرآن شفای نافع، سودمند و بهترین دارو است. همچنین فرمودند که قرآن راهنماست و راه را برای شما نیز روشن می‌کند. در دنیایی که حیرت، بشر 2021 را فرا گرفته و نمی‌داند که کدام راه، راه هدایت است و نمی‌داند باید به سمت کدام مکتب، حزب و دین حرکت کند و به نوعی در این مسیر به تحیر رسیده است باید به دنبال قرآن رفت و راه روشن را از آن فراگرفت.

وی بیان کرد: در حقیقت قرآن باید به‌گونه‌ای در جامعه گسترش پیدا کند و افراد یک جامعه با قرآن مأنوس شوند که زمانی‌ که مسابقه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود شاهد حضور میلیونی شرکت‌کنندگان در این مسابقات باشیم. به عبارتی می‎توان گفت همان‌گونه که امروز در صدد واکسینه شدن در مقابل بیماری کرونا هستیم تا از خطرات آن جلوگیری کنیم، قرآن هم این‌گونه است و به نوعی واکسینه شدن در مقابل خطرها و ظلمت‌هاست و هرچه افراد بیشتری با قرآن مأنوس شوند، شاهد واکسینه شدن جامعه در مقابل خطرها هستیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) بسیار با محبت بودند و زمانی‌ که مردم را به اسلام و شریعتی که خداوند مشخص کرده هدایت می‌کردند، مردم بر ایشان سنگ پرتاب می‌کردند و پیشانی و دندان ایشان را می‌شکستند، اما با این وجود در بین مردم شکایت نمی‌کردند و در خلوت شب به خدای متعال گفتند که خدایا مردم، این قرآن را که حبل‌المتین و بهترین کلام است، کنار گذاشته‌اند و در زندگی خود از آن استفاده نمی‌کنند که خداوند این شکایت ایشان را در قرآن در قالب آیه در این کتاب آسمانی آورده که قرآن مهجور مانده است.

ارزانی تصریح کرد: در حقیقت این مهجوریت تنها مختص آن روزگار نیست، بلکه امروزه نیز ما شاهد این مشکل هستیم. از این‌رو امروزه تنها راه نجات ما از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، انس با قرآن است و هر یک از شما قرآنیان اگر بتوانید حتی یک نفر را در این مسیر قرار دهید قطعا می‌تواند اثرگذار زیادی را در پی داشته باشد و در این صورت می‌توان امیدوار بود که شاهد این اتفاقات و حوادثی که نه تنها در جامعه ما بلکه در سراسر دنیا رخ می‌دهد، نباشیم.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان نیز معرفی شدند که به شرح ذیل است:

در رشته حفظ قرآن کریم در گروه خواهران، فائزه سادات قریشی نسب از یزد، فرشته صباغیان بیدگلی از اصفهان و زهرا سلطان پور از تهران، به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند. همچنین در رشته ترتیل نیز افرادی چون مرضیه پورتیمور از ایلام و زینب ضیاء‌دوست از خراسان رضوی نیز موفق شدند رتبه‌های اول و دوم را کسب کنند.

در رشته ترتیل قرآن کریم در گروه برادران نیز سید صادق کاظمی از استان قم، محمدرضا فتوحی از آذربایجان غربی و علی انگوتی از آذربایجان شرقی نیز به ترتیب موفق به کسب رتبه اول تا سوم این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم شدند.

در رشته قرائت قرآن کریم نیز مسعود موحدی از خراسان رضوی، علی کبیری از مازندران و حمید صفدری به ترتیب موفق به کسب رتبه اول تا سوم در این دوره از مسابقات شدند و در رشته حفظ قرآن کریم نیز عماد انوری از کرمان، محمدرضا رضایی از مازندارن و سید علی حسینی از استان قم نیز به ترتیب رتبه اول تا سوم این دوره از مسابقات را کسب کردند. همچنین در رشته اذان نیز حسین طاهری از تهران رتبه نخست این مسابقه را به دست آورد.

گفتنی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی بیانیه‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به پاس زحماتی که سال‌هاست در راستای فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند، تقدیر کرد.

همچنین در حاشیه این مراسم از مادر شهیدان مجبتی و مصطفی بختی تقدیر به عمل آمد. ایشان گفتند که شهید مصطفی بختی درباره قرآن می‌گفتند که ان‌شاءالله به معنای قرآن عمل کنیم تا بنده خالص خداوند قرار گیریم.

انتهای پیام
captcha