بازنگری و تدوین آئین‌نامه جدید خدمت در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4008193
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

بازنگری و تدوین آئین‌نامه جدید خدمت در حرم مطهر رضوی

تولیت آستان قدس رضوی از بازنگری و تدوین آیین‌نامه جدید در حرم مطهر رضوی خبر داد.

حرم مطهر رضوی آستان قدس رضوی علوم اسلامی حجت‌الاسلام مرویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اهدای احکام خدمه که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرارسیدن میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) به بیان آیه 128 سوره توبه که به اصرار پیامبر(ص) بر هدایت مردم و رأفت آن حضرت اشاره دارد، پرداخت و اظهار کرد: تمام فضیلت‌های اخلاقی در وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) جمع است، همه خوبی‌ها، پاکیزگی‌ها و کمالات انسانی به نحو اتم و اکمل در آن حضرت ظهور دارد، زیرا رسول خدا(ص) تجلی و ظهور عینی قرآن است.

وی در ادامه به میلاد مسعود امام صادق(ع) اشاره و تصریح کرد: نه تنها فقه شیعی بلکه فقه اسلامی مدیون حوزه درسی امام صادق(ع) است، البته این به آن معنا نیست که علم امام صادق(ع) برتر از سایر ائمه اطهار(ع) بوده است، حضرات معصومین(ع) همگی در قله علوم اسلامی قرار دارند اما در دوران امام صادق(ع) در مقطعی فرصت مناسبی به وجود آمد تا ایشان به تبیین معارف قرآنی و اسلامی و مسائل فقهی و کلامی بپردازند، فرصتی که برای دیگر ائمه اطهار(ع) فراهم نشد.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمه‌ای که به تازگی مفتخر به خدمت در دستگاه حضرت رضا(ع) شده‌اند، تبریک گفت و با اشاره به فرازهایی از بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه والای خادمی دستگاه حضرت رضا(ع)، عنوان کرد: حرم مطهر رضوی محل رفت و آمد ملائک و اولیاء‌الله است، لذا خادمی چنین جایگاه مقدسی بسیار مسئولیت سنگینی را برای انسان به دنبال دارد. اگر گفتار، کردار و سلوک انسان پس از تشرف به خادمی حضرت رضا(ع) با گذشته تفاوتی نکرد و به سیره و سلوک رضوی نزدیکتر نشد، بدانیم تنها لباسمان با گذشته فرق کرده است و تغییر لباس دنیوی در آخرت برایمان سودی نخواهد داشت.

وی با اشاره به روایت «مَعاشِرَ الشیعةِ! کُونوا لَنا زَیْنا» از امام صادق(ع)، گفت: حکم خادمی حضرت رضا(ع) باید رفتار، گفتار و سلوک ما را تغییر دهد تا در هر جمعی هستیم کردارمان نشان دهنده عنوان خادمی دستگاه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد. خادم امام رضا(ع) باید زینت امام رضا(ع) باشد و اگر اینگونه بود، شفاعت و دستگیری حضرت شامل حالش می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی، مهربانی، سعه صدر، حسن خلق و برخورد شایسته با زائران را از ویژگی‌های خادمان راستین امام الرئوف(ع) دانست و اظهار کرد: خادمان رضوی باید تجلی و جلوه امام رئوف(ع) باشند و همواره با مهربانی و روی خوش با زائران برخورد کنند.

وی احساس مسئولیت در تمامی حوزه‌های حرم مطهر را از دیگر ویژگی‌های خدام رضوی برشمرد و گفت: خدام نباید نسبت به کمبودها، کاستی‌ها و اشکالات حرم مطهر بی تفاوت باشند، برای تحقق زیارت متعالی که از اصلی‌ترین اهداف آستان قدس است، خدام حرم مطهر نقش مهمی برعهده دارند.

مروی ادامه داد: خدام به سبب ارتباط مستقیم با زائران بهترین شناخت را از کاستی‌ها و مشکلات احتمالی دارند، لذا باید پیشنهادهای خود را برای رفع مشکلات و کاستی به مسئولان حرم مطهر ارائه دهند.

وی در بخش پایانی سخنان خود از بازنگری آیین نامه خدمت در حرم مطهر رضوی خبر داد و تصریح کرد: در سند چشم‌انداز این آستان، پویاترین، کارآمدترین و هم افزاترین نهاد اسلامی و شایسته‌ترین خادم برای بیشترین زائر اهل بیت(ع) است. از سویی با توجه به افزایش حضور زائران و تنوع آنان، توسعه عرصه‌های خدمتی، تنوع خدمات، تغییر ساختار سازمان آستان قدس، حضور بانوان و جوانان در عرصه‌های خدمتی و لزوم هم سویی همه این موارد با سیاست‌های کلان آستان قدس، ضرورت داشت تا بستر مناسب قانونی برای تحقق این امر در حرم مطهر رضوی ایجاد شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در این آیین‌نامه تلاش شده امتیازات و نقاط قوت آیین نامه قبلی حفظ و متناسب با اقتضائات زمان بازنگری صورت پذیرد، ابراز کرد: مبنای آیین‌نامه جدید، تکریم هرچه بیشتر خدمه و زائران گرامی و حفظ و رعایت هرچه بهتر شئونات حرم مطهر است که در آن عناوین خدمتی توسعه یافته و خدمت خادمیاری به آن اضافه شده است.

وی افزود: افزایش امتیازات اعطایی به خدمه محترم، تشرف نائبات به فیض خدمت در حرم مطهر رضوی، رسمیت یافتن خدمت تخصصی متناسب با تخصص افراد و نیازهای آستان قدس، امکان بهره‌مندی از فیض تشرف برای گروه‌های سنی بیشتر و امکان تشرف خدمت برای خواهران با در نظر گرفتن امتیازات اختصاصی و... از جمله ویژگی‌های آیین‌نامه جدید خدمت در حرم مطهر رضوی است.

مروی گفت: برای بازنگری و تدوین آیین‌نامه جدید خدمت، بالغ بر 700 ساعت کار مطالعاتی و کارشناسی انجام شده و از نظرات صاحب نظران، مدیران سابق آستان، برخی خادمان پیشکسوت و با تجربه، حقوقدانان و مراکز مرتبط این آستان مقدس استفاده شده است.

وی یادآور شد: البته کار بشری بدون نقص و اشکال نیست و نمی‎توانیم ادعا کنیم که این آیین‌نامه هیچ نقصی ندارد اما تمام تلاشمان را کردیم با کمترین اشکالات و ضعف‌ها این آیین‌نامه بازنگری شود.

انتهای پیام
captcha