ارائه محتوای خوب در جلسات خانگی قرآن امری ضروری است
کد خبر: 4016242
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج):

ارائه محتوای خوب در جلسات خانگی قرآن امری ضروری است

دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) گفت: ما باید بر اساس یک سری محتواهای خوب و مناسب، جلسات خانگی را پیش بریم و به نوعی این جلسات بر اساس محتوایی که دارد باید به گونه‌ای جذاب باشد که قشر جوان و نوجوان را به خود جذب کند و آن‌ها با اشتیاق در این جلسات حاضر شوند.

محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج)، به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج)، امروز، چهارم آذرماه در چهارمین جلسه از اجلاسیه مدرسین و مدیران نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین که در مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ما وقتی که در مجموعه خود شروع به کار کردیم یک‌بار فرمایشات مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) را مطالعه کردیم تا ببینیم این بزرگواران از ما چه خواسته‌ای داشته‌اند، از این‌رو تمام فعالیت‌های خود را با محوریت فرمایشات این عزیزان دسته بندی کردیم و یکی از مواردی که مورد توجه قرار دادیم جلسات خانگی قرآنی بود.

وی عنوان کرد: از طرفی نیز طی دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان به سه مسئله مهم کرسی‌های تلاوت، جلسات خانگی قرآنی و کرسی‌های تفسیر اشاره و تأکید کردند. بر همین اساس کاری که شما انجام می‌دهید یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری است، اما این در حالی است که ما به فرمایشات ایشان عمل نکرده‌ایم.  

دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) خاطرنشان کرد: این جلسات خانگی که در این اجلاسیه به عنوان یک مبحث مهم مورد توجه قرار گرفته است، دارای ارکان و تعاریفی است که اگر از این دایره خارج شویم، معنای دیگری به خود می‌گیرد. در این میان تعریف ما این است که هر کسی می‌خواهد در چارچوب این تعریف کار کند این طرح به او کمک می‌کند، اما در اینجا یک کانال است که افراد باید در مسیر این کانال قرار گیرند و در این کانال کار کنند و از کار متفرقه و غیر تشکیلاتی خارج شوند.

خواجه‌پیری با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری بیان کرد: ایشان در سال 92 در جلسه کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) فرمودند: «دشمن با جبهه آمده و باید در مقابل دشمن جبهه درست کرد». در حقیقت این فرمایش همان کاری است که باید انجام شود. همواره جبهه درست کردن با مدل ماندنی کار بسیار سختی است، اما با مدل وزرا کار بسیار راحتی است و متأسفانه 40 سال است که ما با همین مدل پیش رفته‌ایم که البته موثر بوده، اما آن اتفاقی که باید رخ نداده است.

عمل ما به قرآن چگونه بوده است و چه هزینه‌هایی برای قرآن صرف کرده‌ایم؟

وی عنوان کرد: ما در میان مردم به عنوان جامعه قرآنی و اهالی قرآن معرفی می‌شویم، اما تفاوت ما اهالی قرآن با جامعه پزشکان، اتحادیه قصابان و سایر اتحادیه‌هایی که در سطح شهر فعالیت دارند، چیست؟ در حقیقت هیچ‌یک از ما حق قرآن را ادا نکرده‌ایم.

این پیشکسوت قرآنی خاطرنشان کرد: در واقع قرآن به اندازه‌ای امر مهمی است که خداوند در روز قیامت به قرآن می‌گوید بنده‌های مرا نسبت به خودت چگونه دیدی و بگو بنده‌های من با تو چه کردند. به عنوان مثال اگر در یک خانواده‌ای کودکی باشد که از بیماری سختی رنج می‌برد و دیگر امیدی به زنده ماندن آن کودک نیست قطعاً آن خانواده تمام هستی خود را در جهت معالجه آن کودک هزینه می‌کنند، از این‌رو مجموع هزینه‌هایی که برای  قرآن صرف کرده‌ایم چقدر است؟ آیا قرآن به اندازه این کودک بیمار در زندگی ما حضور دارد؟ غیرت ما کجا بود که همه موسسات قرآنی تعطیل شدند و چرا کسی حاضر نشد که از تعطیل شدن این موسسات جلوگیری کند؟ در حقیقت اگر نگاهی به این موضوعات داشته باشیم متوجه خواهیم شد که نسبت به قرآن، به خوبی عمل نکرده‌ایم.

خواجه‌پیری بیان کرد: یکی از موضوعاتی که پیامبر(ص) به آن تأکید دارند این است که به آنچه که عمل نمی‌کنیم به دیگران هم آموزش دهیم. در حقیقت ما گرفتار مسائلی شده‌ایم که ما را زمین‌گیر کرده است و اگر این مسائل در طرح نورالثقلین و یا جامعه ورود پیدا کند، مجددا همین اتفاقات رخ خواهد داد.

وی عنوان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری به اندازه‌ای شفاف است که هیچ‌یک از مسائلی که ایشان مطرح می‌کنند نیازی به توضیح ندارند، اما این در حالی است که در برخی از مجامع و جلسات چنان تعریف سختی از جلسات خانگی قرآنی ارائه می‌شود که اصل موضوع فراموش می‌شود و آنچه که باید، گفته نمی‌شود.

دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) اظهار کرد: در تعریف جلسات خانگی قرآنی باید گفت که هرکسی که از منزل خود خارج شد، به یک جلسه هفتگی فاخر قرآنی برسد که این جلسات می‌تواند در مساجد و حسینیه برگزار شود، اما اولویت برگزاری این جلسات، خانه‌های مردم است و این در حالی است که برخی از افراد تصور می‌کنند انحرافاتی هم در این جلسات وجود دارد که در حقیقت این موضوع بستگی به امام جمعه و مسئولان فرهنگی آن شهر دارد.

تأثیر محتوا در جلسات خانگی قرآنی

خواجه‌پیری به تأثیر محتوا در جلسات خانگی قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: در این میان نیز محتوای این جلسات هم مهم است که اگر به دنبال محتوا نباشیم، به بیراهه رفته‌ایم. در حقیقت ما با این کار خود تصمیم داریم که یک جریان فکری که جامعه را پوشش دهد راه‌اندازی کنیم و این در حالی است که ما نتوانسته‌ایم موضوعات و محتواهایی که برای یک نفر ضروری است را در اختیار او قرار دهیم.

وی عنوان کرد: ما می‌گوییم هر ایرانی که تا مقطع دیپلم سواد دارد باید این توانمندی را پیدا کند که سه جزء قرآن را حفظ باشد، روخوانی و روانخوانی او خوب باشد، مفاهیم قرآن را درک کند، تدبر در قرآن داشته باشد، تفسیر را بداند، با منابع آشنایی داشته باشد، انس با قرآن داشته باشد و در نهایت نیز بتواند به قرآن عمل کند که در حقیقت این مراحل باید طی شود که متأسفانه ما نتوانسته‌ایم طی این 40 سال این کار را انجام دهیم.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: پس ما باید بر اساس یک‌سری محتواهای مناسبی این جلسات خانگی را پیش بریم و همواره سعی کنیم افرادی که در این جلسات شرکت می‌کنند از قشر جوانان و نوجوانان باشند و به نوعی این جلسات بر اساس محتوایی که ارائه می‌شود باید به گونه‌ای جذاب باشد که این قشر را به خود جذب کند و آن‌ها با اشتیاق در این جلسات حاضر شوند.

خواجه‌پیری تأکید کرد: بنابراین ما باید محتوایی را ارائه دهیم که به روز بوده و جوابگوی نیازهای روز جامعه باشد و اتفاقات روز جامعه را نیز با مبنای قرآنی و اهل بیت(ع) پوشش دهد که البته کار بسیار سختی بوده، اما امکان‌پذیر است و نیاز به اراده و پشتکار دارد و این در حالی است که مقام معظم رهبری می‌دانند که این مهم شدنی و امکان‌پذیر است و بر همین اساس به این موضوع اشاره می‌کنند وگرنه ایشان هیچگاه به امر ناممکنی اشاره نمی‌کنند. 

وی اظهار کرد: بنابراین ما می‌گوییم که راه‌اندازی 100 هزار جلسه خانگی قرآنی با برنامه و هدف‌گذاری مشخص امکان‌پذیر است و آنگونه که گمان می‌کنیم کار دشواری هم نیست. حال اگر هم فرض کنیم که در این جلسات خانگی هیچکس شرکت نکند، اما 100 هزار جوان مربی، متخصص و سازماندهی شده داریم که در شبکه و قرارگاهی با یک هدف مشترکی در حال فعالیت هستند که همین امر نظام را تضمین می‌کند که با این حجم از نیروهای تربیت شده در سراسر نقاط کشور می‌توان طی چند روز یک جریان را به عمق خانه‌های مردم برد.

تأثیر مکان و مربیان در جلسات خانگی قرآنی

دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) با اشاره به مکان جلسات خانگی قرآن بیان کرد: در حقیقت ما بر این عقیده هستیم که مکان، عامل موثری در جلسات خانگی قرآنی است و به نوعی آن محل برکت‌زاست. از این‌رو اگر یک خانه‌ای محل قرآن باشد، با فضیلت باشد، اقدامات درستی در این خانه انجام شده باشد و با پول حلال تهیه شده باشد، قطعاً می‌تواند با یک خانه دیگری متفاوت باشد و می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد و مردم به این خانه‌ها که همیشه مرکز محافل انقلابی، دینی، فرهنگی و قرآنی بوده اعتماد دارند.

خواجه‌پیری با بیان اینکه انتخاب مربی از عوامل موثر در جلسات خانگی قرآنی است که باید در انتخاب آن حساس بود، عنوان کرد: در واقع نقطه حساس جلسات خانگی قرآنی، مربیان هستند که اگر این مربیان حضور نداشته باشند و حرفشان موثر نباشد هر اندازه که در این مسیر کاری انجام دهیم باز هم نمی‌توانیم نتیجه خوبی را شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: همواره این جریان، یک جریان فکری دینی عمیقی است و اگر به مسائل عادی ظاهری باشد باید آن را فراموش کرد، زیرا هیچ نتیجه‌ای از آن نخواهیم گرفت، در حالی‌که باید مربی با یک نیت پاک و خالصی وارد این جریان شود، از این‌رو در انتخاب مربی باید نهایت دقت را داشت و نسبت به این مسئله حساس بود، زیرا کلام، بیان و رفتار یک مربی باید قرآنی، تأثیرگذار و جذاب باشد تا بتواند دانش‌آموزان خود را وارد این مسیر کند و در حقیقت به گونه‌ای نباشد که نقش دافعه را در این مسیر داشته باشد.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: قرار است که مربیان به تدریج به محل مراجعه مردم تبدیل شوند و همواره ظرفیت مرجعیت مسائل فطری در محله خود را داشته باشد، پس اگر هدف ما این است باید دقت داشت که چه کسی برای این کار انتخاب می‌شود و آیا ظرفیت چنین کاری را دارد؟

خواجه‌پیری عنوان کرد: در واقع مربی که در یک محل فعالیت می‌کند باید بداند که این محل باید عاری از هرگونه مسائل سیاسی گروهی باشد، مسائل سیاست‌های کلی نظام که تحت نظر مقام معظم رهبری است مطرح شود و هیچ‌یک از افراد حق بهره‌برداری شخصی سیاسی از این جلسات که یک جریان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی است را نداشته باشد که اگر یکی از این آفت‌ها دامن‌گیر یکی از این جلسات شود، به سایر جلسات نیز سرایت می‌کند و دامن آن‌ها را نیز خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بنا داریم که چنین جریانی رخ دهد باید در نظر داشته باشیم که هیچ عجله‌ای نباید در این مسیر داشته باشیم، چرا که عجله و آمار و ارقام آفت بزرگ و جدی این مسئله تلقی می‌شود.

دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) تصریح کرد: در حقیقت این جلسات باید به نخبه‌پروری بپردازد و بداند که نیروهای شاخص را شناسایی و به شبکه خود معرفی کند و به تدریج جلسات خانگی از یکدیگر تفکیک شوند، بدین منظور که جلسات کودکان، نوجوانان و...از یکدیگر تفکیک شوند تا جاذبه خود را برای هر گروه داشته باشند که این کار با شناسایی و تربیت افراد صورت خواهد گرفت.

خواجه‌پیری عنوان کرد: از طرفی نیز سازمان دارالقرآن هم باید به تدریج جلسات تخصصی را تدوین کند و به تعبیری نیز شبکه نخبگانی ایجاد کند تا نخبه‌ها به این شبکه بپیوندند. در حقیقت این نهضت به دنبال یک جریان فکری سالمی است که آینده نظام را به دست این افراد بسپارد.

وی تأکید کرد: بنابراین اگر اینگونه به این جلسات نگاه کنیم، کار موازی در کشور انجام ندهیم، کار را ساده نپنداریم و تنها به دنبال آمار و ارقام نباشیم در این صورت می‌توان گام‌های موثری در این مسیر برداریم، چرا که به دنبال راه‌اندازی یک جریان فکری سیاسی، اعتقادی و اجتماعی سالم مبتنی بر نظرات امامین انقلاب و قرآن و عترت هستیم و با این کار خود، نظام را از جهت تأمین نیروی انسانی و حملات فکری دشمن تأمین خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha