بسیجی؛ سبک زندگی تمدن‌ساز
کد خبر: 4016984
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
رحیم‌پور ازغدی مطرح کرد:

بسیجی؛ سبک زندگی تمدن‌ساز

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: بسیجی بودن یک عنوان و برچسب نیست، بلکه یک حقیقت، هویت، شخصیت و سبک زندگی است و همیشه درصدد رسیدن به منافع مردم و این بسیجی است که می‌تواند تمدن‌سازی کند.

بسیجی؛ سبک زندگی تمدن‌سازبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدرس دانشگاه، امروز هفتم آذرماه، در نشست بصیرتی با موضوع «نقش بسیج در تمدن نوین اسلامی» که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، با حضور اساتید این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه ما در این نشست نسبت چهار مقوله استاد، بسیج، تمدن‌سازی و غیرانتفاعی را مطرح خواهیم کرد، اظهار کرد: در حقیقت بسیجی بودن یک عنوان و برچسب نیست، بلکه یک حقیقت، هویت، شخصیت و سبک زندگی است و همیشه درصدد رسیدن به منافع مردم است و این بسیجی است که می‌تواند تمدن.سازی کند، از طرفی نیز درست است که بسیج خوب است اما، ما باید بترسیم از روزی که ساختمان بسیج داشته باشیم، اما یک فرد بسیجی پیدا نکنیم و اینگونه گمان نکنیم که وقتی ساختمان بسیجی وجود دارد، حتما افراد بسیجی هم هستند.

وی اضافه کرد: پس اگر زمانی فرا رسد ‌که ساختمان بسیجی وجود داشته باشد، اما فرد بسیجی نباشد در این صورت همه چیز انتفاعی می‌شود، بدین منظور که هرکسی به منافع خود فکر می‌کند و بسیجی با آن مفهومی که در گذشته در جبهه‌های جنگ می‌شناختیم، متفاوت می‌شود و این مفهوم و این تفکر، دقیقاً در نقطه مقابل تفکر بسیجی اصیل که در جبهه‌های جنگ حضور داشت و جان خود را برای رضای خدا فدای مردم می‌کرد قرار می‌گیرد، زیرا وقتی بسیج انتفاعی شود، در این صورت این فرد بسیجی تنها به منافع خود اهمیت می‌دهد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در واقع موسسات غیرانتفاعی را که امروزه تعدادشان هم کم نیست، توسط افرادی که در گذشته دولتی بوده‌اند، تأسیس شده که البته نمی‌توان به این موسسات خرده گرفت، زیرا این موسسات هم مفید هستند، اما به شرط آنکه به فلسفه‌ای نوشته‌اند، عمل کنند یعنی هدفشان تجارت نباشد، اما منافع اقتصادی به حدی که موسسه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، لازم و ضروری است. این در حالی است که قرآن راجع به مال یتیم می‌گوید، اگر نیاز نداری چیزی از مال یتیم برای خودت برندار و اگر هم نیاز داری به معروف بردار.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: بنابراین بسیج یعنی روح انقلابی، فداکار و فرد بسیجی کسی است که بین منافع و وظایف خود، به وظیفه خود عمل می‌کند و منافع خود را کنار می‌گذارد و این دقیقاً همان کاری است که بسیجیان ما در جبهه‌های جنگ انجام دادند و جان خود را برای مردم سرزمین خود فدا کردند و در حقیقت یک بسیجی بیشتر فداکاری می‌کند و پاداش خود را از خداوند می‌گیرد، اما غیربسیجی فردی است که خود را از سایر مردم متفاوت بداند و تنها به دنبال منافع خود باشد و مردم را کنار بگذارد که این نوع تفکر و این فرد ضدبسیجی و به نوعی انتفاعی است.

یک بسیجی و تمدن‌ساز چه ویژگی‌هایی دارد؟

وی عنوان کرد: از این‌رو استادی که مجاهد فی سبیل‌الله باشد، می‌تواند مجاهدان و انقلابیونی را پرورش دهد، مکتبی را به وجود آورد و به تعلیم و تربیت و انسان نگاه توحیدی داشته باشد و هرگاه که به شاگردان خود نگاه می‌کند با خود می‌گوید که آن‌ها باید یک مجاد فی سبیل‌الله فی نفس باشد، چرا که خود اینگونه است و این است انسان‌سازی که همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در حقیقت اگر یک استاد توانست یک نفر در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی یک انسان مجاهد فی سبیل‌الله تربیت کند، همه خدمات آن شاگرد و نسل‌های بعدی او انجام دهند، همگی به پای آن استاد نوشته می‌شود. اینگونه است منطق خیر خداوند که گاهی یک کار خیر را چند هزار برابر می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی خطاب به اساتید حاضر در این نشست تأکید کرد: این در حالی است که از امام باقر(ع) پرسیدند کدام موجودی است که همگی او را دعا می‌کنند؟ ایشان در پاسخ فرمودند: «استاد و معلمی که کلمه حق را نشر می‌دهد، تمام جنبندگان زمینی، همه ماهی‌ها و همه اقیانوس‌ها، کوچک و بزرگ در سرزمین الهی و در آسمان، برای فردی که در دنیا انسانی سالم تربیت می‌کند، دعا می‌کنند».

وی تصریح کرد: در واقع اگر هدف یک استاد تربیت و نجات یک خانواده باشد، این استاد بسیجی و به دنبال آن نیز تمدن‌ساز است. بنابراین استاد فردی نیست که تنها آگاهی و اطلاعات خود را به شاگردانش منتقل کند بلکه فردی است که تمام اخلاقیات، کمالات، فضیلت‌ها، رذیلت‌ها، سبک زندگی و... او مهم است و می‌تواند تمام این‌ها را به شاگردان خود نیز منتقل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پیامبر‌اکرم(ص) می‌فرمایند که تمام انسان‌ها معادنی از طلا هستند که تک تک آن‌ها باید کشف شوند. بنابراین بنا به این فرمایش شما اساتید باید دانشجویان خود را کشف و مهندسی کنید و آن‌ها را پرورش دهید، چرا که این دانشجویان کلیدهای تمدن‌سازی هستند.

مشاغل انبیاء از نگاه خداوند چه مشاغلی هستند؟

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به شغل مهم معلمی و سختی این شغل و همچنین توصیه خداوند به این شغل، اضافه کرد: شغل معلمی به اندازه‌ای در نگاه خداوند دارای اهمیت است که خداوند از آن به عنوان شغل انبیاء یاد کرده است. همچنین علاوه بر این شغل چند شغل دیگری که خداوند به عنوان شغل انبیاء از آن ها یاد کرده، عالم دین و یا روحانیت، قاضی و یا قضاوت و پزشک، است که در حقیقت هیچ یک از این مشاغل نباید انتفاعی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما منظور از این انتفاعی نبودن این نیست که صاحبان این مشاغل نباید کسب درآمد کنند، چرا که اقتصاد آموزش امر بسیار مهمی است و در حقیقت معلمی که اقتصاد زندگی او تأمین نباشد نمی‌تواند زندگی خود را بچرخاند، اما منظور از این انتفاعی بودن این است که صاحبان این مشاغل نبایستی تجارت کنند. به‌عنوان مثال قاضی نباید با حقوق، معلم نباید با عقل، عالم دینی نباید با دین و اخلاق و پزشک نیز نباید با جان انسان‌ها تجارت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در حقیقت این مشاغل، مشاغل تجارتی نیستند، بلکه مشاغل خدمت و عبادت هستند و لذا این مشاغل فراتر از شغل‌ هستند، چرا که در اینجا این مشاغل با جان، حیات، روح، عقل و ابدیت انسان سر و کار دارند و در حقیقت محوریت تمامی این‌ها انسان است. همانگونه که مادری یک شغل نیست، معلمی، پزشکی، روحانیت و قضاوت نیز یک شغل نیست.

انتهای پیام
captcha