آماری دقیق از تعداد حافظان قرآن در کشور وجود ندارد
کد خبر: 4017561
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰

آماری دقیق از تعداد حافظان قرآن در کشور وجود ندارد

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد حافظان قرآن وجود ندارد بیان کرد: اجرای طرح درجه‌بندی حافظان قرآن و معادل‌سازی مدارک حفظ قرآن و همچنین تحصیل رایگان و استخدام حفاظ قرآن از اقدامات خوب است، اما این طرح و برنامه‌ها هنوز ما را در عرصه تربیت حافظان قرآن به اهداف تعیین شده نرسانده است.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: پس از فرمایش رهبر انقلاب در رابطه با تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، جلسات بحث و بررسی بسیاری برگزار شد و بخشی از حرف‌ها و طرح‌ها روی کاغذ نوشته شد، اما تنها بعضی از این طرح‌ها اثر داشته و خیلی از آن‌ها در حد حرف باقی مانده و اثری برجای نگذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه عملی تربیت حافظ فاصله بسیاری با اهداف تعیین شده دارد، افزود: بخشی از این ضعف مربوط به طرح‌های حفظ قرآن است، البته هر طرح و اقدامی که وابسته به نهادها و سازمان‌ها شود وابسته به بودجه می‌شود و زمانی که بودجه مناسبی اختصاص نیابد به طور طبیعی کار پیش نمی‌رود.

نیازمند تلاش و جدیت در حفظ قرآن هستیم

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: بعضی مؤسسات قرآنی مثل مؤسسه بیت الاحزان به خوبی مشغول تربیت حافظان قرآن هستند، اما از نظر کمیت و تعداد حفاظ تربیت شده بسیار عقب هستیم و این وضعیت نیاز به تلاش و جدیت دارد. تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کار بزرگی است و نیاز است که نهادهای مربوطه پای کار باشند.

فردفانی با بیان اینکه عزم جدی برای حفظ قرآن نسبت به چندسال اخیر کاهش یافته است، اضافه کرد: یکی از نکات مهم در موضوع حفظ قرآن این است که معلمان قرآن در آموزش و پرورش واقعا اهل قرآن باشند و موضوعات قرآنی در بین دانش‌آموزان را پیگیری کنند، عامل دیگری که در تربیت حافظان قرآن اثر دارد، پشتیبانی از جلسات و اساتید قرآن است و در حال حاضر حمایت مادی و معنوی خوبی از اساتید قرآن وجود ندارد و این موضوع انگیزه کار را کم می‌کند.

وی اظهار کرد: حفظ قرآن نیاز به مقدماتی دارد؛ آموزش و پرورش می‌تواند به خوبی این مقدمات را برای حفظ قرآن فراهم کند، ما نمی‌گوییم که آموزش و پرورش دانش‌آموزان را در پایان ۱۲ سال تحصیل، حافظ قرآن تحویل دهد، اما می‌تواند روخوانی و روان‌خوانی و همچنین تجوید دانش‌آموزان را به حد مطلوب برساند.

آمار دقیقی از تعداد حافظان قرآن وجود ندارد

این حافظ با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد حافظان کل قرآن در کشور وجود ندارد، گفت: اجرای طرح درجه‌بندی حافظان قرآن و معادل‌سازی مدارک حفظ قرآن و همچنین تحصیل رایگان و استخدام حفاظ قرآن از اقدامات خوب است، اما این طرح و برنامه‌ها هنوز ما را در عرصه تربیت حافظان قرآن به اهداف تعیین شده نرسانده است و شاید ما به حدود یک درصد از اهداف تعیین شده در حفظ قرآن رسیده باشیم.

فردفانی با اشاره به اینکه بعضی از مسئولان حفظ قرآن را اولویت نمی‌دانند، افزود: به قول استاد پرهیزگار اگر ما برای قرآن بودجه تعیین نکنیم باید برای آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم توجه به قرآن بودجه و هزینه‌ای داشته باشیم و اگر در زمینه ترویج فعالیت‌های قرآنی خرج نکنیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی مجبور به پرداخت هزینه خواهیم بود.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: امیدواریم در دولت جدید نوع نگاه به موضوعات فرهنگی و قرآنی و اولویت‌بندی آن‌ها، از اهمیت بیشتری برخوردار شود و اگر ارزش‌گذاری مناسبی برای فعالیت‌ها و نخبگان قرآنی در جامعه ایجاد شود یک حافظ قرآن به بودجه نیاز نخواهد داشت، به قول روانشناسان هرچیزی که تشویق شود، تکثیر می‌شود و حفظ قرآن هم از این قاعده مستثنی نیست.

کاهش استقبال‌ها از آموزش حفظ قرآن

فردفانی ضمن تحلیل روند آموزش حفظ قرآن در سطح کشور بیان کرد: حفظ قرآن تا پیش از چندسال اخیر منسجم نبود و  پس از چندسال استقبال مناسب از حفظ قرآن در کشور در چندسال اخیر روند تقاضا برای آموزش حفظ قرآن کاهش پیدا کرد و ما در کمیت تربیت حافظان قرآن با کاهش تعداد قرآن‌آموزان رشته حفظ مواجه شدیم و شاید بتوان گفت بیشترین کاهش در همین سال ۱۴۰۰ دیده می‌شد، البته روند تربیت حافظ در کشور هنوز نزولی نیست، اما با شیب و سرعت بسیار کم به سمت اهداف حرکت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: حافظان قرآن ایرانی در زمینه نکات فنی قرائت و حفظ قرآن مثل صوت و لحن و تجوید قوت بیشتری نسبت به حافظان قرآن سایر کشورها دارند، البته در این زمینه نباید متوقف بود و نیاز است که در حوزه‌های معناگرایی و احساس در تلاوت تلاش‌های بیشتری صورت پذیرد.

انتهای پیام
captcha