نماز همراه با اخلاص، ضد فحشا و منکر است
کد خبر: 4017945
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
رحیم‌پور ازغدی:

نماز همراه با اخلاص، ضد فحشا و منکر است

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به عدم تاثیرگذاری نماز در جامعه، گفت: نماز ضد فحشا و منکر است، اما نمازی این تاثیر را دارد که با اخلاص همراه باشد، این همان نمازی است که قرآن از آن سخن گفته است.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، 11 آذرماه، در اولین همایش استانی «نماز، نماد قدرت و اقتدار معنوی» سپاه امام رضا(ع)، در مجتمع فرهنگی آیه‌ها، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در مقابل ضدارزش‌ها، ایستاد و گفت اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپم قرار دهند، از دعوت خود دست برنخواهم داشت، به این معنا که من خریدنی و ترسیدنی نیستم، برای نجات انسانیت و بشر به هیچ قیمتی کنار نمی‌روم، من با صاحب عالم، معامله کردم.

وی ادامه داد: نه مکه و نه مدینه، هیچکدام با جنگ فتح نشده است، کل شهدا و کشته‌ها در جنگ‌های پیامبر(ص) در جزیره العرب 1000نفر بیشتر نبوده است، در واقع جزیره‌العرب با معنویت فتح و آزاد و سپس جهانی شد. پیامبر(ص) طولانی‌ترین رژیم سلطنتی را برانداخت و با ابرقدرت‌های جهان درافتاد و امت‌سازی کرد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: پیروزی مادی اگر معنویت نباشد، شکست است و شکست مادی اگر معنویت باشد، پیروزی است. معنویت یعنی معناداری، لذا وقتی معنویت نباشد، پیروزی شکست است و اگر معنویت باشد، شکست هم پیروزی است.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: پیامبران با دست خالی با ابرقدرت‌های زمان خود درگیر شده و ترسی نداشتند. قرآن می‌فرماید: «نماز ضد فحشا و منکر است». منکر یعنی هر چیزی که ضدارزش باشد و همه ابعاد را دربرمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: در مواردی شک می‌کنیم که این نماز چه فایده‌ای دارد. اگر نماز، نماز باشد، اجازه نمی‌دهد، هیچ بدی ظهور کند. اگر نماز باشد، شکاف طبقاتی، دزدی، دروغ و ظلم نیست. اگر نماز باشد، هیچ منکری نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چه‌طور هم نماز داریم‌، هم اعتیاد و طلاق بالاست، هم نماز داریم و هم 2000 میلیارد اختلاس. یا باید نتیجه بگیریم خداوند ما را سرکار گذاشته و این خاصیت را ندارد و یا اینکه نماز ما، نماز نیست. به این نتیجه می‌رسیم، ما نماز می‌خوانیم، اما اقامه نمی‌کنیم. این جسد نماز است که ما می‌خوانیم. فیزیک و جسم نماز است.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: طی این 40 سال هم ریزش و هم رویش بود. در بحث انقلاب حتی در بین برخی از روحانیت و بعضی از حوزه‌ها، امام(ره) غریب بود، اکثریت افراد با امام(ره) نبودند یا بی‌اطلاع بودند و یا می‌ترسیدند با امام(ره) باشند. انقلابیونی نیز آگاه بودند و تا انقلاب ایستادند، اما بعد از انقلاب، وسوسه قدرت و ثروت بر آنان غالب شد و سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث می‌شود تا جلوی این وسوسه‌ها ایستادگی کرد؟

وی عنوان کرد: در هشت سال دوران دفاع مقدس، رزمنده‌هایی حضور داشتند که خطر نمی‌کردند و واقعا نمی‌جنگیدند، در یک گردان شاید 10 تا 15 نفر به نحو صحیح می‌جنگیدند و فداکاری می‌کردند، در این بین یکی می‌ترسد، اما یکی می‌ماند و می‌جنگد، تفاوت در این است، نمازی که این دو می‌خوانند، با یکدیگر متفاوت است. یکی قوی و یکی ضعیف است، در صحنه عمل این ضعف و قوت مشخص می‌شود. تا قبل از اینکه در صحنه باشیم، متوجه این موضوع نخواهیم شد که قوی یا ضعیف هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: افرادی در جریان انقلاب نماز می‌خواندند، اما بعد از انقلاب دچار فساد مالی شدند و مبارز بودند، اما از حرف خود بازگشتند. چطور است که شمر 16 بار با پای پیاده، به زیارت خانه خدا می‌رود، اهل نماز شب است و سیدالشهدا(ع) را نیز به شهادت می‌رساند. این جسد نماز است، روح نماز تسلیم در برابر حق است، این روح با جسم نماز قابلیت حفظ دارد. این است که برخی از افراد نماز می‌خوانند، اما در برابر وسوسه قدرت، ثروت و رذائل اخلاقی ضعف دارند و می‌توان فت نماز این افراد فاقد روح است.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: چه چیزی هست که باعث می‌شود، آدمی بتواند خیانت سیاسی، اقتصادی و... بکند، اما از آن خودداری کند. تا سر دوراهی نباشیم، نمی‌دانیم ما جزء نمازگزاران واقعی هستیم یا خیر؟ قدرت یعنی لحظه‌ای که تصمیم می‌گیریم، براساس منافع یا قوائد عمل کنیم.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند که نماز و دعا ارتباط معنوی با خداست. در نماز و دعا می‌خوانیم خدایا از دست خودم به تو پناه می‌برم، مواظب من باش، اگر ارتباط من با تو قطع شود، نمی‌توانم در مقابل بت‌خانه دنیا دوام بیاورم. اگر مرگ و آخرت جلوی چشم من نباشد، از پای درخواهم آمد.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: اگر در خطر باشیم، جبهه را عوض می‌کنیم. برخی از شهدای کربلا اهل‌تسنن، برخی مسیحی و برخی نیز همانند قاسم سلیمانی بودند، آنان محکم پای ایمان خود ایستادند و خدا نیز همین را می‌خواهد. ایمان یعنی عمل، علم مقدمه ایمان است و عمل بدون علم نیز فایده ندارد. وقتی از امام(ره) که بزرگترین پیروزی تاریخ را کسب کرد، پرسیدند چه احساسی داری؟ ایشان دستی به ریش خود کشیدند و فرمودند: «هیچ»، این یعنی خضوع در برابر قدرت. امام(ره) در جریان فتح خرمشهر نیز فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» نماز امام(ره) است که باعث این نگاه می‌شود، تا همه چیز را از خدا بداند. این نگاه امام(ره) بود که می‌گفتند که نگویید من، بگویید مکتب من.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: هرکجا اخلاص باشد، آنگاه نماز همراه با این اخلاص است که جلوی ظلم، ستم، فساد و... را می‌گیرد، اما اگر این اخلاص نباشد، آن نماز تاثیری که قرآن از آن یاد کرده را نخواهد داشت.

وی بیان کرد: از امام صادق(ع) روایت شده که نماز و دعا کاری می‌کند که انسان ذلیل نباشید. با نماز به قدرت مطلق متصل می‌شوید، لذا قوی هستید. اگر نماز واقعی باشد، آنگاه ترس، بخل، حب غلبه و ذلت نخواهد بود. اگر جایی نماز و ذلت باشد، آن نماز، نماز نیست. هرکجا بی‌رحمی و خشونت است، یعنی خدا، معنویت و نماز نیست.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: نماز ارکان فعلی و افعالی دارد و دارای ظاهر و باطن است، اما اگر الفاظ نماز را بخوانیم و باور کنیم، همین برای ما بس است، همین ما را قوی خواهد کرد. در روایتی از امیرالمؤمنین(ع)داریم که کل قرآن، سوره «فاتحه» و کل سوره «فاتحه»، «بسم‌الله الرحمن و الرحیم» و کل معنای «بسم‎الله» در نقطه زیر باء «بسم‌الله» است، لذا اگر ترجمه ساده سوره فاتحه را باور کنیم، همین بس است.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: هرچه را در این جهان ببینی، یعنی خدا را دیدی. اگر همین «بسم‌الله» را متوجه شویم، می‌دانیم هیچ‌چیز در جهان، مستقل از خداوند نیست. وقتی «رحمان» و «رحیم» را می‌گویم، رحمت عام شامل همه و رحمت خاص شامل موحدین است، لذا کل عالم را غرق در رحمت خدا می‌بینیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار کرد: حمد برای خداست و هرکجا زیبایی، خیر و رحمت است، منشا آن خداست. هرکس هرچه را حمد کند، یعنی «الله» را حمد کرده‌ای. در کل عالم چیزی منفی وجود ندارد، بلکه ما زاویه نگاهمان کج است.

انتهای پیام
captcha