راهکارهای کنترل استرس در قرائت / زیاد و در جمع بخوانید
کد خبر: 4018150
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
محسن یاراحمدی مطرح کرد؛

راهکارهای کنترل استرس در قرائت / زیاد و در جمع بخوانید

محسن یاراحمدی درباره مدیریت استرس در قرائت قرآن گفت: استرس در قرائت طبیعی و تا حدی خوب است اما مهمترین موضوع برای کنترل استرس خواندن زیاد و بعد از آن در جمع خواندن است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، راهکارهای کنترل استرس در قرائت / زیاد و در جمع بخوانید محسن یاراحمدی، قاری و مدرس قرآن کریم، در برنامه جمعه شب‌های موسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته 12 آذرماه از فضای مجازی پخش شد، درباره تقلید گفت: به شخصه به فردی که ۵ تلاوت کامل را تقلید نکرده است توصیه نمی‌کنم وارد تطبیق شود.

وی درباره انواع تحریرها گفت: تحریرها اساساً مدل‌ها و تعاریف مختلفی دارند. تحریر در قرائت با موسیقی عربی، آواز ایرانی و غربی متفاوت است. بعضی‌ها کلاس آواز ثبت‌نام می‌کنند و وقتی دلیل این کار را می‌پرسیم می‌گویند تحریر من ضعیف بود رفتم آواز ایرانی یاد بگیرم تحریرهایم قوی شوند. در موسیقی ایرانی تحریر یا چهچه داریم که کاملاً متفاوت با آواز عربی است اینها هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند. مثلاً در موسیقی غربی ما ویبره را داریم که مخل تلاوت است البته حرکت‌های موجی در صدا وجود دارد که جدا از ویبره آواز غربی است. اصطلاح ویبره برای قرائت قرآن نیست مگر بسیار جزئی در تلاوت‌های محمد عمران مشاهده می‌شود.

یاراحمدی، تحریر را حرکت بین دو یا چند نت مجاور با یک سرعت و مدل خاص عنوان کرد و افزود: مدل‌های تحریری جایگاه‌های مختلفی دارند ولی کلیت تحریر عربی در فضای حنجره مثل تحریر ایرانی نیست. در قرائت قرآن با تقلید از سبک یک قاری مشخص فرد می‌آموزد که چه تحریری را کجا و چگونه ادا کند.

این مدرس قرآن کریم تصریح کرد: تحریر نباید از قرائت قرآن جدا شود. این‌گونه نیست که ما فقط یک تمرین مجزا برای تحریر داشته باشیم. تحریر در قالب تقلید آموخته می‌شود به شرط آنکه برای تقلید، به صورت درست، استاد مقلَد انتخاب شود. تجوید، صوت و لحن، صداسازی، تحریر، انعطاف، وقف و ابتدا، آهنگ‌ها، مقام‌ها و همه این‌ها یک پک کامل هستند که در قالب قرائت قرآن آموخته می‌شوند. برای صداسازی، تجوید، تحریر و... کلاس جداگانه از هم نداریم.

وی به منظور تقلید قرائت قرآن به افرادی که در ابتدای راه هستند، استاد منشاوی را توصیه کرد و گفت: منشاوی بهترین قاری برای قاری شدن است چون تلاوت‌های او بسیار دقیق و متوازن است. این شخصیت اصلاً قاری‌پرور است اما یک نکته در اینجا مهم است و آن اینکه افراد از ما می‌پرسند از کدام تلاوت منشاوی برای تقلید شروع کنیم. منشاوی یک تلاوت ۴ دقیقه‌ای از سوره بقره و یک تلاوت ۹ دقیقه‌ای از سوره نور دارد که من اینها را برای آغاز تقلید معرفی می‌کنم.

یاراحمدی همچنین درباره مدیریت استرس در قرائت قرآن گفت: استرس در قرائت طبیعی و تا حدی خوب است اما مهمترین موضوع برای کنترل استرس خواندن زیاد و بعد از آن در جمع خواندن است. هیچکس با در گوشه خانه و در مجازی خواندن قاری نشده است. قاری باید در جلسات حضوری شرکت و قرائت کند. خودتان را در معرض خواندن قرار دهید که این کار استرس را کم می‌کند. همچنین از نظر ذهنی خودتان را آماده کنید که در حد توانتان تلاوت کنید.

انتهای پیام
captcha