تشریح دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة خراسان در عرصه بین‌الملل
کد خبر: 4019567
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴

تشریح دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة خراسان در عرصه بین‌الملل

رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی‌(ص)العالمیه در خراسان به تشریح و معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی این مرکز در عرصه بین‌الملل پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص)العالمیه در خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص)العالمیه در خراسان، امروز ۱۷ آذرماه در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه در محل این نمایندگی برگزار شد، به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی این مرکز در عرصه بین‌الملل پرداخت و اظهار کرد: همانگونه که می‌دانیم جامعةالمصطفی‌العالمیة یک نهاد علمی، حوزوی و بین‌المللی است که تحت اشراف مقام معظم رهبری است، مرکز این نهاد در قم واقع شده و در هشت شهر ایران نمایندگی دارد که پس از قم، مشهد بزرگترین نمایندگی را دارد، این نهاد امروزه ۶۰ هزار نفر طلبه و دانشجو از ۱۳۰ کشور جهان در نمایندگی‌های داخل و خارج کشور را داراست.

وی افزود: همچنین گفتنی است که بیش از هزار موسسه علمی، پژوهشی و آموزشی در ایران و سطح جهان با جامعةالمصطفی(ص) همکاری دارند و به نحوی کارهای علمی، آموزشی و پژوهشی را انجام می‌دهند و در شهر مشهد نیز نمایندگی المصطفی(ص) بالغ بر 3 هزار نفر طلبه از 50 کشور جهان دارد که از این تعداد 2000 نفر در واحد برادران و هزار نفر هم در واحد خواهران از کشورهای مختلف در این موسسه در حال تحصیل هستند که 1100 نفر از آن‌ها که از 30 ملیت اعم از پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هندوستان، تاجیکستان، عراق و... هستند جزو پژوهشگران به‌شمار می‌آیند.

رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص)العالمیة در خراسان بیان کرد: رشته‌های این نهاد بیشتر علوم اسلامی و علوم انسانی است که در حوزه‌های دانشی از جمله قرآن و حدیث، فقه و اصول، قرآن و علوم، روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق، فلسفه و کلام و ادبیات عرب در حال تدریس است.

صالح اظهار کرد: همزمان با هفته پژوهش، اگر ما یک نگاه کلی به دستاوردهای بیش از 40 ساله المصطفی(ص) داشته باشیم، می‌بینیم که این نهاد مانند شجره طیبه‌ای است که توانسته ثمرات بسیار ارزشمندی در سطح جهان داشته باشد.

وی تأکید کرد: در حقیقت امروز به برکت انقلاب اسلامی و تأسیس نهاد علمی جامعةالمصطفی‌العالمیة زمینه‌سازی لازم برای احیای تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان فراهم آمده است و اگر به مؤلفه‌های اصلی تمدن‌سازی نگاهی داشته باشیم، شاهد خواهیم بود که جامعةالمصطفی(ص) فراهم کننده زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های اصلی تمدن اسلامی در سطح جهان است.

رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص)العالمیة در خراسان در ادامه مؤلفه‌های تمدن اسلامی را برشمرد و گفت: اولین مؤلفه، تربیت نیروی انسانی مومن، متعهد، شجاع، با بصیرت، موج‌آفرین و فرهیخته است و این نیروی مومن و متعهد از اصلی‌ترین زیرساخت‌های تمدن اسلامی است، مؤلفه دوم، تولید و بازتولید آثار راوی و متناسب با جامعه بشریت است، مؤلفه سوم، ایجاد تحول در مرزهای دانش است که امروز این نهاد با برگزاری کرسی‌های ترویجی، تخصصی، نظریه‌پردازی و همایش‌ها در حال ارتقاء سطح علوم و معارف بشری به سمت قله‌های رفیع علمی است.

صالح اضافه کرد: همچنین پاسخگویی به نیازهای فکری و معرفتی جهان نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های عنوان شده است که در حقیقت یکی از دستاوردهای بزرگ جامعةالمصطفی(ص) است، زیرا ما در خط تماس با مردم جهان هستیم به گونه‌ای که تمام طلبه‌های ما میان اقوام و ملل مختلف جهان زندگی می‌کنند و با نیازهای فکری و معرفتی آن‌ها آشنا هستند و خوشبختانه جامعةالمصطفی(ص) توانسته این نیاز جهانی را با یک نگاه تمدنی ایجاد کند.

مشهد؛ کانون انتشار علوم و معارف اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی

وی بیان کرد: در مشهد جاذبه قوی و معنوی امام رضا(ع) عامل اصلی گرد آمدن هزاران نفر از جوانان عاشق اهل‌بیت(ع) در مشهد است و طلابی که از 50 ملیت جهان در مشهد مشغول به تحصیل هستند از یک ظرفیت بزرگ برای ایجاد پل ارتباطی و پیوند با جهان اسلام هستند که در حقیقت این طلاب می‌توانند این جهان شهر بزرگ معنوی مشهد را به عنوان یک کانون انتشار علوم و معارف اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی قرار دهند.

رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی‌(ص)العالمیة در خراسان گفت: در حقیقت امروز جامعةالمصطفی(ص)العالمیة میعادگاه هزاران جوان مشتاق علوم و معارف اسلام ناب از قاره آفریقا گرفته تا قاره آسیا، از اروپا تا آمریکا، از چین تا هندوستان، آسیای میانه و کشورهای عربی که به نوعی تنوع زبانی، نژادی و ملیتی بزرگی است که از نقاط مختلف جهان در اینجا جمع شده‌اند، در حقیقت زمینه‌سازان عصر ظهور از طریق راهبری فکری و اعتقادی به سوی جهانی مملو از عدالت، معنویت، اخلاق و صلح و زندگی مسالمت آمیز ادیان است.

صالح عنوان کرد: جامعةالمصطفی(ص) پل ارتباطی بزرگی است که فرهنگ غنی اسلامی، معارف مکتب اهل بیت(ع)، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در سطح جهان منتشر کرده است. در حقیقت کارکرد مهم جامعةالمصطفی(ص) این است که یک بازوی قدرتمند برای پاسخگویی به شبهات و خنثی‌کننده موج تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی هستند.

وی اظهار کرد: در واقع این طلاب هستند که در مقابل با موج تبلیغاتی دشمنان در کشورهای خود با استفاده از زبان روز ایستادگی کردند و مدافع انقلاب اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع)هستند. هزاران کتاب، ترجمه، تألیف، کرسی‌های تدریس و حضور گسترده طلاب المصطفی در حوزه رسانه در سطح جهان، چندین استودیو، شبکه‌های اجتماعی، نشریات، مجلات، کرسی‌های تدریس در دانشگاه‌های سطح جهان به یک تریبون بسیار پر قدرت برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی، مکتب اهل بیت(ع) و اسلام ناب تبدیل شده است.

رئیس نمایندگی جامعة‌المصطفی‌(ص)العالمیة در خراسان بیان کرد: تولید و ترویج اندیشه ناب اسلامی و ارائه آن در سطح جهان سبب شده که امروز منابع اصلی مانند قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، منابع روایی و حدیثی، اخلاق و تربیت و فلسفه و کلام به اکثر زبان‌های پر مخاطب دنیا ترجمه شده است.

صالح عنوان کرد: در حقیقت این یک رخداد بزرگی است که از زمان ائمه اطهار(ع) تا به امروز سابقه نداشته است که معارف اسلام ناب به 30 زبان زنده دنیا توسط جامعةالمصطفی(ص) ترجمه شده، انجام شده باشد و ایران اسلامی به وسیله جامعةالمصطفی محل تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان با محوریت ایران اسلامی است که این بستر را جامعةالمصطفی(ص) فراهم کرده است

وی اضافه کرد: در این میان یکی از مهم‌ترین کارهای این نهاد پرورش عالمان فرهیخته و ربانی است و همچنین طراحی نزدیک به ۴۰۰ رشته علمی در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی نیز یکی دیگر از اقدامات این نهاد است. این در حالی است که در گذشته رشته‌های علوم اسلامی رشته‌های محدودی بودند، اما به دلیل تنوع نیازهای جهانی جامعةالمصطفی همان محتوای علوم اسلامی و انسانی را در قالب ۴۰۰ رشته و گرایش برای اولین بار در سطح جهانن اسلام طراحی کرده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی‌(ص)العالمیة در خراسان ادامه داد: به عنوان مثال رشته قرآن و علوم رشته‌ای است که جامعةالمصطفی برای اولین بار این رشته را در ۱۰ گرایش قرآن و طب، قرآن و نجوم، قرآن و روانشناسی، قرآن و مدیریت، قرآن و حقوق، قرآن و اقتصاد، قرآن و جامعه شناسی و قرآن و سلامت طراحی کرده که خوشبختانه مورد استقبال نسل‌های جدید کشورهای مختلف قرار گرفته است، چرا که این رشته‌ها و گرایشات پاسخگوی نیاز دنیای امروز ماست.

صالح خاطرنشان کرد: یکی از نوآوری‌هایی که جامعةالمصطفی(ص) در رشته فقه انجام داده این است که به فقه‌های مضاف، فقه تخصصی، فقه خانواده، فقه هنر، فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه سیاسی و بیش از ۱۰ گرایش در حوزه فقه به عنوان رشته‌های جدید طراحی و معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز در حال زمینه‌سازی برای اسلامی‌سازی علوم انسانی هستیم که در این راستا جامعةالمصطفی(ص) گام‌های اساسی و زیربنایی در حوزه اسلامی‌سازی علوم انسانی برداشته است و امروز رشته‌های علوم انسانی مانند روانشناسی، حقوق و مدیریت در جامعةالمصطفی برای مخاطبان در این نهاد با رویکرد اسلامی تدریس می‌شود.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی‌(ص)العالمیة در خراسان یکی از اقدامات مهم جامعةالمصطفی(ص)العالمیة را تولید محتوا برای دنیای امروز دانست و افزود: در حال حاضر در تمام شعبه‌های جامعةالمصطفی(ص) بیش از 2000 عنوان تألیف و بیش از 1700 ترجمه به ۳۰ زبان دنیا انجام شده و علاوه بر این نیز امروز حدود 10 هزار مقاله علمی تخصصی، علمی پژوهشی و علمی ترویجی در جامعةالمصطفی(ص) تولید شده است.

صالح بیان کرد: یکی از فعالیت‌های نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) در هفته پژوهش برگزاری نمایشگاهی در این راستاست که در این نمایشگاه تولیدات خود را اعم از تألیفات و ترجمه‌ها، تألیفات و طلاب نشریات نمایندگی، علمی تخصصی، نمایه‌های با ارزشی از فعالیت‌های پژوهشی این نهاد را نیز به نمایش قرار خواهیم داد و با توجه به اینکه 15 انجمن علمی داریم که خواهران و برادران متناسب با رشته‌های تحصیلی خود این انجمن‌ها را تشکیل داده‌اند که برخی از این انجمن‌ها ملیتی هستند و برخی نیز فراملیتی هستند، از این‌رو غرفه ویژه‌ای را برای این انجمن‌های علمی نیز قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: در نمایندگی المصطفی(ص)العامیة در خراسان از سال 1384 تا کنون 363 کارگاه تخصصی، 550 نشست علمی تخصصی و بیش از 115 مسابقات علمی داشته‌ایم. همچنین گفتنی است که نشریات این نهاد در خراسان نشریه «پژوهشنامه کلام» توانسته است رتبه «ب» وزارت علوم را دریافت کند که این رتبه بالاترین امتیاز را در میان نشریات جامعةالمصطفی(ص) داشته است که تا کنون 14 شماره از آم منتشر شده و 111 مقاله را نیز ارائه داده است و علاوه بر این نیز نشریه دیگر ما نشریه «مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق» است که از این نشریه نیز 16 شماره از آن منتشر شده.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی‌(ص)العالمیة در خراسان افزود: البته که نشریات ما در پایگاه‌های مختلف استنادی علوم اسلامی، پایگاه مرکز اطلاعاتی جهاد دانشگاهی اس آی دی، بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه تخصصی مجلات نور و... بارگذاری شده است.

صالح عنوان کرد: همچنین گفتنی است که ما تاکنون 14 همایش ملی و بین‌المللی در موضوعات روز جهان اسلام از جمله همایش اسلام و جاهلیت مدرن، همایش بین‌المللی بازخوانی تمدن اسلامی و جهان‌شهر معنوی و... را در مشهد برگزار کرده‌ایم که در مجموع بیش از 1500 مقاله به دبیرخانه‌های ما ارسال شده است و همچنین 12 کرسی علمی ترویجی نیز برگزار کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: کتابخانه جامعةالمصطفی(ص) در خراسان بیش از 60 هزار منبع چاپ شده و دیجیتال در اختیار دانشجویان قرار گرفته و همچنین هزار و 132 پایان‌نامه و رساله نیز در این نهاد تولید شده است و با توجه به اینکه یکی از اقدامات این نمایندگی تولید محتوای پژوهشی متناسب با اتحاد مذاهب اسلامی است، در همین راستا باید گفت که بخشی از پایان‌نامه‌های ما به تولید محتوای علمی برای بررسی مبانی تقریب مذاهب اسلامی اختصاص دارد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی‌(ص)العالمیة در خراسان تأکید کرد: در واقع طلاب جامعةالمصطفی(ص)العالمیة خط مستقیم تماس با مذاهب اسلامی در سطح جهان اسلام هستند و همواره جامعةالمصطفی(ص) نقش مهمی در ایجاد اتحاد جهان اسلام دارند و به عنوان پرچم‌داران و پیشگامان اتحاد در سطح جهان اسلام نیز بسیار موفق عمل کرده است.

انتهای پیام
captcha