صداوسیمای خراسان رضوی، آنگونه که باید به معرفی چهره‌های قرآنی نپرداخته است
کد خبر: 4030059
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
یک قاری ممتاز مشهدی مطرح کرد:

صداوسیمای خراسان رضوی، آنگونه که باید به معرفی چهره‌های قرآنی نپرداخته است

مختار دهقان، نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی گفت: با وجود اینکه شهر مشهد یک شهر مذهبی است، اما متأسفانه صداوسیمای خراسان رضوی، آنگونه که باید به معرفی چهره‌های قرآنی و البته سایر چهره‌های این استان نپرداخته است.

ستاد تکریم و تجلیل از فعالین و نخبگان قرآنی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مختار دهقان، نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، امروز 30 دی‌ماه، در نشستی که در راستای برگزاری مراسم نکوداشت سیدمجتبی سادات فاطمی از پیشکسوتان برجسته خراسان، با حضور جمعی از فعالان و نهادهای قرآنی مشهد که در محل صداوسیمای استان برگزار شد، در ابتدا با اشاره به شخصیت استاد سادات فاطمی، اظهار کرد: طبق نظرات کارشناسی که انجام شده، گفته‌اند که اگر بنا باشد یک نفر در مسابقات بین‌المللی رتبه‌ای را کسب کند، باید ۱۷ تا ۲۰ سال در این راستا فعالیت داشته باشد و در این عرصه زحمات بسیاری کشیده باشد تا بتواند چنین مقامی را به دست آورد که در حقیقت استاد سیدمجتبی سادات فاطمی از چنین مرتبه‌ای برخوردار هستند و این مهم، عظمت فعالیت‌های ایشان را به ما نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: بسیاری از اساتید شهرهای دیگری که با آن‌ها در ارتباط هستیم، افتخارشان این است که در طی 40 سالی که در عرصه قرآن فعالیت داشته‌اند و قرآن را تدریس می‌کنند، توانسته‌اند یک نفر را به مسابقات بین‌المللی اعزام و کسب رتبه کنند، این در حالی است که ما امروز در رابطه با شخصی صحبت می‌کنیم که در کشور و یا حتی جهان اسلام همانند ایشان را نداریم، چرا که ایشان توانسته‌اند شاگردان زیادی را تربیت کنند که به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کرده و در این مسابقات نیز موفق به کسب رتبه‌هایی شده‌اند.

این قاری ممتاز و بین‌المللی خاطرنشان کرد: این موج تبلیغاتی که توسط قاریان ما در جهان اسلام صورت گرفته بسیاری از مبلیغن ما هنوز نتوانسته‌اند چنین کاری کنند، اما این در حالی است که با وجود چنین موفقیت‌هایی، این چهره‌های برتر قرآنی شهر مشهد غریب هستند. بنابراین باید گفت که کاستی‌های زیادی در این راستا وجود دارد، اما صداوسیما نقش موثری در معرفی این چهره‌ها دارد.

دهقان عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد به عنوان یک جهان شهر مذهبی و جهان شهر قرآنی است که افتخار می‌کنیم، این تعداد چهره‌های قرآنی را در این شهر داریم، اما سوال اینجاست که چه میزان از برنامه‌های صداوسیما به این چهره‌های قرآنی و معرفی آن‌ها اختصاص پیدا کرده است؟.

وی اظهار کرد: این در حالی است که این سوال برای کشور وجود دارد که شهر مشهد چرا و چگونه توانسته به این سطح از تلاوت برسد و این تعداد قاریان را در خود جای دهد و هنوز پس از گذشت چند سال و با چنین ظرفیتی که مشهد از آن برخوردار است، هیچگونه مستندی راجع به این موضوع کار نشده که مشهد چگونه و چرا به چنین جایگاهی دست یافته است.

این قاری ممتاز و بین‌المللی بیان کرد: در واقع صداوسیمای استان باید در برنامه‌های مختلف خود به معرفی و شناساندن چهره‌های نه تنها قرآنی بلکه ورزشی، فرهنگی و... شهر نیز بپردازد، تا از این طریق مردم این شهر بتوانند چهره‌های شهر خود را بشناسند.

دهقان تأکید کرد: از این‌رو با توجه به چنین ظرفیت‌هایی، اما متأسفانه به این موضوعات پرداخته و آنگونه که باید نیز توجه نمی‌شود، اما باید با یک رویکرد حرفه‌ای و دلسوزانه‌تری به این موضوع پرداخته شود و ان‌شاءالله که در آینده‌ای نه چندان دور نیز شاهد اینگونه اتفاقات باشیم.

هدف ما از برگزاری این نکوداشت، تکریم قرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسی سلطانی، دبیر ستاد مردمی نکوداشت چهار دهه خدمات قرآنی استاد حاج سیدمجتبی سادات‌فاطمی در ادامه این نشست، اظهار کرد: همانگونه که می‌دانیم ذیل موسسه خدمات قرآنیان که از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده، ما بر این شدیم که ستادی را تحت عنوان «ستاد تکریم و نکوداشت خادمین و فعالین قرآنی خراسان رضوی» تدوین کنیم.

وی عنوان کرد: هویت این ستاد به دو موسسه خدمات قرآنیان مشهد و موسسه شکوه رسالت نبوی بازمی‌گردد که این دو موسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. در طول این سال‌ها بیش از 2000 دقیقه برنامه ضبط شده داریم که بسیاری از این برنامه‌ها نیز توسط صداوسیمای استان پوشش داده شده و ما خوشحال هستیم که این مستند رسانه‌ای قوی را در آرشیو موسسه ذخیره داریم.

دبیر ستاد مردمی نکوداشت چهار دهه خدمات قرآنی «سیدمجتبی سادات‌فاطمی» با بیان اینکه هدف ما از این برگزاری تکریم قرآن است، گفت: طی مشورت‌ها و جلساتی که در سال گذشته با برخی از بزرگان، مسئولین و فعالان فرهنگی شهر داشتیم، همگی بر این نظر مشترک بودند که یک ستاد عامی تشکیل شود و در این ستاد از پیشکسوتان مختلف تکریم و تجلیل به‌عمل آید و در نهایت نیز بر این شدیم که این ستاد را تشکیل دهیم و 15 کمیته مختلف را برای این ستاد نیز تعریف کردیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم سیدمجتبی سادات فاطمی را در یک جمله تعریف کنم، باید بگویم که ایشان 25 قاری بین‌المللی و برند جهان اسلام شاگردان این استاد بزرگوار هستند و امیدواریم که این رقم به 50 و البته بیشتر از این رقم نیز برسد، اما با این وجود در طی این سال‌ها و به عبارتی در طی چهار دهه خدمات این استاد بزرگوار نهادهای متولی کوچک‌ترین حمایت را از ایشان نداشته‌اند و این در حالی است که ایشان نیز از این موضوع به شدت دلخور و گلایه‌مند هستند.

انتظارات ستاد نکوداشت سیدمجتبی سادات فاطمی از صداوسیمای استان

محمدحسین جهانبخش، مسئول ستاد نکوداشت سیدمجتبی سادات فاطمی، در ادامه این نشست نیز اظهار کرد: ما از صداوسیمای استان انتظار داریم که پخش زنده این مراسم را انجام دهند، تیزری برای این مراسم تهیه و پیش از مراسم در صداوسیما پخش شود، زیرنویس مراسم را داشته باشند، دعوت از مسئولین ستاد در برنامه‌های سیما و ارائه توضیحاتی در خصوص این برنامه، انجام مصاحبه حضوری و تلفنی با استاد سادات فاطمی و شاگردان ایشان و همچنین ویژه برنامه‌ای درباره شخصیت سیدمجتبی سادات فاطمی ستاد را در دستور کار خود قرار دهند تا با اینگونه اقدامات موج خوبی در سراسر ایران راه‌اندازی شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر این نیز ما انتظار داریم که رسانه که در مشهد پیشانی قرآن و اهل‌بیت(ع) است، جلسات گفت‌گو و اتاق فکری بین اصحاب رسانه و دست اندرکاران قرآن صورت گیرد که در این صورت بازخوردهای نخبگانی خوبی را شاهد خواهیم.

مسئول ستاد نکوداشت سیدمجتبی سادات فاطمی بیان کرد: همچنین گفتنی است که مقام معظم رهبری علاقه ویژه ای به خانواده سادات فاطمی دارند و بناست که حمایت‌هایی نیز از دفتر ایشان نسبت به سادات فاطمی صورت گیرد.

اقدامات صداوسیمای استان در جهت فعالیت‌های قرآنی

محسن نصرپور در ادامه این نشست نیز خاطرنشان کرد: به نظر من این جلسات می‌تواند در جهت توجه به قرآن و اهل‌بیت(ع) موثر و مفید باشد، چرا که می‌تواند ما را در راستای عمل به دستورات قرآن و خداوند نیز سوق دهد و لذا این وظیفه اصحاب رسانه، رسانه ملی و گروه‌ها است که نسبت به تحقق بخشیدن به دستورات قرآن اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: همانگونه که می‌دانیم یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی، تبیین فرهنگ قرآنی بود، لذا ما امروز باید قدردان امام و شهدا باشیم و این در حالی است که سیاست جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قرآن بنا شده است به‌گونه‌ای که در زمان پهلوی قرآن خوانی را یک هنر نمی‌دانستند و برای قرآن خوانان ارزشی قائل نمی‌شدند، اما امروز چشم‌انداز مقام معظم رهبری این است که 10 میلیومن حافظ قرآن را باید در کشور داشته باشیم.

مدیرکل صدا و سیمای استان بیان کرد: از این‌رو مقام معظم رهبری بر این باور هستند که مسابقات قرآن و تجلیل از شخصیت‌های قرآنی یقیناً می‌تواند انس با قرآن و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را را در جامعه بیشتر کند.

نصرپور تأکید کرد: اقدامات زیادی در صداوسیمای استان صورت گرفته اما شاید کمتر دیده شده است و ما همواره سعی کرده‌ایم که تمام برنامه‌های قرآنی که در مشهد برگزار می‌شود را پوشش دهیم، ما از ابتدای سال تا کنون 120 خبر مکتوب در این حوزه کار کرده‌ایم و 60 گزارش را هم تهیه کرده‌ایم، کلیه نمایشگاه ‌های دائمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی را نیز پوشش خبری کامل انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه دانش‌آموزی نیز گزارش‌های ناب قرآنی در مدارس تهیه کرده‌ایم که آماده پخش است، اما دغدغه‌ای که ما داریم این است که توزیع تشکل‌های قرآنی و یا قاریان ما هم‌افزایی ندارند.

همچنین در این جلسه مسئولین نهادهای قرآنی شهر مشهد نیز به بیان انتقادات و پیشنهادت خود نسبت به صداوسیمای استان پرداختند و گفتند که باید مستند جامعی برای اساتید و یا قاریان ساخته شود، چرا در وعده‌های اذان‌گاهی از قاریان مشهدی استفاده نمی‌شود؟ چرا حامد علیزاده، حامد شاکرنژاد و سایر قاریان ممتاز مشهدی در کشورهای دیگر مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند اما در مشهد که باید اینگونه باشد، این افراد فراموش می‌شوند و به آن‌ها توجهی نمی‌شود؟، متأسفانه از ظرفیت قرآنی و همچنین فعالین قرآنی این شهر استفاده نمی‌شود و با این موضوع هنوز فاصله داریم و باید این فاصله کم‌تر شود.

گفتنی است که مراسم نکوداشت سیدمجتبی اسدات فاطمی، قاری بین‌المللی شهر مشهد در روز شنبه 16 بهمن‌ماه که مصادف است با روز جمهوری اسلامی، قرآن، عترت، معنویت و غیرت دینی، همزمان با شام شهادت امام هادی(ع) در محل مسجد کرامت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha