فرهنگی‌ترین اقدام در حوزه گردشگری بوم‌گردی است/ لزوم ارائه تسهیلات
کد خبر: 4032140
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
عزت‌الله ضرغامی:

فرهنگی‌ترین اقدام در حوزه گردشگری بوم‌گردی است/ لزوم ارائه تسهیلات

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، بوم‌گردی را فرهنگی‌ترین اقدام در حوزه گردشگری دانست و بر لزوم ارائه تسهیلات در این حوزه تأکید کرد.

ضرغامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی پنجمین نمايشگاه ملی صنایع دستی امروز، شنبه 9 بهمن، با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان این وزارتخانه و هیئت‌هایی از کشورهای همسایه افتتاح شد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه طی سخنانی اظهار کرد: امسال اورامانات به ثبت جهانی رسید؛ شاید برای بسیاری از افراد علت ثبت آن سوال باشد. منطقه اورامانات صخره‌ای، سنگی و سخت است که در وهله نخست احساس می‌شود نمی‌توان در آن نقطه کشاورزی کرد اما افراد محلی آنجا را به باغات حاصل‌خیز تبدیل کردند و محصولات آن مثل توت‌فرنگی کم نظیر است و این نشان دهنده سخت‌کوشی مردم آن منطقه است.

وی افزود: حلقه گمشده جمهوری اسلامی گردشگری بوده است؛ البته به میراث فرهنگی و صنایع دستی کم‌توجهی شده است. اما گردشگری باتوجه به جایگاه اقتصادی و فرهنگی که دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ضرغامی با اشاره به جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه گردشگری تصریح کرد: در ماه‌های اخیر آسیب‌شناسی‌ها انجام شده و به سمت اصلاح زیر ساخت‌ها رفته و با معرفی صحیحی از توانمندی‌ها می‌توان به سرعت عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.

از نمایشگاه فیتو چیزی کم نداریم 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نمایشگاه فیتو در اسپانیا گفت: امروز با مشاهده غرفه‌ها در نمایشگاه متوجه شدم چیزی از نمایشگاه فیتو کم نداشتیم، چراکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خلاق در آن وجود دارد.

وی با اشاره به مزیت ایران اظهار کرد: کشور ما از بسیاری از کشورهایی که در حال اشغال کردن رتبه‌های اول هستند بالاترست. در وزارت میراث در وهله نخست به دنبال برداشتن موانع هستیم و اقدامات B2B، B2C بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به برپایی نشستی در وزارتخانه تحت عنوان نهضت تفویض اختیار اظهار کرد: با برگزاری این نشست‌ها، بروکراسی و موانع تا حد زیادی برداشته می‌شود. معاونت صنایع دستی مأموریت خواهد داشت بسیاری از مجوزهای تولید را بدهد و ما مجوز را برخواهیم داشت و لازم نیست از وزارتخانه مجوز و سند بگیرند تا کار تولید انجام دهند و ما وظیفه نظارتی را انجام خواهیم داد.

ضرغامی ضمن تأکید بر ارائه تسهیلات گفت: همچنین بوم‌گردی باید بسیار توسعه یابد، در جلسه‌ای به من گفته شد که ممکن است در آنجا حرکت ضدفرهنگی اتفاق بیفتد اما فرهنگی‌ترین حرکت در کشور ما همین بوم‌گردی است.

ضرغامی با اشاره به اینکه هتلداران مخالف بومگردی نیستند، بیان کرد: هرکدام از آن‌ها مزیت خود را دارند. مردم همگی نور هستند، وقتی جریان مردمی پشت کار می‌آید همه‌اش سفیدی است و رسانه‌ها عوامل اجرایی وزارتخانه ما هستند.

وی در پایان اظهار کرد: ما ۳۵ هزار ابنیه تاریخی داریم و با این بودجه نمی‌توان به آن رسیدگی کرد اما اگر رسانه‌ای به ما خبر از خراب شدن میراث فرهنگی بدهد برای رسیدگی به آن استقبال خواهیم کرد. ما از هیچ کس شکایت نداریم و همه با هم هستیم، چراکه گلایه کردن هیچ چیزی را حل نمی‌کند.

حضور دوباره گردشگران خارجی در ایران 

بنابر گزارش ایکنا، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طی سخنانی ضمن خیرمقدم به همه مهمانان اظهار کرد: در حالی افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی را برگزار می‌کنیم که خوشبختانه به واسطه فراگیری واکسیناسیون و کاهش فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا، امید مجددی برای احیای این صنعت به وجود آمده است. مؤید این موضوع استقبال گردشگران داخلی از سفرهای داخلی و همچنین گردشگرهای خارجی برای سفر به ایران، به ویژه از ابتدای آبان ماه امسال است.

هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع؛ رویکرد نمایشگاه گردشگری

معاون گردشگری کشور ادامه داد: متأسفانه صنعت گردشگری آسیب‌های مهم‌تر و جدی‌تری را در دوران کرونا دیده  که این آسیب‌ها با افزایش هزینه‌های خدمات گردشگری بسیار مضاعف شده است. خصوصا افزایش غیرقابل‌باور برخی از حامل‌های انرژی این موضوع را تشدید کرده است، به همین دلیل احیای دوباره صنعت گردشگری لزوم توجه ذی‌نفعان دولتی را می‌طلبد.

شالبافیان افزود: شیوع سویه‌های جدید کرونا نیز بیم‌هایی را در باره چگونگی توسعه صنعت گردشگری فراهم کرده است، اما چیزی که باید به آن یادآور شد این است که به گفته مسئولان ذی‌ربط فعالان صنعت گردشگری از ابتدای شیوع کرونا بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همواره در این زمینه پیشگام بوده، به گونه‌ای که موضوع نظارت بر این سازمان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به سامانه امید گفت: وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کمک سامانه هوشمند امید که تمام اماکن گردشگری را به هم متصل کرده است، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته و همه این اماکن را رصد می‌کند. ما همین رویکرد را در نمایشگاه امسال داشتیم، به گونه‌ای که چه در برگزاری روزهای نمایشگاه از مراجع ذیربط تمکین کردیم و چه با افزایش ساعت بازدید تلاش کردیم تا از تراکم جمعیت بکاهیم. پروتکل‌های بهداشتی را مختص بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان تدوین کردیم تا بتوانیم سلامت انسان‌ها را حفظ کنیم.

معاون گردشگری کشور گفت: هماهنگی بین بخش‌های مختلف وزارتخانه به منظور هم‌افزایی و تعامل این حوزه‌ها همزمان برگزار شده است. در حوزه صنایع‌دستی رویکرد حمایتی وزیر و معاون محترم صنایع‌دستی برای تسهیل حضور شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، حضور هنرمندان مناطق کمتر برخوردار، حضور پیشکسوتان و نخبگان حوزه صنایع‌دستی، حضور کمک و پررنگ بانوان و جوانان مدنظر قرار گرفت. دومین رویکرد نمایشگاه امسال این بوده است که این نمایشگاه بتواند تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری باشد.

وی با اشاره به غرفه‌های استانی افزود: غرفه‌های استانی ما به عنوان یک واحد از کل ذی‌نفعان گردشگری هستند. حضور هیئت‌های تجاری با اولویت کشورهای همسایه و در نظر گرفتن فرصت‌هایی برای مذاکره تجاری که از دیروز آغاز شده و تا روز بعد از پایان نمایشگاه ادامه خواهد داشت، از دیگر رویکردهای ماست. حضور هیئت‌های تجاری در قالب فضای مجازی هم فراهم شده است.

شالبافیان ادامه داد: نشست با مسئولان دستگاه‌های دولتی که می‌توانند از مشکلات این صنعت گره‌گشایی کنند، نشست با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، شرکت ملی گاز و… در دستور کار قرار گرفته است. همچنین سه دسته نشست با موضوع آموزش مسائل گردشگری، نقد تجربیات و پنل‌های تخصصی در طول مدت این نمایشگاه برگزار می‌شود.

معاون گردشگری کشور در پایان بیان کرد: نمایشگاه امسال از حدود ۲۸ هزار مترمربع و ۱۰ سالن تشکیل شده است و نسبت به سال گذشته حدود دو و نیم برابر بزرگ‌تر شده است که نشان‌دهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است. این گزارش مختصری از رویکردهای نمایشگاه امسال بود. امیدوارم به زودی بتوانیم این نمایشگاه را احیا کنیم.

انتهای پیام
captcha