کدام گروه از هنرمندان صنایع دستی در اولویت بیمه هستند + صوت
کد خبر: 4032854
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
پویا محمودیان خبر داد؛

کدام گروه از هنرمندان صنایع دستی در اولویت بیمه هستند + صوت

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد:‌ صنعتگران و هنرمندانی که نزدیک به ۵۰ سال سن دارند و یا آن دسته از هنرمندان و صنعتگرانی که بیماری خاص و یا صعب‌العلاج دارند و یا هنرمندان و صنعتگرانی که زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند، براساس فهرستی که استان‌ها برای ما ارسال می‌کنند مشمول بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند.

پویا محمودیان

به گزارش ایکنا؛ جامعه هنرمندان شاغل صنایع‌ دستی کشور بالغ‌ بر ۵۰۰ هزار نفر است و بر اساس آمار حدود ۲ برابر همین تعداد نیز به‌صورت آزاد در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی مشغول به فعالیت هستند. در حالی‌ که بیمه به‌عنوان یک چتر حمایتی همواره یکی از مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان و صنعتگران و نبود قانون فراگیر و کمبود اعتبارات لازم از چالش‌های اصلی دولت برای تحت پوشش قرار دادن شاغلان صنایع‌دستی برشمرده می‌شود.

اکنون که کرونا به جبهه نبرد اقتصادی پیوسته و کسب‌ و کار در بخش صنایع‌دستی دچار خسارت شده است، در دوره‌ای که سیاست‌های اقتصادی بر اساس بودجه بدون نفت، اقتصاد مقاومتی پی‌ریزی شده، ضرورت دارد دولت و مجلس تدبیری داشته باشند و اجازه ندهند چراغ بازار صنایع‌دستی که یکی از ظرفیت‌های مهم صادرات غیر نفتی است، کم‌فروغ شود. بر همین اساس برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بعد از شیوع پاندمی کرونا در کشور نیز می‌تواند گامی در جهت پررنگ کردن ضرورت حمایت از این قشر از جامعه باشد.

در گفت‌وگوی پیش‌رو با پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مورد مطالبات صنعتگران و هنرمندان و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی صحبت کردیم. محمودیان دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه صنعتی شریف بوده و تحصیلات خود را در مقطع دکتری مدیریت کسب و کار با گرایش کارآفرینی سازمانی در دانشگاه بوردو فرانسه به اتمام رسانده است. همچنین وی بنیان‌گذار پروژه مهر اصالت یونسکو در معاونت صنایع‌دستی است.

پویا محمودیان در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین مطالبات صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرداخت و گفت: یکی از بحث‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات به‌حق همیشگی صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی، نداشتن بیمه است. ما در این معاونت تمام توان خود را به کار گرفتیم تا مشکلات بیمه این قشر از جامعه را مرتفع کنیم. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از روزهای ابتدایی که این وظیفه خطیر را بر عهده گرفتند، سفرهای استانی متعددی رفتند و بی‌واسطه و مستقیماً با صنعتگران و هنرمندان ارتباط برقرار کردند و از این‌ رو یکی از دغدغه‌های ایشان نیز رفع موانع و مشکلات بیمه هنرمندان و صنعتگران این حوزه است.

کد

وی افزود: امسال بیش از هزار و ۷۲۶ صنعتگر و هنرمند بیمه تأمین اجتماعی شدند و در حوزه بیمه روستایی نیز مبلغ قابل‌ توجهی برای بیمه این بخش از فعالان حوزه اختصاص دادیم. اولویت‌ها به این شکل است که صنعتگران و هنرمندانی که نزدیک به ۵۰ سال سن دارند و یا آن دسته از هنرمندان و صنعتگرانی که بیماری خاص و یا صعب‌العلاج دارند و یا هنرمندان و صنعتگرانی که زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند، براساس فهرستی که استان‌ها برای ما ارسال می‌کنند مشمول بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند و امیدواریم با تمامی تلاشی که وزیر دارند با شروع سال ۱۴۰۱ بتوانیم خبر‌های بهتری برای اهالی این حوزه داشته باشیم.

چالش‌ها و فرصت‌های ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی

در ادامه معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از استقبال بسیار خوب و حضور چشمگیر فعالان دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نمایشگاه سخن به میان آورد و گفت: برگزاری همزمان پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی باعث افزایش همکاری‌ها در این دو حوزه و هم‌افزایی هرچه بیشتر خواهد شد. گردشگری و صنایع‌دستی دو بال این وزارتخانه هستند و همزمانی برگزاری این دو نمایشگاه را به فال نیک می‌گیریم و امید داریم که شاهد افزایش همکاری‌ها بین این دو حوزه باشیم. علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌توانند علاوه بر آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری استان‌های مختلف از محصولات صنایع‌دستی هنرمندان ۳۱ استان کشور به‌عنوان اصلی‌ترین سوغات در هر استان بازدید و محصولات هنرمندان را خریداری کنند. امیدواریم پس‌ از این نمایشگاه، با شروع سال ۱۴۰۱ و بهتر شدن شرایط کرونایی باز هم شاهد بازگشت رونق به کسب‌ و کار‌های بیش‌ از اندازه آسیب‌دیده ناشی از کرونا باشیم.

محمودیان افزود: امسال با تأکید و دستور مستقیم آقای ضرغامی توجه ویژه‌ای به استان‌های محروم شده و برای ۱۲ استان کشور غرفه‌های رایگان در نظر گرفتیم. سالن‌های ۴۰ و ۴۴ و نیمی بیشتری از سالن میلاد در اختیار هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی است که در مجموع بیش از ۳۵۰ غرفه در اختیار صنایع‌دستی قرار گرفت.

محمودیان یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال را توجه خاص به پیشکسوتان و هنرمندان برجسته صنایع‌ دستی برشمرد و گفت: حضور شهر‌ها و روستا‌های ملی و جهانی صنایع‌دستی در این نمایشگاه یک فرصت بی‌نظیر برای معرفی دستاورد‌ها و ظرفیت‌های آن‌هاست.

کد

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان از ظرفیت‌های برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ دستی برای فعالان دو حوزه سخن به میان آورد و اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته روند ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای ایران در حوزه صنایع‌ دستی شتاب بسیار خوبی گرفته و شاهد رونق روزافزون تولید، فروش، عرضه و صادرات محصولات هنرمندان صنایع‌ دستی در این مناطق هستیم. مطمئن هستیم که نمایشگاه امسال می‌تواند نتایج خوبی را برای هر دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به دنبال داشته باشد چراکه این نمایشگاه بستری شد تا فعالان دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی یکدیگر را شناخته و باهم تعامل کنند و بر همین اساس هم‌افزایی داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام دهند که تمامی این موارد به تعمیق روابط تجاری فعالان دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی ختم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha