پاسخ به چند چرایی‌؛ از بی‌نمازی تا بداخلاقی
کد خبر: 4033295
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
برخط جامعه؛

پاسخ به چند چرایی‌؛ از بی‌نمازی تا بداخلاقی

گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت با انتشار مصاحبه‌ها و پوشش نشست‌های مختلف به چند پرسش در زمینه چرایی نماز نخواندن برخی دانش‌آموزان، چرایی بداخلاقی برخی شهروندان، چرایی شیوع دوباره کرونا و ... پاسخ داد.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با عناوین شهروندان چگونه بداخلاق می‌شوند،‌ فرهنگی‌ترین اقدام در حوزه گردشگری بوم‌گردی است، نگاهی به فعالیت‌های گروه قرآن و تربیت اجتماعی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، برگزاری آیین تکریم و معارفه رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دلایل نماز نخواندن برخی دانش‌آموزان، برگزاری مراسم آئینی «صبر و شکر» در بیش از ۲ هزار بقعه متبرکه، برگزاری سیزدهمین رویداد «نوآوری‌های آموزشی چهارسوق»، تصویب آیین‌نامه جدید تشکیل و فعالیت مجمع اعضا و مربیان سازمان دانش‌آموزی، برپایی دهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب» با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب، آغاز به کار قرارگاه ملی امداد اجتماعی، برگزاری گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، ساختار آموزش و پرورش کنونی؛ مانعی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، کدام گروه از هنرمندان صنایع دستی در اولویت بیمه هستند، افزایش گردشگر در شهر‌های زیارتی، پاسخ به مهم‌ترین سؤال‌های مربوط به امیکرون، انتصاب رئیس جدید مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، هشدار نسبت به خطر حذف خط امام درباره حضور بانوان و اختتامیه نمایشگاه «الگونما، نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» در جامعه را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شهروندان چگونه بداخلاق می‌شوند

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‌و‌گویی ویژه با محمدرضا کارچی، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی و فرهنگی در رابطه با اخلاق شهری و مصادیق دستیابی به شهری اخلاق‌مدار کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: « هسته مرکزی جامعه خانواده و آن نیز مجموعه‌ای از پدر و مادر و فرزندان است. با توجه به فضای معیشتی کنونی کشورمان و نیز جابه‌جایی دهک‌ها و رشد منفی اقتصادی، بار سنگین تمشیت امور بر دوش پدر و مادر است و این مسئله از میزان لازم برای تربیت فرزندان و صدور آگاهی لازم که نیازمند رشد و پرورش اصیل یک فرزند است، می‌کاهد. خانواده با این ساختار و کارکرد که به دلیل نبود زمان کافی و فقدان روح و روان سلامت برای بسترسازی آگاهی، به نوعی کج‌کارکردی محسوب می‌شود، وارد عرصه جامعه می‌شود».

برای مطالعه کامل این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

فرهنگی‌ترین اقدام در حوزه گردشگری بوم‌گردی است

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی پنجمین نمايشگاه ملی صنایع دستی روز شنبه، ۹ بهمن، با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان این وزارتخانه و هیئت‌هایی از کشورهای همسایه افتتاح شد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه طی سخنانی اظهار کرد: امسال اورامانات به ثبت جهانی رسید؛ شاید برای بسیاری از افراد علت ثبت آن سوال باشد. منطقه اورامانات صخره‌ای، سنگی و سخت است که در وهله نخست احساس می‌شود نمی‌توان در آن نقطه کشاورزی کرد اما افراد محلی آنجا را به باغات حاصل‌خیز تبدیل کردند و محصولات آن مثل توت‌فرنگی کم نظیر است و این نشان دهنده سخت‌کوشی مردم آن منطقه است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، بوم‌گردی را فرهنگی‌ترین اقدام در حوزه گردشگری دانست و بر لزوم ارائه تسهیلات در این حوزه تأکید کرد.

نگاهی به فعالیت‌های گروه قرآن و تربیت اجتماعی مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیش از دو دهه فعالیت قرآنی در سطح دانشگاه‌ها و انجام صدها طرح فرهنگی و علمی با بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی پژوهشی نهاد جهاددانشگاهی و با هدف کاربردی‌سازی معارف قرآن و توسعه مخاطبان به پژوهشگران و اساتید دانشگاهی، اقدام به تأسیس مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم کرد.

این مرکز طی سال‌های گذشته اقدامات علمی خرد و كلان همچون اجرای طرح‌های پژوهشی میان‌رشته‌ای، انتشار دو فصلنامه تخصصی پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم، برگزاری همایش‌های علمی داخلی و بین‌المللی «مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم»، مدرسه بین‌المللی قرآن و فرهنگ و جشنواره‌های علمی در کنار خود دارد که با استقبال دانشجویان و اساتید مواجه شده است.

جمعه//////هفته‌ای با اخبار ویژه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

برگزاری آیین تکریم و معارفه رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی

آیین تکریم رییس سابق و سرپرست جدید سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با حضور علیرضا زجاجی، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی و جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی این نهاد برگزار شد.

زجاجی در این مراسم گفت: امیدواریم سرپرست جدید سازمان دانشجویان با شناختی که از پیش نسبت به این مجموعه‌ دارند، تکمیل‌کننده‌ کارها و زحماتی باشند که از زمان تشکیل سازمان دانشجویان انجام‌ شده است. شبکه‌سازی دانشجویی که در دوره ریاست قبلی ایجاد شده است باید تکمیل و به مرحله کامل خود برسد و واقعاً بتوانیم خادم مردم باشیم.

دلایل نماز نخواندن برخی دانش‌آموزان

پیش اجلاس سراسری نماز (بخش دانش‌آموزی) روز ۱۰ بهمن‌ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه کشور و چند نفر از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در محل تالار فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی نعیمی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز استان تهران ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر اظهار کرد: در مهرماه سال ۱۳۷۰ اولین اجلاس سراسری نماز با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد و امسال نیز سی‌امین اجلاس را در پیش داریم. در وزارتخانه آموزش و پرورش پیش اجلاس سراسری نماز قبل از آغاز اجلاس اصلی برگزار می‌شود. برپایی پیش اجلاس در ۱۹ منطقه آموزش و پرورش تهران منتج به برگزاری این پیش اجلاس شده است.

مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه کشور با بیان اینکه بیش از صد تحقیق درباره علل نماز نخواندن بچه‌ها مطالعه کردم، گفت:‌ اساسا بچه‌هایی که نماز نمی‌خوانند ۱۳ دلیل برای نماز نخواندن خود آوردند که دروغ و دورویی و حسدورزی نمازخوان‌ها از علت‌های اصلی فرزندان برای نماز نخواندن بود.

برگزاری مراسم آئینی «صبر و شکر» در بیش از ۲ هزار بقعه متبرکه

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح برنامه‌های بقاع متبرکه ایران اسلامی در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: برنامه‌های بقاع متبرکه در طول ایام مختلف سال در سه محور مهم قرآنی، فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود. بقاع متبرکه هم‌ اکنون آماده برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی هستند و در این راستا نیز برنامه فضاسازی اماکن مقدس و امامزادگان کشور برای حضور در ایام دهه فجر با هدف ایجاد شور و نشاط و تعظیم شعائر دینی و مذهبی به خوبی انجام شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، از پیگیری آسیب‌های اجتماعی در مراکز افق امامزادگان و اماکن مقدسه کشور خبر داد و گفت: مراسم آئینی «صبر و شکر» در بیش از ۲ هزار بقعه متبرکه برگزار می‌شود.

برگزاری سیزدهمین رویداد «نوآوری‌های آموزشی چهارسوق»

سیزدهمین رویداد «نوآوری‌های آموزشی چهارسوق» بزرگ‌ترین رویداد مردم‌نهاد جامعه فعالان تعلیم و تربیت کشور، با هدف ‏شبکه‌سازی، انتقال تجربیات نوآورانه بومی، تقویت انگیزه‌های تحولی و امید به آینده، ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود.‏

این رویداد از سوی مؤسسه مطالعات راهبردی تعلیم و ‏تربیت برهان و با مشارکت گسترده افراد، سازمان‌ها و نهادهای فعال حوزه آموزش به صورت سالانه برگزار می‌شود. رویداد «نوآوری‌های آموزشی چهارسوق» در سال ۱۳۹۲ متولد شد تا موج امیدواری بیشتری به درون دنیای تعلیم و تربیت وارد ‏شود. چهارسوق اجتماعی ‏است برای تجلی حرکت‌های امیدبخش و نوآورانه آموزشی و تربیتی و محلی است برای ‏اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجارب فعالان زیست‌بوم تعلیم و تربیت کشور.‏

برپایی دهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب»

نشست خبری دهمین دوره نمایشگاه‌های دانش‌آموزی «مدرسه انقلاب» در مدارس سراسر کشور روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه با حضور محسن جعفری، مسئول دبیرخانه دهمین دوره مدرسه انقلاب در ساختمان مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار شد.

مسئول دبیرخانه دهمین دوره مدرسه انقلاب از برپایی دهمین دوره این نمایشگاه‌ها در مدارس خبر داد و گفت:‌ نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب از فردا ۱۲ بهمن‌ماه برپا می‌شود.

آغاز به کار قرارگاه ملی امداد اجتماعی

مراسم رونمایی از قرارگاه امداد اجتماعی با عنوان جمعیت امیرالمؤمنین(ع)، روز ۱۱ بهمن‌ماه، با حضور سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، مرتضی طاهری، رئیس قرارگاه، محسن طاهری، مهدی میرداماد، حمید رمضان‌پور، حجت‌الاسلام احمد پناهیان و احمد نیکبختیان، عضو هیئت امنای قرارگاه در محل سازمان مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی طی سخنانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که مداحان در حل مسائل اجتماعی ورود کنند و وارد خدمات اجتماعی و کمک به مردم شوند. باید از این ظرفیت و فرصت استفاده کنیم و علاوه بر گروه‌های جهادی در بخش‌های محروم مناطق آزاد کار کنیم.

برگزاری گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی

گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی با حضور رئیس، معاونان، مدیران کل ستادی و روسای واحدهای سازمانی این نهاد با هدف بحث و تبادل‌نظر پیرامون مسائل جاری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز و دانشگاه‌های این نهاد که با حضور معاونان، مدیران کل ستادی و روسای واحدهای سازمانی و ارتباط مجازی با روسای برخی از واحدهای جهاد دانشگاهی، ۱۱ بهمن‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی از ابتدای فعالیت با هدف‌گذاری مناسب در حوزه‌های توسعه‌ای در زمینه‌های پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش و اشتغال و تجاری نشان داد که توان توسعه و پیشرفت را در کشور داریم.

جمعه//////هفته‌ای با اخبار ویژه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

ساختار آموزش و پرورش کنونی؛ مانعی برای تحقق تمدن نوین اسلامی

دومین پیش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده با موضوع «انقلاب اسلامی و کالایی‌سازی آموزش»، ۱۱ بهمن‌ماه برگزار ‌شد.

در ابتدای همایش، علی امینیان، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) اعلام کرد: ۱۶ مقاله به این پنل ارائه شده که هشت مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است. در این همایش، علاوه بر مقاله‌ها بخشی به عنوان ایده‌پردازی در تحول آموزش و پرورش مطرح شد که در حوزه تعلیم و تربیت دو ایده دریافت کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در دومین پیش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده، یکی از موانع نهادی تحقق تمدن نوین اسلامی را خود نهاد آموزش و پرورش دانست و گفت: تا زمانی که این نهاد اینگونه وجود دارد، مسیر رسیدن به تمدن سخت می‌شود و اگر می‌خواهیم این مسیر هموار شود، باید اشکالات را رفع کرد.

کدام گروه از هنرمندان صنایع دستی در اولویت بیمه هستند

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‌و‌گویی ویژه با پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مورد مطالبات صنعتگران و هنرمندان و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: « یکی از بحث‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات به‌حق همیشگی صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی، نداشتن بیمه است. ما در این معاونت تمام توان خود را به کار گرفتیم تا مشکلات بیمه این قشر از جامعه را مرتفع کنیم. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از روزهای ابتدایی که این وظیفه خطیر را بر عهده گرفتند، سفرهای استانی متعددی رفتند و بی‌واسطه و مستقیماً با صنعتگران و هنرمندان ارتباط برقرار کردند و از این‌ رو یکی از دغدغه‌های ایشان نیز رفع موانع و مشکلات بیمه هنرمندان و صنعتگران این حوزه است».

برای مطالعه کامل این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

افزایش گردشگر در شهر‌های زیارتی

همچنین، گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت گفت‌و‌گویی ویژه با علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در رابطه با چگونگی توسعه صنعت گردشگری با وجود شیوع سویه‌های جدید کرونا و سفر‌های نوروزی و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی را منتشر کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: «خوشبختانه با از سرگیری صدور روادید و گشایش شدن مرز‌ها، تقاضای بسیار خوبی در حوزه سفر‌های زیارتی داشتیم و بر همین اساس بسیاری از اقامتگاه‌های کشور خصوصاً اقامتگاه‌های واقع در شهر‌های زیارتی درصد جذب گردشگر خوبی را تجربه کردند. البته مراکز اقامتی کشور شاهد افزایش چشمگیر تعرفه حامل‌های انرژی بودند که درصدد ارائه یک طرح به دولت هستیم تا حوزه گردشگری از برخی معافیت‌ها بهره‌مند شوند که اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت تمام شده ارائه خدمات کمتر خواهد شد در نتیجه مردم سفر‌های ارزان‌تری را تجربه می‌کنند».

برای مطالعه کامل این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

پاسخ به مهم‌ترین سؤال‌های مربوط به امیکرون

مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هر ابتلا به سرماخوردگی باید امیکرون در نظر گرفته شود، گفت: استراحت، استفاده از مایعات و مسکن‌‌ها و قرنطینه یک هفته‌ای بهترین راه مراقبت در برابر امیکرون است.

وی بیان کرد: هر ابتلا به سرماخوردگی باید امیکرون در نظر گرفته شود اما با توجه به اینکه امیکرون هیچ درمان اختصاصی نیاز ندارد، اهمیتی ندارد که تست بدهیم یا ندهیم. ممکن است افراد کنجکاو شوند که بدانند به چه نوع بیماری مبتلا شده‌اند اما من به عنوان یک پزشک چه فردی سرماخورده باشد، چه امیکرون داشته باشد و چه به سویه دلتا مبتلا شده باشد، استراحت، مصرف مایعات و استفاده از مسکن را تجویز می‌کنم.

یونسیان گفت: مردم نباید در برابر پزشک مقاومت کرده و اصرار کنند که برای آنها تست‌های تشخیصی بنویسند. وقتی نتیجه تست مهم است که براساس نتیجه تست، تصمیم و تجویز پزشک متفاوت باشد. وقتی درمان یکسان است، بهترین کار همین است که هزینه‌ تست به افراد تحمیل نشود.

جمعه//////هفته‌ای با اخبار ویژه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

انتصاب رئیس جدید مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی را به عنوان رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی این وزارتخانه منصوب کرد.

حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی متولد سال ۱۳۵۹ و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است. از جمله سوابق علمی و مدیریتی وی می توان به مدیر تولید علم و آینده پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی، مدیر دفتر راهبردهای اقتصادی و تقسیم کار ملی معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، مجری پروژه ملی تدوین اکوسیستم پلیس هوشمند، مجری پروژه ملی تدوین الگوی خط مشی گذاری فضای مجازی، مجری پروژه ملی سکوی فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجری پروژه ملی مطالعات فضای مجازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مجری پروژه ملی الگوی خط مشی گذاری سند تحول آموزش و پرورش و ... اشاره کرد.

هشدار نسبت به خطر حذف خط امام درباره حضور بانوان در جامعه

برنامه گفت‌‌وگوی اجتماعی رادیو گفتگو، ۹ بهمن‌ماه با حضور عاطفه خادمی، مشاور اجتماعی و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طیبه میرزا اسکندری، کارشناس حوزه رسانه و علوم اجتماعی برگزار شد.

میرزااسکندی در این برنامه ضمن هشدار نسبت به اینکه برخی متولیان امور در حوزه زنان و خانواده در خط امام و رهبری نیستند، گفت: خط امام حضور واقعی و فعال زنان است؛ آقایان فشار نیاورند که خط خودشان را پیاده کنند.

جمعه//////هفته‌ای با اخبار ویژه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

اختتامیه نمایشگاه «الگونما»

اختتامیه نمایشگاه «الگونما، نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» روز ۱۲ بهمن‌ماه با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس نمایشگاه الگونما و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم از ضرورت توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی سخن به میان آورد و تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه نهاد‌ها در خدمت مجموعه‌های مردمی‌اند تا شاهد شکوفایی در این زمینه باشیم.

اسماعیلی بیان کرد: مطمئن هستم با این نسل انقلاب اسلامی به مراتب از الگو‌های غربی جلوتر هستند. وزارت فرهنگ و همه نهاد‌ها در خدمت مجموعه‌های مردمی‌اند تا شاهد شکوفایی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشیم.

انتهای پیام
captcha