دانشنامه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تدوین شود
کد خبر: 4037258
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

دانشنامه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تدوین شود

رییس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: پیشنهاد می‌شود تاریخ و تمدن ورزش‌ زورخانه‌ای که خود صاحب ادواری در فروتنی و حس نوع‌دوستی در دین مبین اسلام است به رشته تحریر درآمده و فرهنگ آن به دیگر کشورها صادر شود.

مهدی قمری، رییس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان‌جنوبیمهدی قمری، رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌‌جنوبی از هر سنی در ورزش پهلوانی فعالیت دارند چراکه آن را مقدس و صاحب فضایل اخلاقی می‌دانند.

وی با بیان اینکه ورزش‌های پهلوانی از دیرباز در ایران مورد توجه بوده است، افزود: بر زبان آوردن نام امام علی(ع) ائمه اطهار(ع) در زورخانه‌ها، معنویت خاصی به این فضا می‌بخشد و همین امر باعث می‌شود تا مرام پهلوانی در ذهن و روح و قلب ورزشکار باقی بماند.

این پهلوان زورخانه تصریح کرد: دلیل این امر که گود زورخانه نسبت به سایر قسمت‌های فضا در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد، این است که به ورزشکار بیاموزد قرار نیست به دلیل برخورداری از زور و توان، دچار کبر و غرور شوی و در مرحله بعد باید فروتنی را بیاموزی و با بردن نام ائمه اطهار(ع) از آنان طلب مدد شود.

قمری با بیان اینکه با کمک ورزشکاران، خراسان‌جنوبی و بیرجند را به عنوان پایگاه ورزش زورخانه‌ای کشور می‌شناسند و تلاش می‌کنیم این ورزش را به کشورهای همسایه صادر کنیم، ادامه داد: این ورزش نه تنها با پرورش تن بلکه با پرورش روح و ذهن فرد نیز سر و کار دارد و همین امر باعث می‌شود این ورزشکار یک فرد معمولی نباشد، اما تنها کار بر روی ورزشکار در محیط زورخانه کافی نیست و باید متولیان فرهنگی نیز برنامه‌های جامع‌تری را ترتیب دهند.

وی افزود: این رشته ورزشی به دلیل اینکه همراه با ارزش‌های معنوی است، نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به امور دینی دارد که باید برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از آن بهره برد، اما اکنون آن چنان که باید دیده و پرداخته نمی‌شود. گود زورخانه نه تنها مکان ورزش به عنوان یکی از ارکان سفارش شده در اسلام است، بوده بلکه به عنوان فضایی برای نشان دادن ارادت و حب و دوستی به اهل بیت(ع)، فروتنی و احسان شناخته شده به گونه‌ای که هرساله میزبان مراسمی چون جشن گلریزان است.

قمری ادامه داد: پیشنهاد می‌شود تاریخ و تمدن این ورزش که خود صاحب ادواری در فروتنی و حس نوع‌دوستی در دین مبین اسلام است، به رشته تحریر درآمده و به عنوان یک فرهنگ به کشورهای دیگر صادر شود؛ سؤال اینجاست چرا با وجود این ورزش که نوع‌دوستی، کمک، فروتنی و یاری را نیز در دل خود دارد هنوز به تدوین یک دانشنامه با این مضمون دست نزده‌ایم تا این ورزش را به دیگران معرفی کنیم.

وی در پایان یادآور شد: فراموش نکنیم فرهنگ ایران با نام اسلام عجین شده و یکی از مظاهر بروز آموزه‌های اسلام الزام عملی در جامعه از طریق بروز و ظهور چنین ورزش‌هایی است؛ بنابراین متولیان امر باید در حوزه آشنایی و معرفی این ورزش بیشتر تلاش کنند.

 

 

انتهای پیام
captcha