چالش‌های جدی زائران در تشرف به حرم امام رضا(ع)
کد خبر: 4038059
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

چالش‌های جدی زائران در تشرف به حرم امام رضا(ع)

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه مسئولان باید به موانع پیش‌روی زیارت رسیدگی کنند، به آمار سفر حدود 80 درصدی زائران با خودروی شخصی به مشهد اشاره کرد و دسترسی به پارکینگ را یکی از چالش‌های جدی زائران در تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دیدار با فرماندار جدید مشهد که در حرم مطهر رضوی انجام شد، ضمن آرزوی موفقیت برای وی، اخلاص را رمز موفقیت دانست و اظهار کرد: رمز و راز اصلی موفقیت انسان«اخلاص» است و در انجام امور همواره باید رضای الهی را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه اخلاص منیّت‌ها، تشخص‌ها و نفسانیات را از بین می‌برد، به آیه شریفه «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا،» اشاره و تصریح کرد: خداوند وعده داده است آن‌هایی را که در راه الهی تلاش کنند، هدایت خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به مشکلات رفاهی زائران در مشهد اشاره و بیان کرد: حاشیه شهر مشهد مسئله بسیار مهمی است که دیگر حاشیه به حساب نمی‌آید و کاملاً متصل به شهر بوده و پیچیدگی مسائل فعلی آن مناطق در حوزه‌های مختلف نیازمند عزم ملی و حضور جدی دستگاه‌های متولی است.

وی در ادامه خواستار عزم جدی مسئولان برای ساماندهی معتادان متجاهر و رفع مسئله کمبود پارکینگ در حریم حرم رضوی شد و ابراز کرد: موضوع تأمین پارکینگ یکی از درخواست‌های مکرر زائران و از دغدغه‌هایی بوده که همواره از ابتدای حضورم در آستان قدس داشته‌ام، مسئولان شهری و استانی برای تأمین پارکینگ در اطراف حرم باید تدبیری بیاندیشند.

مروی با بیان اینکه موضوع پارکینگ در اطراف حرم مطهر امروز به یک معضل تبدیل شده و مشکلات بسیاری برای زائران ایجاد کرده است، اظهار کرد: مردم نسبت به نبود محل پارک خودرو در حریم حرم گلایه دارند، تأمین پارکینگ همگانی و ساخت شبکه معابر عمومی وظیفه مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی در استان است، اما آستان قدس سال‌هاست برای رفع مشکلات زائران و مردم، زیرگذر حرم را به طور موقت به این منظور اختصاص داده، درحالی‌که در طراحی ابتدایی و ساخت زیرگذر حرم، کاربری عبادی و رواق مدنظر بوده است.

وی با اشاره به رشد روز افزون جمعيت زائران و مجاوران طی سال‌های گذشته، عنوان کرد: با گذشت سال‌ها مشکل پارکینگ اطراف حرم نیز هرسال پررنگ‌تر شده، به طوری‌که امروز دیگر پارکینگ‌های زیرگذر حرم پاسخگوی جمعیت زائران نیست و دستگاه‌های شهری و استانی متولی امر نیز طی سال‌های اخیر نسبت به این موضوع غفلت‌ کرده‌ و برای تأمین پارکینگ مردم اقدام محسوسی انجام نداده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: خوب است در ابتدای چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر پارکینگ‎هایی احداث شود تا زائران خودرو‌های شخصی خود را آنجا پارک کرده و ادامه مسیر را با سرویس‌ها و وسایل حمل‌ونقل رایگانی که مخصوص آنان تعبیه شده طی کنند.

مروی با تأکید بر اینکه کمبود پارکینگ در مشهد به‌ ویژه در ایام عید نوروز و مناسبت‌های مذهبی به یکی از معضلات مهم زائران تبدیل‌شده است، عنوان کرد: بر اساس آمار، بیش از 80 درصد زائران با خودروی شخصی به مشهد مشرف می‌شوند و لذا تأمین پارکینگ یکی از اولویت‌هاست، اگر امکانات رفاهی و تسهیلات را فراهم نکنیم ممکن است برخی از زائران قید سفر به مشهد را بزنند.

وی با اشاره به همراهی، تعامل و همدلی مسئولان مختلف استان خراسان رضوی، گفت: مسئولان مربوطه باید در این دوره به موانع پیش روی امر زیارت زائران رسیدگی کنند، چرا که نبود جای پارک خودرو باعث ایجاد و تشدید ترافیک در اطراف حرم مطهر می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین بر لزوم تأمین امینت زائران از هر جهت و به بهترین نحو تأکید و با اشاره به ضرورت نظارت بر بازار و قیمت اجناس، عنوان کرد: مسئولان با مدیریت مقتدرانه و نظارت جدی بر قیمت کالاها و خدمات، اجازه گران‌فروشی و اجحاف در حق زائران و مجاوران را به سو استفاده گران ندهند، مبارزه با فروش کالاهای تقلبی و گران‌فروشی از وظایف اصلی مسئولان استان به ویژه در ایام نوروز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در این دیدار، مدیریت انقلابی و جهادی را لازمه پیشرفت در امور و تحقق میزبانی شایسته از زائران دانست.

محسن داوری، فرماندار جدید شهرستان مشهد نیز در این دیدار گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات مجموعه متبوع خود ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha