طرح ساماندهی داوران مسابقات در بوته نقد فعالان قرآنی؛ تأکید بر رفع نواقص و توجه به همه رشته‎ها
کد خبر: 4038485
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹

طرح ساماندهی داوران مسابقات در بوته نقد فعالان قرآنی؛ تأکید بر رفع نواقص و توجه به همه رشته‎ها

جمعی از داوران حاضر در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در حاشیه برگزاری مرحله مصاحبه دومین دوره این طرح به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند؛ دیدگاه‌هایی که عمده آن بر محور رفع نواقص احتمالی و نیز توجه به رشته‌هایی همچون اذان، ابتهال و دعاخوانی در این طرح متمرکز است.

دیدگاه چهره‌های فعال حوزه قرآن در مورد طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن / تأکید بر رفع نواقص و توجه به تمام رشته‌ها

به گزارش ایکنا، مرحله مصاحبه دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن از روز شنبه 30 بهمن ماه، در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز و تا امروز پنج شنبه پنجم اسفندماه ادامه دارد.

در این مرحله از دوره دوم طرح ساماندهی 175 نفر از افرادی که مراحل پیشین را پشت سر گذاشته بودند در مرحله مصاحبه حضور یافته و مورد ارزیابی اساتید شناخته شده این حوزه قرار گرفته و می‌گیرند.

این طرح در اولین دوره اجرای خود با نقدهایی از سوی فعالان قرآنی به خصوص بانوان فعال در این عرصه همراه بود؛ نقدهایی که عمدتاً حول بی توجهی به توانمندی و تجارب بانوان پیشکسوت در این طرح اشاره داشت.

از جمله نقدهایی که بانوان قرآنی به این طرح در دوره اول داشتند حضور نداشتن هیچ بانویی در گروه ارزیابی بود. به نظر می‌رسد مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بی توجه به نقدهای مطرح شده نبوده‌اند، چرا که در دوره دوم ارزیابی ها شاهد حضور دو نفر از بانوان فعال قرآنی در بین داوران ارزیاب هستیم.

در حاشیه اجرای مرحله مصاحبه از دور دوم این طرح با تعدادی از داورانی که ارزیابی شرکت‌کنندگان این دوره را بر عهده داشته‌اند، گفت‌وگوهایی صورت گرفته که در ادامه آمده است.

سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان در مورد این طرح گفت: طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن طرحی مبارک است و باید بسیار زودتر از زمان فعلی اجرایی می‎شد، اما به هر حال اجرای این طرح بعد از 40 سال هم می‌تواند حرکت خوبی باشد.

وی با اشاره به اینکه هر طرحی در آغاز راه خود می‌تواند همراه با اشکالاتی باشد، افزود: در کنار روش‌هایی که برای این کار تعریف شده است، بهتر خواهد بود که از بازخوردهای اجرای دوره‌های اول و دوم استفاده شود و نظرات و اصلاحاتی که مورد نیاز است برای ادوار بعد استفاده شود.

کریم دولتی، پیشکسوت قرآنی و یکی دیگر از داوران حاضر در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن نیز در مورد این طرح بیان کرد: طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم که در حال حاضر دومین دوره آن اجرا می‌شود یکی از طرح‌هایی است که از مدت‌ها پیش بنا بوده است اجرا شود و اکنون با اهتمام مرکز امور قرآنی شاهد اجرای آن هستیم.

وی اظهار کرد: این طرح همانند بسیاری از طرح‌های دیگر نقطه‌ها و نکته‌های مثبت و بسیار خوبی دارد. از جمله اینکه برای داوران و دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات تعیین تکلیف می‌شود و به نوعی ارتقاء و بالا رفتن سطح داوران را هم به دنبال خواهد داشت.

دولتی با اشاره به اینکه وجود اشکال در هر طرحی یک امر طبیعی است، بیان کرد: امیدوارم با استفاده از امکانات به روز، اشکالات احتمالی که در این طرح وجود دارد برطرف شود.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه در طرح ساماندهی باید بسیاری از جنبه‌های حرفه‌ای و اخلاقی خارج از صحنه داوری را هم در نظر بگیریم، بیان کرد: امیدوارم مسئولان مرکز امور قرآنی نسبت به این موارد دقت و اهتمام جدی داشته باشند و امیدوارم هستیم داوران مسابقات روز به روز از جهت غنای علمی و تربیت قرآنی الگوی شایسته‌ای برای عزیزانی باشند که در مسیر انس و ارتباط با قرآن از رهگذر مسابقات گام بر می‌دارند.

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشور نیز که در دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به عنوان داور ارزیاب حضور دارد، در مورد اجرای این طرح، گفت: طرح ساماندهی، سنجش و ارتقاء داورانی که بنا هست در مسابقات قرآن به کرسی قضاوت قاریان و حافظان قرآن کریم بپردازند، طرح مبارکی است و شاید زودتر از این باید انجام می‌شد.

وی افزود: این طرح باعث ارتقاء سطح علمی و کیفی علاقه مندان به داوری در بخش نظری و علمی می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح به روزرسانی اطلاعات افراد متقاضی امر داوری و داوران این عرصه است. در این طرح نظرات داوران به هم نزدیک می‌شود.

مهدی عباسی، حافظ کل قرآن نیز با اشاره به اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن برای دومین سال پیاپی، گفت: این طرح مجالی برای علاقه‌مندان به عرصه داوری است تا توانایی خود را بسنجد و محک خوبی در مورد اینکه توانایی داوری دارند یا خیر را بخورند.

وی افزود: افرادی که در این طرح حضور پیدا می‌کنند، تلاش خواهند کرد تا بیشتر با آیین‌نامه داوری آشنا شوند و در صدد ارتقاء خود باشند، در این طرح کسانی برگزیده می‌شوند که از توانایی بیشتری برخوردار باشند.

الهام ماندگارمهر، حافظ کل قرآن نیز با اشاره به حضور خود در دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به عنوان داور ارزیاب، اظهار کرد: برگزاری این طرح کمک می‌کند استعدادهای جدید و کسانی که ممکن است برای ما چندان آشنا نباشند اما در عین حال از توانمندی داوری برخوردار باشند، شناسایی شوند.

سعید رحمانی، پیشکسوت قرآنی کشورمان که معمولاً در بخش وقف و ابتدا در گروه‌های داوری حضور می‌یابد، در مورد طرح ساماندهی اظهار کرد: جامعه قرآنی به طور حتم از برکات طرح ساماندهی داوران منتفع خواهند شد و طبعتاً نقاط قوت زیادی دارد، اگر هم نقطه ضعفی وجود دارد باید هر چه زودتر در صدد رفع آن بر بیایند.

رحمانی در ادامه به معرفی یکی از ضعف‌های این طرح پرداخت و اظهار کرد: یکی از ضعف‌ها این است که در این طرح همه ابعاد تلاوت مورد توجه قرار نگرفته است. شاید در این طرح نگاه اصلی ما به سمت تلاوت قرآن بوده است اما در مسابقات بسیاری از داوری‌ها در بخش اذان، ابتهال و دعاخوانی صورت می‌گیرد و بر همین اساس لازم است در مرحله شبیه‌سازی به این رشته‌ها که مغفول واقع شده است، نیز توجه شود.

فاطمه پرویزی، از بانوان فعال قرآنی که در دومین دوره طرح ساماندهی به عنوان داور ارزیاب حضور دارد نیز در مورد ویژگی‌های طرح ساماندهی گفت: در قالب این طرح بسیاری از داورانی که در شهرستان‌ها حضور داشتند و موقعیت ارتقاء نداشتند، ارتقاء پیدا کرده یا می‌کنند و لذا این طرح موقعیت خوبی برای این دست افراد فراهم کرده است.

پرویزی با تأکید بر ادامه دار بودن طرح ساماندهی، تصریح کرد: ادامه دار بودن این طرح بعث تداوم ارتباط بین اساتید و علاقه مندان به داوری خواهد شد. ضمن اینکه با اجرای چنین طرح‌هایی شاهد کاهش اعتراضات به نتایج مسابقات از سوی شرکت‌کنندگان خواهیم بود.

امیر آقایی، حافظ کل قرآن و از داوران مسابقات بین‌المللی نیز به سه ویژگی این طرح اشاره و اظهار کرد: اولین ویژگی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن این است که باعث شناسایی چهره‌های جدید در عرصه داوری کشور می‌شود. دومین ویژگی این طرح ارتقاء سطح داوران فعلی از حیث آشنایی با آیین‌نامه و موارد مختلف است و سومین ویژگی نیز تبادل تجربیات و اطلاعات حاضران در این طرح از طریق گروه‌های تشکیل شده در فضای مجازی است.

بر اساس گزارش ایکنا، طی روزهای گذشته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگویی به ادامه دار بودن طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در سال های آینده اشاره و اظهار کرده بود: «دوره سوم طرح ساماندهی با قوت در حال برنامه‌ریزی است. در دوره اول فراخوان عمومی داده شد،‌ در دوره دوم فراخوان اختصاصی بود،‌ در دوره سوم تلفیقی از این دو روش را خواهیم داشت. همچنین روش‌های جدیدی نیز خواهیم داشت که به وقت خود در مورد آن صحبت خواهم کرد. از دوستانی که در این حوزه پیشنهاد یا انتقادی دارند، درخواست دارم به مرکز امور قرآنی مراجعه و نظرات خود را به صورت رو در رو اعلام کنند این در حالی است که تا این لحظه که حدود یک ماه است در مسئولیت جدید حضور یافته‌ام هیچ موردی دریافت نکرده‌ام. یقیناً اگر انتقادها اعلام شود از آنها دعوت خواهیم کرد تا در یک فضای گفت‌وگویی به این موضوع بپردازیم.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۱:۱۵
0
0
شهرستانی ها که نمیتونن بیان تهران:/
captcha