ثبت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن در فهرست میراث معنوی
کد خبر: 4040618
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

ثبت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن در فهرست میراث معنوی

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از ثبت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

ثبت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور

به گزارش ایکنا از سمنان، حمیدرضا حسنی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود، عصر روز گذشته، 14 اسفند در جمع خبرنگاران گفت: در آخرین جلسه سال جاری شورای ثبت میراث ناملموس کشور، عنصر ناملموس و ارزشمند تعزیه روز عاشورای روستای گرمن از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود با نظر موافق اعضای کمیته در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور قرار گرفت.

حسنی ادامه داد: قدمت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن که در یک وقف‌نامه مربوط به سال 1205 شمسی به آن اشاره شده حدود چند قرن است.

وی با تأکید بر اینکه مراسم تعزیه روستا فقط در روز عاشورا و در میدان بزرگ آبادی با حضور جمع زیادی از عزاداران امام حسین(ع) اجرا می‌شود افزود: در این تعزیه، بازگویی جریان کربلا، حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا روز عاشورا طی 5 ساعت اجرا می‌شود. طبق وقف‌نامه به‌جا مانده از بزرگان محل، شبیه‌خوان‌ها برای صرف ناهار در این روز با همان هیبت و لباس تعزیه در منزل یکی از خادمان حضور یافته و پس از صرف ناهار به اجرای خود ادامه می‌دهند.

به گفته حسنی محتوای تعزیه بر اساس روایات بوده و اجراکنندگان آن از علمای روستای گرمن بوده و اکنون نیز تعزیه‌خوانان از اهالی روستا هستند.

وی با اشاره به اینکه اطعام عزاداران و پخش نذورات فراوان از دیگر باورهای موجود به‌خصوص برای ادای نذر و طلب حاجت از این تعزیه است گفت: شهرستان شاهرود دارای بیش از 157 اثر ثبتی است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 15 اثر در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ملی ثبت شده یادآور شد: تعزیه گونه‌ای از نمایش مذهبی منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کار آشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل‌بیت، در مراسم خاصی برخی از وقایع مربوط به حادثه کربلا را نزد تماشاچیان بازآفرینی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha