آشنایی نسل امروز با هویت دینی از طریق برنامه‌های دفاع مقدس
کد خبر: 4041216
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

آشنایی نسل امروز با هویت دینی از طریق برنامه‌های دفاع مقدس

رئیس مهرواره ملی قصه‌گویی«من کشورم را دوست دارم» گفت: یکی از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که در هر شهر و هر کشوری برنامه‌ریزی می‌شود، برنامه‌های موزه‌ای و موزه‌هایی است که از ابزارها و آلات مختلفی استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوان مفاهیم خود را به نسل جدید منتقل کرد.

آشنایی نسل امروز با هویت دینی از طریق برنامه‌های دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، امروز 16 اسفندماه همزمان با روز ولادت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و روز جانباز در مراسم اختتامیه مهرواره ملی قصه‌گویی «من کشورم را دوست دارم» با محوریت سردار شهید سلیمانی که در محل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه چند سالی است که با مجموعه حفظ  و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس استان آشنا هستم، شاهد رشد چشمگیری به لحاظ عمرانی و محتوایی در این مکان بوده‌‌ام و به شدت هم به موزه و آثار دفاع مقدس علاقه دارم و به نظر من در راستای بازیابی هویت انقلابی، دینی و تاریخی برای نسل امروز، یکی از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که در هر شهر و هر کشوری برنامه‌ریزی می‌شود برنامه‌های موزه‌ای و موزه‌هایی است که از ابزارها و آلات مختلفی استفاده می‌کنند تا از این طریق مفاهیم خود را به نسل جدید منتقل کرد.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورها طبق بازدیدهایی که داشته‌ام، مملکت ما نسبت به آن‌ها در حوزه مسائل انقلاب، دفاع مقدس، تاریخ دینی، ملی و در سایر حوزه‌های مختلف، از مفاهیم و محتواهای بیشتر و غنی‌تری برخوردار است و از همین‌رو باید از نخبگان و جوانانی که در عرصه‌های جدید در حال فعالیت هستند استفاده کنیم و بتوانیم هویت خود را برای نسل امروز یادآوری نماییم و این هویت را به آن‌ها نشان دهیم و همچنین برای آن‌ها بگوییم که ما متعلق به چه هویتی هستیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین با توجه به اینکه در این موزه دفاع مقدس کتابخانه‌ای هم راه‌اندازی شده است، از این‌رو ما باید از این موزه دفاع مقدس به نفع کودک و نوجوان استفاده کنیم، زیرا کودک و نوجوان امروز ما به شدت نیاز دارد که با هویت غنی خود آشنا شود و این لاجرم وظیفه ما دستگاه‌های فرهنگی است که این کار را انجام دهیم.

زره‌ساز بیان کرد: با توجه به اینکه ما در هنر نمایشی، تجسمی و... به دنبال قصه‌گویی هستیم و قصه موثر است که می‌تواند برای مخاطب تأثیر گذار باشد و اگر امروز به سراغ این هنر رفته‌ایم به این دلیل است که نسل جدید ما بتواند با مفاهیم جدید حوزه مقاومت، مکتب سلمیانی که سردار یوسفعلی‌زاده به آن اشاره داشتند و ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگوار، آشنا شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در واقع یک قسمت از ابعاد شخصیتی شهید سلمیانی بحث نظامی و بخش عمده‌ دیگری از شخصیت ایشان نیز عرصه‌های مختلف است. برای من که در حوزه کودک و نوجوان در حال فعالیت هستم، سردار سلمیانی دوست خوب بچه‌ها بودند و زبان کودک و نوجوان را به خوبی متوجه می‌شدند و چنان با فرزندان شهدا صحبت می‌کردند که آن‌ها ناخودآگاه شیفته شهید سلمیانی می‌شدند.

زره‌ساز عنوان کرد: ابعاد شهید سلیمانی ابعاد بسیار وسیعی است و قطعاً اگر بخواهیم به ابعاد شخصیتی ایشان بپردازیم قصه‌های بسیاری وجود خواهد داشت و بر همین اساس این جشواره و این پویش شکل گرفت و خوشبختانه شاهد استقبال خوبی هم از سراسر کشور نسبت به این مهرواره بودیم، به گونه‎ای که از استان خراسان رضوی، قزوین  تهران یزد و سایر شهرهای کشور 500 قصه بسیار خوبی به دبیرخانه ارسال شد و این در حالی‌بود که ما تنها سه ماه فرصت برگزاری این جشنواره را داشتیم.

باید جشنواره بین‌المللی مقاومت را برگزار کنیم

وی تأکید کرد: به نظر من در حوزه مقاومت نیز می‌توانیم کارهای فاخری از جمله جشنواره بین‌المللی را برگزار کنیم، چرا که قصه‌های دنیای مقاومت هم می‌تواند برای فرزندان نه تنها مملکت ما بلکه فرزندان جهان اسلام مفید واقع شود و در اینجا پیشنهاد می‌کنم که همه افرادی که دلسوز این عرصه هستند پای کار آیند و در این حوزه نیز اقداماتی را انجام دهیم و امیدواریم که با پیگیری و همراهی دستگاه‌های دغدغه‌مند در این حوزه، شاهد این اتفاق بزرگ باشیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: من خواهش می‌کنم که قصه گویان عزیز ما و افرادی که در عرصه ادبیات داستانی، شعر، هنرهای هفت‌گانه فعالیت دارند، حتماً به مکتوباتی که از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است دسترسی پیدا کنند، چرا که این روایت‌ها قصه‌های بسیار جذابی هستند و این افراد می‌توانند از این روایت‌ها نیز استفاده کنند.

در پایان نیز از افرادی چون حسین امینی، حسن شریعتی؛ آزاده ارجمند و راوی دفاع مقدس، مهدی حیدری و همچنین سیدعلی محدث؛ از پیشکسوتان آزاده و راوی دفاع مقدس تقدیر و تجلیل به عمل آمد و دیپلم افتخار و نشان قصه گویی به عنوان قصه‌گویان برتر در بخش قصه‌گویان پیام آزادگان به آن‌ها اعطا شد.

گفتنی است که برگزیدگان نخستین مهرواره قصه‌گویی«من کشورم را دوست دارم» در بخش بزرگسال؛ مهسا ناظمی از قوچان، مریم عابدیه از یزد، نرجس ترابی از مشهد مقدس بودند که نشان قصه‌گوی برتر و دیپلم افتخار به آن‌ها اعطا شد و در بخش قصه‌گویان نوجوان نیز افرادی چون زینب آخوندی از قزوین، سارا حاجی‌زده از بردسکن، نفیسه دولت‌شناس از مشهد مقدس دیپلم افتخار را از آن خود کردند.

همچنین سوفیا عابدیه از یزد، ساینا اتمی مینانلو از اسفراین، سیفی از تهران نیز در بخش قصه‌گویان کودک به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند و حدیث سادات قریشی نیز شایسته تقدیر و لوح تقدیر ویژه هیئت داوران به همراه نشان قصه‌گوی برتر در این بخش را از آن خود کرد.

انتهای پیام
captcha