سن تکلیف، شاخصی برای بنیه تشخیص عقل است
کد خبر: 4041451
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
راشد یزدی:

سن تکلیف، شاخصی برای بنیه تشخیص عقل است

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی گفت: یک جوان وقتی به مرز تکلیف رسید یعنی عقلش بنیه تشخیص دارد. زمینه‌هایی که خدا در انسان آفریده است تغذیه خاص دارد و تغذیه عقل نیز علم و دانش است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی، امروز 17 اسفندماه، در مراسم جشن تکلیف 400 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه هشتم مدارس سمپاد مشهد که در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار شد، خطاب به این دانش‌آموزان، بیان کرد: ورود به مرز مقدس بندگی و آشنا شدن با خالق و بهره‌مند شدن از نعمت بزرگ تکلیف را به همه شما تبریک عرض می‌کنم.

وی اظهار کرد: اگر امروز جشن تکلیف گرفته‌اید معنی‌اش این است که از امروز در درگاه الهی تکلیف دارید.انسان از جهات مختلف تغییر می‌کند در این سن به مرحله عقل رسیده چون تکلیف بر عقل گذاشته شده است.

راشد یزدی ادامه داد: آغاز زندگی از سن تکلیف است. تحولات جسمی و روحی در انسان در این سن پدید می‌آید و در این سن وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می‌شود لذا به چند چیز باید توجه داشته باشید چرا که شما آمده‌اید زندگی کنید نه اینکه زنده بمانید.

این کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی افزود: موجودات غیر انسان وقتی چشمشان به هستی باز می‌شود تمام هم و غمشان این این است که زنده بماند و اسباب و ابزار زنده ماندن را خدا در اختیار همه مخلوقاتش قرار داده است.

راشد یزدی بیان کرد: موجودات غیر انسان شخصیت ندارند این انسان است که جنبه شخصیتی دارد. غیر انسان حرکتی افقی در زندگی دارد و به رشد و بالندگی فکری و معنوی نخواهد رسید اما حرکت انسان عمودی است.شما آمدید زندگی کنید ، زندگی کردن یعنی رسیدن به جایی که به جز خدا نبیند.

این کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی عنوان کرد: انسان در مسیر ارتقایی گام برمی‌دارد یک جوان وقتی به مرز تکلیف رسید یعنی عقلش بنیه تشخیص دارد. زمینه‌هایی که خدا در انسان آفریده است تغذیه خاص دارد و تغذیه عقل نیز علم و دانش است.

راشد یزدی خاطرنشان کرد: عقل با علم نیرو می‌گیرد و هر چه ایمان قوی‌تر باشد نیز اراده انسان قوی تر می‌شود. انرژی متراکم عظیم در سن تکلیف به امانت سپرده می شود که باید آن را استخراج کرد لذا اگر استخراج نشود بلا استفاده باقی خواهد ماند و این به فعالیت شما بستگی دارد شما گمان نکنید که همین سی کیلو وزن هستید شما شخصیت دارید که جولانگاه جهانی دارد.

وی با بیان اینکه مسئله درس خواندن و مسئله تعدیل غریزه جنسی در سن تکلیف اهمیت دارد گفت: زمان زندگی شما با پدر و پدربزرگتان متفاوت است شما در عصر کامپیوتر، ارتباطات و سرعت هستید لذا برای درس خواندن موتوری در شما روشن شده که به شما بنیه می‌دهد و این حرکت را باید به صورت جدی دنبال کنید.

این کارشناس مباحث اخلاقی و اجتماعی با اشاره به تحول جسمی در سن بلوغ اضافه کرد: در این سنی که شما عزیزان هستید در واقع سن خروش غریزه جنسی است. این غریزه در سن نوجوانی در بدن شما قیام کرده و لذا نباید تغذیه شود چرا که اگر تغذیه شود اولین چیزی که از شما می‌گیرد مرکب راهوار سرعت است و لذا بنیه علمی را از دست می‌دهید از طرفی خداوند طوری این غریزه را آفریده که اگر به سراغش نروید به سراغتان نمی‌آید لذا برای تعدیل این غریزه حواستان جمع تقوای الهی باشد.

راشد یزدی افزود: تمام آنان که به موفقیت علمی بزرگ دست یافتن همه کسانی هستند که در راه علم تلاش کردند و با کنترل تغییرات جسمی در دوران بلوغ از بنیه علمی خود در این مسیر بهره برده و به موفقیت دست یافتند.

انتهای پیام
captcha