بازرسی تیم تعزیرات از مراکز خرید اطراف حرم رضوی
کد خبر: 4042851
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
در ایام نوروز تشدید می‌شود

بازرسی تیم تعزیرات از مراکز خرید اطراف حرم رضوی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی از تشدید بازرسی تیم تعزیرات از مراکز خرید سطح شهر به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی خبر داد.

سید مرتضی مدنی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی سید مرتضی مدنی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص تمهیدات و برنامه‌های این اداره در ایام نوروز بیان کرد: طبق سنوات گذشته برنامه‌هایی برای ایام پایانی سال داریم که بر این اساس دو نوبت کشیک در قبل و بعد سال جدید در ساعات اداری و غیر اداری و حتی در روزهای تعطیل گشت‌ها و کشیک ها  فعال هستند.

وی افزود: در این راستا دستگاه‌های مرتبط  با حوزه نظارت از جمله اصناف و  غیره نیز همکاری لازم را دارند و این اقدامات با محوریت استانداری، فرمانداری مشهد و فرمانداران سایر شهرستان‌های استان هماهنگی خوبی انجام و نظارت‌ها در این خصوص تشدید شده، ضمن اینکه بسیج هم پای کار آمده است.

مدنی ابراز کرد: بازرسی  بیشتر در حوزه کالاهای مورد تقاضای مردم و در بخش کالای اساسی، حوزه پوشاک و خدمات گردشگری است، ضمن اینکه وظیفه تعزیرات نظارت و بازرسی نیست، بلکه همراهی با سایر دستگاه‌هاست که اگر لازم بود در جایی اعمال قانون در محل صورت گیرد و دستورات تعزیراتی انجام شود، اما در خصوص رسیدگی به شکایات و گزارشات رسیده از سوی سایر دستگاه‌ها سعی شده در تعزیرات انجام شود تا آن بازدارنگی را داشته باشد.

وی بیان کرد: از ابتدای طرح تا اواسط اسفند 1200 پرونده وارد شعب شده  که 300 پرونده مورد رسیدگی واقع و مابقی در حال رسیدگی است که امید است نتایج پرونده‌ها در آخر سال و اواسط فروردین اطلاع‌رسانی شود، ضمن اینکه سعی شده نظارت در این راستا قبل از عرضه و توزیع باشد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت گرفته و در حوزه واحد‌های تولیدی و شرکت‌های پخش، شرکت‌های لبنی و برخی کارخانجات و غیره پرونده تشکیل شده و بعضا اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی تصریح کرد: این اطمینان را می‌دهیم که بتوانیم با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط در راستای دفاع از حقوق مردم اقدامات لازم را انجام و بازدارندگی لازم را در خصوص رسیدگی به تخلفات داشته باشیم.

مدنی بیان کرد: بیشترین تخلافات در حوزه کالاهای اساسی از جمله گوشت، روغن، برنج و غیره و اکثر پرونده‌ها درباره کالا و خدمات در راستای افزایش قیمت، کم‌فروشی و عدم کیفیت کالا است که بیشترین فراوانی،  تخلفات شامل گرانفروشی، کم‌فروشی و تقلب است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی افزود: عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور نیز از دیگر موارد تخلف است، ضمن اینکه عدم درج قیمت جریمه دارد، اما جریمه آن تاکنون کم بوده و قرار است افزوده شود تا دیگر شاهد این موارد نباشیم که در حال حاضر بیش از  200 هزار تومان است و اگر به تصویب شورای نگهبان برسد بیش از یک میلیون تومان خواهد بود.

وی در خصوص همکاری مردم در راستای اعلام تخلفات بیان کرد: مردم در این حوزه کمتر همکاری دارند و بیشترین اعلام تخلف از طریق ارگان‌ها و سازمان ها صورت می‌گیرد، لذا اگر مردم مواردی را مشاهده کردند می‌توانند با شماره 124 تماس بگیرند.

مدنی در تشریح تیم بازرسی ابراز کرد: در حال حاضر تیم بازرسی در همه شهرستان‌ها فعالند که در ایام نوروز پنج شهرستانی که در مسیر زائران و مسافران هستند فعال خواهند بود.

وی با بیان اینکه تعزیرات وظیفه بازرسی و نظارت را ندارد گفت: اما گشت تعزیرات در ایام نوروز  هم در اطراف حرم برای رفاه حال زائران و هم در سایر نقاط شهر ویژه شهروندان فعال هستند، همچنین در خصوص رسیدگی به گزارشات مردمی نیز یک تیم فعال است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در خصوص درج قیمت کالا از سوی تولیدکننده، گفت: متولی این امر وزارت صمت است و برخورد در این خصوص تازه شروع شده که رسانه‌ها می‌توانند بیشتر پیگیری کنند و  باید اتفاق خوب در این خصوص بیفتد که برای برخی کالاها در حال انجام است.

وی ادامه داد: گرچه مقاومت‌هایی از سوی شرکت‌های تولیدی در این خصوص وجود دارد که البته دارند خود را وفق می‌دهند، اما اگر همکاری از سوی واحدهای تولیدی صورت نگیرد مجازات تشدید خواهد شد و لذا تعامل و همکاری با تولیدکنندگان باید تعمیم یابد تا در سطح جامعه این موضوع جا بیفتد.

انتهای پیام
captcha