آشنایی با صنایع دستی و سوغات سمنان
کد خبر: 4045499
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

آشنایی با صنایع دستی و سوغات سمنان

استان سمنان از مراکز قابل توجه صنایع دستی کشور است که در آن انواع صنایع دستی نظیر قالیبافی، گلیم‌بافی، نمد مالی، سرامیک و سفالسازی وجود دارد که هر یک از آن‌ها سوغاتی گرانقدر برای بازدیدکنندگان از استان به شمار می‌آیند.

آشنایی با صنایع دستی و سوغات سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، سفر به سمنان و بازدید از جاذبه‌های آن بسیار هیجان‌انگیز است‌. طبیعت زیبا و آثار تاریخی متعددی که در شهر وجود دارد؛ برای بسیاری از گردشگران جذاب و دوست داشتنی است.

اما صنایع دستی و سوغات سمنان از دیگر ابعاد جذاب مسافرت به این شهر رنگارنگ است. گستردگی سوغاتی‌های این شهر سلیقه همه گردشگران را پوشش می‌دهد. در ادامه با معروف‌ترین صنایع دستی این استان آشنا خواهیم شد.

قالی‌بافی

یکی از هنرهای دستی که بیشتر سمنانی‌ها به آن مسلط هستند؛ قالی‌بافی است. با اینکه قالی‌های ماشینی در بازار رواج یافته؛ اما از محبوبیت قالی دست بافت سمنانی کم نشده است. زمینه اکثر فرش‌های بافته شده در سمنان، سرمه‌ای و لاکی است. همچنین قالی‌هایی با طرح خشتی، گل و مرغ، لچک و گلدانی در این شهر بسیار رواج دارد.

ظروف سفالی

خاص‌ترین سوغات سمنان در زمینه صنایع دستی خرید ظروف سفالی که با زیبایی منحصر به فرد این سرامیک‌ها و سفال‌ها در میان گردشگران بسیار مشهور است. سفالگری در سمنان قدمتی تاریخی دارد و چندین هزار سال قبل از میلاد مسیح، سمنانی‌ها به سفالگری مشغول بودند. چرا که خاک مرغوب و کویری این شهر برای سفال‌سازی مناسب است.

منبت‌کاری

شهر سمنان به هنرهای هزار رنگش معروف است. در بین این هنرها منبت‌کاری هنری خاص و اصیل است. کنده‌کاری‌های ظریف و زیبا بر دل چوب برجستگی‌های زیبایی ایجاد می‌کند؛ که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اگر قصد خرید ماندگار ترین سوغات سمنان را دارید؛ منبت‌کاری می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

نان‌های سنتی

در سمنان نان‌های سنتی متنوعی پخت می‌شود که خوردن آنها بسیار لذت بخش است. از جمله این نان‌ها می‌توان به نان شیرین، کماچ، نان شیرمال، نان خانگی و نان پیاز اشاره کرد که برخی از آنها مانند نان شیرمال و نان شیرین را می‌توان به عنوان یک شیرینی یاد کرد زیرا در اکثر شهرهای استان نان‌های محلی پخت می شوند که اما در این بین نان شیرمال بیشتر مورد توجه است.

انتهای پیام
captcha