تفکیک 3 رشته از مسابقات سراسری قرآن اوقاف
کد خبر: 4046550
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
مجیدی‌مهر خبر داد:

تفکیک 3 رشته از مسابقات سراسری قرآن اوقاف

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تفکیک بخش نغمات دینی از مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: مرحله نهایی این بخش از مسابقات در بازه زمانی و موقعیت مکانی مجزایی از مسابقات تلاوت و حفظ برگزار می‌شود.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برخی تغییرات در شیوه برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ گفت: یکی از ابتکاراتی که در این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است، مجزا کردن بخش نغمات دینی از مسابقات است.

وی افزود: بخش نغمات این رویداد شامل رشته‌های «اذان»، «دعاخوانی» و «مدیحه‌سرایی» به لحاظ زمانی و مکانی و در مراحل بالا به صورت کاملاً مجزا از مسابقات سراسری قرآن برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد علت این اقدام به بحث سیاستگذاری برای تقویت حوزه نغمات دینی اشاره و اظهار کرد: حوزه نغمات دینی به لحاظ کارکرد اجتماعی، فرهنگی و دینی نیازمند یک توجه ویژه است تا رقابت‌های آن با تمرکز بیشتری برگزار شود.

مجیدی‌مهر تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باعث دیده شدن هر رویداد می‌شود، انعکاس رسانه‌ای آن رویداد است. در مسابقات سراسری قرآن کریم عمده توجه به رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و ... است و برای اینکه فعالیت رسانه‌ای بهتری بر روی خروجی آثار حاضر در مسابقات نغمات دینی انجام شود، تصمیم گرفته شد تا این رشته‌ها به صورت مجزا برگزار شود.

وی افزود: علاوه بر این و حسب تأکیدات نماینده محترم مقام معظم رهبری و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه باید به سمت تولید اذان‌های فاخر و حلقومی که امروزه جای آنها در مساجد خالی است، حرکت کنیم. باید به سمت تربیت موذنینی برویم که در امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان قاری و موذن راتب حضور دائمی داشته باشند و هر شب اذان زنده پخش کنیم.

مجیدی‌مهر اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در سال 1401 توجه ویژه به امامزادگان و بقاع متبرکه است، یعنی شعار ما در مجموعه فرهنگی و قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1401 «قرآن، عترت و خدمت» با محوریت امامزادگان و بقاع متبرکه خواهد بود.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تصریح کرد: بر همین اساس مرحله نهایی مسابقات در رشته‌های اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی به صورت مجزا در آذرماه امسال و به میزبانی استان قزوین برپا خواهد شد. ضمن اینکه مسابقات سراسری قرآن کریم نیز استان خوزستان خواهد بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به مطالبات فعالان قرآنی اشاره و اظهار کرد: یکی از این مطالبات فراهم کردن مکانی برای خواندن قرآن و تدریس است. خوشبختانه امروز درهای امامزادگان و بقاع متبرکه برای این کار باز شده و منتظر قدوم قرآنی‌ها هستیم تا با حضور در این اماکن نسبت به برگزاری جلسات هفتگی قرآن و ... اقدام کنند.

وی به فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در حوزه آموزش نیز اشاره و اظهار کرد: ما در سال 1401 در حوزه آموزش هم به دنبال توسعه آموزش تخصصی هستیم. این نوع آموزش را در حوزه متسابقان و با اولویت استان‌های محروم در دستور کار قرار خواهیم داد. برای این موضوع یک طرح ویژه تدوین شده که به زودی از آن رونمایی می‌شود. در این طرح علاوه بر آموزش، پایش نیز به عمل خواهد آمد. وقتی آموزش صورت می‌گیرد باید ثمره این آموزش را در پایان هر سه ماه ببینیم تا نمودار رشد آموزشی را مشاهده کنیم، لذا این آموزش‌ها همراه با پایش خواهد بود. در کنار آموزش، طرح ارتقای را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.

مجیدی‌مهر به طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برای سال 1401 اشاره و تصریح کرد: تا کنون دو دوره از این طرح با همه فراز و فرودها و چالش‌هایی که وجود داشته برگزار شده است. دوره سوم آن نیز با سبک و سیاق جدید راهبری خواهد شد. امیدواریم در دوره سوم نقایص کمتر شود. انتقاد یا پیشنهاد در مورد این طرح را پذیرا خواهیم بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به سوالی در مورد برخی گلایه‌ها در مورد شیوه اجرای این طرح در بخش بانوان بیان کرد: بیشتر گلایه‌ها به موضوع معافیت بانوان از حضور در آزمون‌ها بازمی‌گردد. در این بخش نظر نهایی را به اساتید واگذار کرده بودیم و بحث سهمیه‌بندی و ... نبوده است. این تصمیم از سوی اساتید اتخاذ شد که بسیاری از بانوان حاضر در طرح افتخار شاگردی همان اساتید را داشته‌اند.

وی افزود: داوری امری است که به‌روزرسانی دانش در آن ضروری به نظر می‌رسد. مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف هم محلی تدارک دیده است تا داوران و علاقه‌مندان به داوری مسابقات قرآن به صورت رایگان به این دانش دست پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha