محکومیت حادثه تروریستی حرم رضوی(ع) از سوی علمای اهل سنت هرمزگان
کد خبر: 4047309
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

محکومیت حادثه تروریستی حرم رضوی(ع) از سوی علمای اهل سنت هرمزگان

شماری از علمای اهل سنت هرمزگان حادثه تروریستی حمله به سه طلبه در حرم مطهر رضوی(ع) را در اظهار نظرهای جداگانه محکوم کردند.

علمای اهل سنت هرمزگان

به گزارش ایکنا از هرمزگان، در پی حمله تروریستی یک عنصر تکفیری در صحن حرم رضوی(ع) در مشهد مقدس، شماری از علمای اهل سنت استان هرمزگان، امروز، 17 فروردین‌ماه، این رویداد را محکوم کردند.

شیخ  قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس در این خصوص، اظهار کرد: تعدی به روحانیون در بارگاه امام رضا (ع) را محکوم می‌کنیم. این واقعه تلخ با هر قصد و نیتی که صورت گرفته باشد، امری غیرشرعی و غیراخلاقی و محکوم است.

وی افزود: دست‌هایی در کار است تا اتحاد میان مردم و وحدت مذاهب اسلامی را بر هم بزند و لذا هوشیاری همگان اعم از مردم، مسئولان و علما امری ضروری است. اتحاد جامعه اسلامی و وحدت شیعه و سنی در این جامعه امری ناگسستنی است و این اقدامات کور که به شهادت علما و روحانیون ختم می‌شود، نمی‌تواند عاملی برای تفرقه در میان امت اسلامی باشد.

خواستار پیگیری دلیل بروز حادثه تروریستی اخیر هستیم

شیخ محمدعلی امینی، عضو هیئت فتوا اهل سنت جنوب نیز ضمن محکوم کردن حوادث اخیر گنبد و مشهد مقدس اظهار کرد: این‌گونه اتفاقات نتیجه تحریکات دست‌های پنهان با هدف ایجاد اختلاف و به هم زدن امنیت روانی و اجتماعی کشور و جامعه است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها با برنامه‌ریزی به دنبال وارد کردن کشور به مسائل فرعی و غیر سازنده و انحراف مسئولان از رویه خدمات‌رسانی هستند، تصریح کرد: خواستار پیگیری ریشه‌ای و اساسی دلیل بروز این‌گونه حوادث و برخورد جدی با عاملان و تحریک‌کنندگان در این‌گونه مسائل توسط دستگاه‌های مربوطه هستیم.

شیخ امینی اضافه کرد: باید دید این‌گونه حرکات نتیجه چه تفکراتی است و مشخص شود این‌گونه تفکرات ریشه در چه مسائلی دارد از قضاوت زودهنگام نیز پرهیز کنیم که مبادا قضاوت‌های زودهنگام منجر به تداوم دامنه خشونت‌ها شود و خدای‌نکرده خونی به ناحق از کسی ریخته و یا حرمتی لکه‌دار شود.

وی بیان کرد: امیدواریم هر چه زودتر عوامل اصلی و پشت پرده احتمالی این ترورها که به منجر به کشته شدن روحانیون و طلبه‌های بی‌گناه شده شناسایی و ریشه‌یابی شود. همه باید تلاش کنیم امنیتی که با لطف و تلاش همه مسئولان و دست‌اندرکاران امر امنیت در این کشور حاصل شده را حفظ و پایداری کنیم تا دستخوش تزلزل نشود.

دشمنان وحدت امت اسلامی به اهدافشان نخواهند رسید

شیخ حسین بازماندگان، امام جمعه اهل سنت بندر پل و نایب‌رئیس شورای روحانیت شهرستان بندرخمیر نیز در این خصوص عنوان کرد: هتک حرمت به حرم و زائران رضوی در نگاه هر انسان با وجدان و آزاده به شدت محکوم است. اهل سنت ارادت خاص و ویژه‌ای به حضرت امام رضا(ع) دارند.

وی افزود: در سومین روز ماه مبارک رمضان، سه طلبه در صحن پیامبر اعظم(ع) مورد حمله با ضربات چاقو قرار گرفتند که این جنایت هولناکی است؛ چراکه هم حرمت ماه رمضان و حرم مطهر رعایت نشده و هم انسانیت و شرافت را زیر سؤال برده‌اند.

شیخ بازماندگان اظهار کرد: این جنایتکارانی که از انسانیت بی‌بهره بوده و دارای افکار تکفیری غیرانسانی هستند در واقع اصول اسلامی، انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشته‌اند. جامعه بزرگ اهل سنت از آن‌ها تبری جسته و اظهار بیزاری می‌کند و خواهان اشد مجازات آن‌ها است.

وی ادامه داد: این جنایت بسیار عظیم و جرمی نابخشودنی است و از مسئولین درخواست داریم که هر چه سریع‌تر این جنایتکاران را به سزای عمل ننگینشان برسانند. مردم ما بعد از پیروزی انقلاب این حرکات که هدفشان ایجاد تفرقه در میان امت بوده است را بارها دیدند اما هیچ‌گاه تحت تأثیر قرار نگرفتند و وحدت را در هر شرایط کرده و خواهند کرد. باوجود علمای مخلص و ولایتمدار شیعه و سنی، دشمنان وحدت امت اسلامی به هیچ عنوان نمی‌توانند به اهدافشان برسند.

حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی(ع) نشانه ضلالت آشکار مسببان آن است

شیخ علی ماهیگیر، امام‌ جمعه اهل سنت گردو سیریک نیز اظهار کرد: تعرض به حریم قدس رضوی و جسارت و درگیری با زائران به‌ویژه روحانیت معظم، آن هم در ماه مبارک رمضان از هر نظر محکوم است. این‌جانب ضمن محکومیت این توطئه خائنانه و خبیث آن را نشانه گمراهی و ضلالت آشکار مسبب یا مسببان آن می‌دانم که احتمال دارد به منظور ایجاد بلوا و فتنه مذهبی بین پیروان مذاهب از سوی دشمنان اسلام و ملت شریف ایران طراحی شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: امید دارم مجاری و مبادی قانونی ذی‌ربط در این خصوص تمامی اقدامات لازم را به نحو مقتضی معمول فرمایند.

ضرورت کاهش نفوذ عناصر فریب‌خورده دشمن با روشنگری

شیخ محمدصدیق فهیمی، امام جمعه اهل سنت سورو بندرعباس نیز بیان کرد: حادثه جنایت در صحن پیامبر اعظم(ع) حرم امام رضا(ع) را محکوم می‌کنیم. دشمن همیشه درصدد است تا با استفاده از حربه ناجوانمردانه ترور شخصیت‌های فریقین، به ریشه‌های اعتقادی ما ضربه بزند.

وی یادآور شد: لازم است با هوشیاری کامل تلاش کنیم با روشنگری از نفوذ عناصر فریب‌خورده دشمن بکاهیم و کوچک‌ترین ناامیدی به خود راه ندهیم. باید همواره بر این باور باشیم که اراده دشمن بسیار سست و مکر و کید او بیش از آنچه فکر کنیم ضعیف‌تر است.

انتهای پیام
captcha