هدف جنایت در حرم رضوی ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است
کد خبر: 4047801
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
مسئول دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه:

هدف جنایت در حرم رضوی ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی گفت: هدف جنایت اخیر جریان تکفیری در حرم مطهر رضوی ایجاد اختلاف میان شیعه و اهل سنت است. البته دشمنان به هدف خود نخواهند رسید، زیرا بیشتر اهل سنت به ائمه(ع) مخصوصاً امام رضا(ع) ارادت دارند و به زیارت آن امام مشرف می‌شوند.

محمدحسن زمانی به گزارش ایکنا، در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان یکبار دیگر جنایتی از آستین تکفیری‌ها به وقوع پیوست و دو تن از طلاب جهادی و فعالان عرصه فرهنگی و اجتماعی بر اثر ضربات چاقو در حرم امن حضرت ثامن الحجج(ع) به شهادت رسیدند و یک طلبه دیگر همچنان با جراحات دست و پنجه نرم می‌کند.

برای بررسی چرایی این اتفاق با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه‌های علمیه، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایکناـ به نظر شما این حادثه چه ابعاد پیدا و پنهانی می‌تواند داشته باشد؟ 

شهادت حجت‌الاسلام محمد اصلانی، روحانی جهادی، را که نزدیک به 40 سال از عمر خود را در خدمت به مردم محروم مشهد سپری کرد و همراه دیگرش، حجت‌الاسلام دارایی، دو بعد دارد؛ یک بُعد افتخار و بُعد دیگر تأسف. افتخار از این نظر که ما شاهد وجود عناصر و انسان‌های تربیت‌شده انقلاب هستیم. آقای اصلانی طلبه فاضل و عالمی بود و سال‌ها در جبهه برای امنیت مردم جنگید و جانباز شد و دو برادر او هم به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

او مدتی از عمر خود را برای پرستاری از برادر جانباز خود صرف کرد. سپس مرکز خیریه‌ای را تأسیس و به مردم محروم مشهد رسیدگی ‌می‌کرد، ولی این افتخارات برای او کافی نبود. لذا وقتی به مزار سردار سلیمانی رفت در آنجا از خداوند درخواست کرد که مدال افتخارآفرین شهادت را نصیب او کند و خداوند دعای او را اجابت کرد. ما از شهادت چنین انسان‌هایی ناراحت می‌شویم، ولی پرورش چنین انسان‌های بزرگی جزء افتخارات انقلاب اسلامی است.

رهبر انقلاب از اینکه چنین نیروهایی از دست بروند ناراحت می‌شوند، ولی به تربیت چنین نیروهایی در دامان انقلاب افتخار می‌کنند. ما هیچ وقت از شهادت ضرر نکرده‌ایم. وقتی آیت‌الله بهشتی به شهادت رسیدند، امام خمینی(ره) فرمودند که اگر ما را بکشید، ملت ما بیدارتر می‌شوند. شهادت مایه فخر شهید و خانواده او و برکت جامعه است و خانواده‌اش مفتخرند که پدرشان به مقام شهادت در راه دفاع از خدا و دین و خدمت به محرومان نائل شده است.

افرادی زیادی با این شهدا ارتباط داشتند و در مراسم تشییعشان اشک ‌ریختند که نشانه وقوع یک ضایعه بزرگ است. پس شهادت مایه افتخار است، زیرا طبق روایت، یک شهید حداقل می‌تواند 70 نفر از اهل خود را شفاعت کند. به نظرم، عدد 70 حداقل نفرات شفاعت‌شده است و خداوند میدان شفاعت وسیعی به شهید خواهد داد و او می‌تواند هزاران نفر را شفاعت کند.

خداوند هم به وجود بندگان مخلص خود افتخار می‌کند و آنها را زنده واقعی می‌داند نه مرده و در آیه شریفه‌ای فرموده است: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»(169، آل عمران). خداوند افتخار می‌کند و رزق ویژه به آنها می‌دهد. امام خمینی(ره) فرمودند که شهدا ره صدساله را یک‌شبه طی کردند. امام علی(ع) هم فرمودند که خداوند جای ویژه‌ای را در بهشت برای مجاهدان قرار داده است. ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله بخاصة اولیائه. این جایگاه ویژه اولیاء خاص خداوند است.

هر شهیدی که پرچم او بر زمین بیفتد ده‌ها نفر دیگر این پرچم را برخواهند داشت و کسانی که مرتکب چنین جنایتی شدند باید بدانند که نمی‌توانند جلوی خدمت به محرومان و تبلیغ دین راستین را بگیرند. این شهیدان از مفاخر حوزه هستند و امیدوارم پیروانشان راهشان را با قدرت بیشتری طی کنند.

بُعد دیگر این حادثه، جنایت و خیانت و مجرمانه بودن آن است. یک انسان بی‌گناه کشته شده است؛ خداوند در آیه 32 مائده فرموده: «مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا....» اگر یک نفر بدون دلیل و بی‌گناه کشته شود، گویی همه بشریت را کشته‌ باشند. قرآن فرموده است که اگر کسی مرتکب قتل عمد فرد مؤمنی شود، در جهنم جاودانه است و اگر کسی یک فرد عالم و فاضل و خدمتکار محرومان را به قتل برساند، جرم او بزرگتر خواهد بود.

 

ایکناـ براساس اخبار اعلام‌شده، این حادثه با جریانات تکفیری مرتبط است که چند سال قبل هم در مجلس و حرم امام(ره) دست به اقدام جنایت‌باری زدند. این مسئله چه پیامی به ما می‌دهد؟

این اقدام جنایتکارانه را نیروی تکفیری انجام داده و آثاری که از قاتل به جا مانده نشان می‌دهد که او از نیروهای تکفیری و داعشی بوده است. انسان از یک سو ناراحت است که چرا برخی جوانان مسلمان فریب داعش و وهابیت را می‌خورند و به مهره‌هایی برای جنایت تبدیل می‌شوند. وقتی که داعش و جریان تکفیری وارد سوریه شد، اعلام ‌کردیم که این ماجرا توطئه آمریکا و استکبار جهانی است، ولی برخی می‌گفتند چرا این‌قدر بدبین هستید و آمریکا را مسئول هر اتفاقی را که در دنیا رخ می‌دهد می‌دانید؟ برخی روشنفکران تصور می‌کردند که آمریکا سردمداران قانونمندی دارد و بعید است که گرگ خون‌آشامی مانند داعش را ایجاد و به جان مسلمین بیندازد و هنوز برخی افراد این تصور را دارند و قبله آمال آنها آمریکا و اروپاست و زندگی در این کشورها را به ایران ترجیح می‌دهند. وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با صراحت اعلام کرد که داعش را ما ایجاد کردیم و با وجود این اعتراف، برخی افراد روشنفکرمآب داخل کشور آن را باور نکرده‌اند. از افراد فریب‌خورده‌ای تعجب می‌کنم که به نام خدا و پیامبر(ص) شمشیر به دست می‌گیرند و برادران مسلمان خود را می‌کشند، این کار جهالت است.

 

ایکناـ فکر می‌کنید انتخاب حرم مطهر امام رضا(ع) برای این حادثه موضوعیت دارد؟

وقوع جنایت در هر جایی بد است، ولی در چنین مکان مقدسی بدتر است. حرمت‌شکنی و القای تفرقه و نشان دادن نوعی دست برتر در مباحث امنیتی می‌تواند دلیل انتخاب حرم مطهر باشد. البته در این چند روز علمای اهل سنت خراسان و سایر مناطق در محکومیت این جنایت و حرمت‌شکنی حریم رضوی مواضع خوبی گرفتند. خوب است مردم بدانند که ارادت جامعه اهل سنت به امام رضا(ع) و سایر اهل بیت(ع) قابل تقدیر است و در طول سال تعداد زیادی از اهل سنت از کردستان و سیستان و بلوچستان و گرگان و ... برای زیارت حرم مطهر به مشهد مشرف می‌شوند و از امام رضا(ع) حاجت می‌گیرند.

فاجعه‌ای که جریان تکفیری ایجاد کرده، بسیار عمیق است و انتظار داریم که ریشه چنین اقداماتی شناخته شود تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم. البته عمدتاً چنین حوادثی برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی اتفاق می‌افتد و انتخاب مکان آن یعنی حرم مطهر و انتخاب روحانیون جهادی شیعه بی‌دلیل نیست. گاهی حتی روحانیون اهل سنت طرفدار انقلاب هم مورد سوء قصد قرار می‌گیرند و هدف، ارعاب و ترساندن بقیه و ترور افراد تاثیرگذار انقلابی است. همچنین قصد دیگر آنان این است که یک روحانی شیعه را ترور کنند تا شیعیان را به اهل سنت بدبین کنند و نیز با ترور یک روحانی اهل سنت قصد دارند که اهل تسنن را به جان شیعیان بیندازند و تفرقه ایجاد کنند ولی جامعه انقلابی ما آگاه است و فریب توطئه دشمنان را نخواهد خورد و همه می‌دانند پشت پرده چنین جنایاتی دنیای استکبار به رهبری آمریکا و وهابیت آل سعود است.

انتهای پیام
captcha