تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب، آرزویی که به حسرت بدل شد
کد خبر: 4048514
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب، آرزویی که به حسرت بدل شد

محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن، ضمن بیان خاطرات خود از دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری گفت: عدم توفیق تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب آرزویی بود که به حسرت بدل شد.

تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب، آرزویی که به حسرت بدل شدمحمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، درخصوص چگونگی برگزاری محفل انس با قرآن در دیداری که قاریان و حافظان با مقام معظم رهبری داشتند، اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا مقام معظم رهبری هر ساله در طلیعه ماه مبارک رمضان با جامعه قرآنی کشور دیدار داشتند، اما با شیوع کرونا این دیدار در سال 1399 برگزار نشد و در سال 1400 به صورت مجازی برگزار شد. امسال نیز پس از سه سال توفیق شد که نخبگان قرآنی کشور از نزدیک با مقام معظم رهبری دیدار کنند که به‌دلیل شرایط کرونایی این دیدار با تعداد محدودی از قراء و حفاظ مطرح کشور برگزار شد.

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: با وجود تعداد محدودتر اما محفل امسال بسیار گرم و پرشور برگزار شد و این محفل با چند قرائت از قاریان مطرح کشورمان، اجرای تواشیح، دعاخوانی و مناجات‌خوانی برگزار شد و در پایان محفل نیز مقام معظم رهبری نیز افاضاتی در مورد عظمت قرآن و ماه رمضان و مقوله قرائت قرآن بیان فرمودند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در مورد سخنرانی ایشان وجود داشت این بود که در سال‌جاری معظم له حدود ۵۰ دقیقه سخنرانی فرمودند که کمتر سخنرانی از ایشان در دیدار با قاریان به یاد دارم که این مدت به طول انجامیده باشد که نشان از اهمیت این موضوعات در عصر کنونی دارد.

جاهدی‌نیا افزود: توصیه‌هایی که ایشان به قاریان قرآن داشتند نیز از نظر بنده، بسیار مفید و کاربردی بود که حاکی از این بود که ایشان در واکاوی علم قرائت قرآن هم مانند سایر مسائل، بسیار ماهر و زبردست هستند. رهبر معظم انقلاب موضوعاتی همچون لزوم پویا بودن و پیشرفت مستمر در تلاوت، مهندسی صوت و لحن در قرائت قرآن، چگونگی القاء معانی و ترسیم واقعه در تلاوت، پرهیز از خواندن اختلاف قرائت‌های کم کاربرد در تلاوت و پیشنهاد انتخاب مساجد به عنوان یک پایگاه قرآنی را در این دیدار بازگو کردند.

وی تصریح کرد: یکی از آرزوهای بزرگی که در زندگی داشتم‌ توفیق تلاوت در مقام معظم رهبری بود که با توجه به اتفاقاتی که در مسابقات بین‌المللی سال گذشته افتاد و منجر به عدم کسب رتبه در این مسابقات شد، این توفیق را از دست دادم و اکنون به بزرگترین حسرت زندگیم بدل شده است.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: اتفاقی که در مسابقات بین‌المللی رخ داد این بود با توجه به اینکه مسابقات امسال به‌صورت مجازی برگزار شد و داوری تلاوت‌ها چند هفته بعد از ضبط آن بود، هنگام تلاوت بنده، داور هادی، تذکری به من داد که به‌دلیل کوتاه بودن این تذکر و کیفیت صدای ایشان و ارتباط تلفنی ضعیف و همچنین همزمانی تذکر ایشان با تلاوت بنده، این موضوع به سختی قابل شنیده شدن بود و به گوش داوران و سایر کسانی که مستمع این تلاوت بودند، نرسید.

جاهدی‌نیا اضافه کرد: از این‌رو کسر نمره مربوط به این تذکر انجام نشده بود و بنده به عنوان رتبه اول معرفی شده بودم و پس از اینکه اعلام شد من حائز رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن شدم، با مسئولان مسابقات تماس گرفتم و این موضوع را به اطلاع ایشان رساندم که موجب شد پس از اعمال این تذکر و کسب نمره در میان سه نفر اول نباشم.

وی تصریح کرد: البته با وجود اینکه می‌دانستم هماهنگی برای تلاوت در محضر مقام معظم رهبری از چند روز قبل انجام می‌شود، اما حتی تا آخرین لحظه نیز امید داشتم که شاید به طریقی این توفیق را به دست آورم که متأسفانه این مهم به دست نیامد و احتمالاً عدم کسب رتبه توسط من در مسابقات بین‌المللی سال گذشته از دلایل این اتفاق بود.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر موضوع حفظ قرآن، تصریح کرد: با توجه به حضور حافظان تراز اول و بین‌المللی در این دیدار، شایسته بود که فرصتی هم برای تلاوت این حافظان قرآن کریم در محضر معظم له داده می‌شد.

جاهدی‌نیا تأکید کرد: اما گذشته از این مسائل که این توفیق را از دست دادم باید بگویم که به طور کلی امسال جای تلاوت یک حافظ در محضر رهبر کبیر انقلاب کاملاً خالی بود. موضوعی که حتی با توجه به تأکیدات مکرر ایشان در سال‌های اخیر و در همین جلسه درباره اهمیت بحث حفظ قرآن، ضروری می‌نمود و در حقیقت تحقق نیافتن این موضوع موجب تعجب بنده، سایر حفاظ و حتی سایر افرادی که در آن جلسه حافظ قرآن هم نبودند، شد.

انتهای پیام
captcha