زیبا سخن گفتن و مدارا با فرزندان + فیلم
کد خبر: 4052237
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
پای درس صحیفه سجادیه/ ۱۲

زیبا سخن گفتن و مدارا با فرزندان + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، با بیان اینکه با فرزندان خود زیبا سخن بگویید تا جواب زیبا دریافت کنید، گفت: امام سجاد (ع) در دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه درباره این موضوع می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَی بِبَقَاءِ وُلْدِی وَ بِإِصْلَاحِهِمْ لِی و بِإِمْتَاعِی بِهِمْ؛ خدایا توفیق به من عطا کن که فرزندان من زنده باشند و نسل من را سامان بده تا ادامه داشته باشد، خدایا فرزندان شایسته برایم مقدر کن که من از آن‌ها بهره بگیریم.»

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده

به گزارش ایکنا، به مناسبت ماه مبارک رمضان پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در دوازدهمین قسمت از این مجموعه به موضوع «زیبا سخن گفتن و مدارا با فرزندان» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«در قسمت‌های گذشته در مورد دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه درباره والدین نکاتی ارائه شد و در این جلسه و جلسات آینده در مورد دعای بیست و پنجم امام سجاد(ع) که با عنوان دعای ایشان برای فرزندان خود از آن یاد می‌شود نکاتی را بیان خواهیم کرد. در این دعا حضرت سجاد(ع) ارزش و منزلت فرزندان و به‌نوعی وظایف والدین نسبت به فرزندان را گوشزد می‌کنند و می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَی بِبَقَاءِ وُلْدِی وَ بِإِصْلَاحِهِمْ لِی و بِإِمْتَاعِی بِهِمْ؛ خدایا به بقای فرزندانم و به شایسته نمودن ایشان برای من و به برخورداری من از آنان بر من منت گذار.»

یعنی خدایا توفیق به من عطا کن که فرزندان من زنده باشند و نسل من را سامان بده تا ادامه داشته باشد، خدایا فرزندان شایسته برایم مقدر کن که من از آن‌ها بهره بگیریم. تقاضای بقا و زنده‌بودن فرزندان اولین نکته‌ای است که از این دعا برداشت می‌شود. اساساً هیچ پدر و مادری شر فرزندان خود را نمی‌خواهد و اگر هم حرفی به آنان می‌زنند بر حسب محبت و احساس آن‌ها است.

پدر و مادر ممکن است در سن پیری عصبانی شوند و حرف تندی به فرزندان خود بزنند، ولی واقع مطلب این است که هیچ‌گاه بدخواه فرزندان خود نیستند و ما باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم. از طرف دیگر پدر و مادر‌ها باید مراقب رفتار خود با فرزندانشان باشند چرا آن‌ها در سنین جوانی کمی احساسی برخورد می‌کنند و زیاد به آن‌ها نباید تذکر اضافه بدهند و چون این تذکر نه‌تن‌ها سبب درست شدن رفتار آن‌ها می‌شود بلکه آتش لجاجت را در وجودشان شعله‌ور‌تر می‌کند و در روایتی از امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) داریم که ایشان می‌فرمایند «اَلافراطُ فِى المَلامَةِ یَشُبُّ نیرانَ اللَّجاجِ؛ زیاده‌روی در سرزنش کردن، آتش لجاجت را در سرزنش شونده شعله‌ور مى‌‏سازد.»

پدران و مادران باید بدانند که اگر مطلبی به جوان خود گفتند یک‌بار کفایت می‌کند و نباید آن مطلب را تکرار کرده و بحث را ادامه دهند. از طرف دیگر والدین بدانند هیچ‌گاه جلوی دیگران نباید به بدگویی از فرزندان خود بپردازند و باید اجازه دهند تا آن‌ها به مرور زمان پخته شوند و والدین هم فقط ارائه طریق داشته باشند.

یکی از نکاتی که نسبت به فرزندانمان باید رعایت کنیم این است که با آن‌ها مدارا کنیم، رسول خدا حضرت محمد(ص) فرمودند که «إنّا اُمِرنا مَعاشِرَ الأنبِیاءِ بِمُداراةِ الناس؛ همانا امر شدیم که با مردم مدارا کنیم». این حدیث بدین معناست که ما به‌عنوان والدین باید تحمل و صبرمان را نسبت به تربیت دینی فرزندان خود بالابرده و آنان را از ۷ سالگی به نماز خواندن و یا حجاب داشتن عادت دهیم و مسائل دینی را برای آن‌ها گوش زد کنیم چرا که زود دیر می‌شود.

بسیاری از پدران و مادران علاقه‌مند هستند تا بدانند چگونه باید با فرزند خود برخورد کنند برای پاسخ به این پرسش به سخنان گرانبهای مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) تأسی می‌کنیم. حضرت امیرالمؤمنین(ع) دراین‌باره می‌فرمایند: «أجمِلُوا فی الخِطابِ تَسمَعُوا جَمیلَ الجَوابِ، زیبا سخن بگویید تا پاسخ زیبا بشنوید.» یعنی با فرزندان خود زیبا سخن بگویید تا جواب خوب و زیبا دریافت کنید.

والدین به‌جای اینکه بگویند فرزندم برو آن کار را انجام بده عنوان کنند «فرزند عزیزم، قربانت برم دل مادرت یا پدرت را به دست بیاور و این کار را برای من انجام بده، فدایت شوم.» نوع گفتن و ادبیات مورداستفاده در برخورد با فرزندان بسیار مهم است اگر آمرانه و با تهدید و تحقیر با آن‌ها سخن بگویید و تحقیرشان کنید قطعاً حرف‌های شما را گوش نمی‌کنند، اما اگر بامحبت سخن بگویید و آنان را پیش‌داوری و قضاوت نکنید مسلماً جواب مناسب دریافت خواهید کرد.

روانشناسان براساس آخرین آمار می‌گویند هر پدری در ظرف ۲۴ ساعت از شبانه‌روز فقط ۱۷ دقیقه با پسر خود حرف می‌زند؛ این موضوع یک فاجعه است. این بدان معنی نیست که پسر خانواده حرفی برای گفتن ندارد بالعکس اگر توجه داشته باشید وقتی پسران با دوستان خود هستند هر لحظه مشغول صحبت کردن هستند تا حدی که وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود با یکدیگر خداحافظی کنند زمان بیشتری طلب می‌کنند تا صحبت‌هایشان را در حد ۵ دقیقه جمع‌بندی کرده و بعد با یکدیگر خداحافظی کنند لذا این والدین هستند که باید بستر ارتباط عاطفی با فرزندان خود را برقرار کنند تا بتوانند فرزندان صالحی تربیت کنند که باقیات و صالحات آنان در دنیا و آخرت باشند.»

انتهای پیام
captcha