حمایتی از گروه‌های هم‌خوانی و تواشیح نمی‌شود +‌ صوت
کد خبر: 4052394
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
سرپرست گروه طه:

حمایتی از گروه‌های هم‌خوانی و تواشیح نمی‌شود +‌ صوت

عبدالوحید جعفرزاده بیان کرد: از گروه‌های تواشیح حمایت نمی‌شود. آنها خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و گروه‌هایی که امکان پرداخت هزینه‌های شاعر و آهنگساز را نداشته باشند، به بازخوانی آثار روی می‌آورند.

عبدالوحید جعفرزادهعبدالوحید جعفرزاده، سرپرست گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی بین‌المللی طه، در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره گروه طه گفت: این گروه متشکل از قاریان ممتاز و از اولین گروه‌هایی همخوانی و مدیحه‌سرایی است که در کل کشور تشکیل شده است و تاکنون سعی کرده‌ایم که کارهای فاخری را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: گروه طه در کشورهای مختلفی مانند عراق، عربستان، سریلانکا، ترکیه، انگلستان، سوئد، بوسنی و هرزگوین و استونی به اجرای برنامه پرداخته است. افراد گروه عبارت‌اند از: سیدمحسن حسینی، محمود متولی، هادی محمودوند، مرتضی متولی و بهنام حجت‌پور و بنده به عنوان سرپرست گروه. سعی می‌کنیم کارها برای مردم ملموس باشد و با آن مأنوس شوند، مخصوصاً در ماه رمضان آثاری را مانند دعای جوشن کبیر، الهم رب شهر رمضان، اسماء‌الحسنی، نادعلی‌مظهر‌العجایب،‌ دعای فرج و عظم‌البلاء ارائه می‌دهیم.

سرپرست گروه طه اظهار کرد: آثار فارسی هم داریم که برای چهارده معصوم ساخته شدند و حتی برای حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) آثاری را تولید کرده‌ایم، مثل اثر «به‌آل‌محمدٍ» که بر اساس اشعار مرحوم آیت‌الله تسخیری ساخته شد و آقای هادی آرزم آهنگسازی آن را انجام داد و جزو کارهای فاخر است. همه گروه‌ها سعی کنند که به صورت زنده اجرا کنند و از اینکه بخواهند به صورت پلی‌بک بخوانند بپرهیزند، زیرا باعث پس‌رفت می‌شود و غیر حرفه‌ای است. اگر گروهی بخواهد که همیشه مخاطب داشته باشد، باید به صورت زنده بخواند.

جعفرزاده درباره تولید اثر جدید یا بازخوانی آثار دیگران گفت: هر دو موجود است، اما بعضی از گروه‌ها سرمایه‌گذاری و آثار جدیدی را تولید می‌کنند. البته هیچ حمایتی از گروه‌های تواشیح نمی‌شود، حتی یک ریال. گروه سرمایه‌گذاری می‌‌کند و گروه‌هایی که امکان پرداخت هزینه‌های شاعر و آهنگساز را نداشته باشند، به بازخوانی آثار روی می‌آورند.

کد

وی درباره دانش‌ مورد نیاز گروه‌های تواشیح که به حرفه‌ای شدن آنها کمک می‌کند گفت: اگر قاریان وارد این حوزه شوند، خیلی خوب است و گروه‌هایی که همه اعضای آن قاری هستند، اجرای متفاوتی دارند و خواندن آنها فرق دارد. طبعاً باید اعضای گروه با فاصله‌های صوتی، نت‌ها، گام‌ها، مقام‌ها و دستگاه‌ها آشنا باشند، زیرا بدون شناخت از این موارد کار کردن مشکل خواهد بود.

سرپرست گروه طه در مورد استفاده از موسیقی دستگاه ایرانی نسبت به مقام‌های عربی در تواشیح گفت: ما این کارها را انجام داده‌ایم، مانند کاری که در ماه رمضان پخش شد و با شعر «ما دل به غم تو بسته داریم ای دوست» ساخته و نیز سنتی و زیبا خوانده شده است و آن را در بیات عجم اجرا کردیم.

حمایتی از گروه‌های هم‌خوانی و تواشیح نمی‌شود +‌ صوت

وی در پایان مطرح کرد: متأسفانه با توجه به شیوع کرونا همه چیز تعطیل شده و تمرینی نداشتیم به همین منظور باید مسئولان در مکان‌هایی مانند نمایشگاه قرآن و جاهای دیگر فضای خوبی را برای گرو‌ه‌های تواشیح و قاریان نوجوان و جوان فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha