اهل سنت روسیه اهتمام ویژه‌ای به روز قدس دارند
کد خبر: 4053490
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
رئیس مرکز اسلامی مسکو در گفت‌وگو با ایکنا:

اهل سنت روسیه اهتمام ویژه‌ای به روز قدس دارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صابر اکبری جدی با بیان این که روز قدس در روسیه با نام امام(ره) شناخته شده است، اظهار کرد: اهتمام خوبی در میان اهل سنت روسیه نسبت به روز قدس دیده می‌شود و حتی یک سال امام جمعه مسجدالاقصی به مسجد جامع مسکو دعوت و نمازجمعه روز قدس به امامت وی اقامه شد.

اهل سنت روسیه اهتمام ویژه‌ای به روز قدس دارندحجت‌الاسلام‌والمسلمین صابر اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و رئیس مرکز اسلامی مسکو در گفت‌و‌گو با ایکنا به مناسبت روز قدس درباره برنامه‌های اجرایی در روسیه در این روز اظهار کرد: در روسیه به ویژه مسکو روز قدس سال‌هاست به نام امام خمینی(ره) و ایران شناخته شده است، شاید بشود گفت بزرگ ترین تجمع مسلمانان در کشورهای اروپایی، در مسجد جامع مسکو در روز قدس برگزار می‌شود و حدود 10 تا 15 هزار نفر در آن حضور می‌یابند.

وی افزود: در این مراسم به نام امام خمینی(ره) و ایران، روز قدس گرامی داشته می‌شود و سفیر ایران در روسیه، سفیر فلسطین در مسکو و شیخ راویل عین الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه در آن سخنرانی می‌کنند و در آن تأکید می‌شود امام(ره) این روز را برای همیشه ماندگار کرد.

حجت الاسلام اکبری جدی همچنین تصریح کرد: اهتمام خیلی خوبی نیز در میان اهل سنت روسیه نسبت به روز قدس دیده می‌شود و حتی یک سال امام جمعه مسجدالاقصی به مسجد جامع مسکو دعوت و نمازجمعه روز قدس به امامت وی اقامه شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی در حسینیه ها و مساجد در روز قدس اجرا می‎شود و تقریبا تمامی مراکز اسلامی این روز را زنده نگه داشته و یادآوری می‎کنند.

رئیس مرکز اسلامی مسکو اظهار کرد: پیش‌تر نیز تجمعاتی در مسکو برگزار می‌شد؛ اما سال هاست که به دلایل امنیتی اجازه تجمع داده نمی‌شود؛ هرچند گاهی کاروان خودروها در این روز با پرچم فلسطین و پلاکاردهای روز قدس در خیابان‌ها دیده می‌شود. سفارت فلسطین در روسیه نیز در این روز برنامه‌ای در محل سفارت اجرا می‌کند که قابل توجه است.

نماینده مقام معظم رهبری در روسیه همچنین تأکید کرد: روی رودخانه مسکو هم یک کشتی اجاره می‌شود که با بنرهای روز قدس و پرچم فلسطین حرکت می‌کند، در این روز در فضای مجازی و سایت‌های مختلف به ویژه در سایت مرکز اسلامی مسکو نیز مطالبی به زبان روسی و آذری تولید و تقدیم مخاطبان می‌شود.

وی یادآور شد: در شهرهایی مانند دربند هم تجمع باشکوه روز قدس برگزار می‌شود؛ در دیگر شهرهای روسیه نیز که امکان برگزاری تجمع داشته باشند، تجمعاتی برگزار می شود و اگر تجمع نباشد، در خطبه های نمازجمعه، به مسئله فلسطین پرداخته شده و در حاشیه نمازجمعه نمایشگاه عکس از تاریخچه جنایات رژیم صهیونیستی برپا می‌شود. خیمه رمضان مسکو نیز در روز قدس به ایران و برنامه‌های ویژه این روز اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام
captcha