تلاش بوتسوانا برای جذب گردشگران مسلمان
کد خبر: 4055167
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

تلاش بوتسوانا برای جذب گردشگران مسلمان

کشور آفریقایی بوتسوانا مشتاق است علاقه مسافران غرب آسیا را به این کشور افزایش دهد. مقاصد گردشگری با ارزش و کم‌هزینه بوتسوانا، جاذبه اصلی در صنعت گردشگری این کشور بوده اما فاقد امکانات و هتل‌های مناسب مسلمانان است.

به گزارش ایکنا به نقل از Salam Gateway، کشور بوتسوانا در حالی که خود را برای ماه می (اردیبهشت ـ خرداد)،‌ شلوغ‌ترین موسوم سال آماده می‌کند، به دنبال جذب گردشگران بیشتری از غرب آسیا است. با این حال، این کشور جنوب آفریقا چقدر آماده است تا نیازهای منحصر به فرد بازدیدکنندگان مسلمان را برآورده کند؟

بوتسوانا دارای برخی از بکرترین تجربیات سافاری در جهان است. این شهر همچنین بزرگترین جمعیت فیل‌های جهان را در خود جای داده است و دارای دو مکان میراث جهانی آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) است؛ تپه‌های تسودیلو و دلتای اوکاوانگو و یک تالاب آب شیرین دست نخورده که به‌طور شگفت‌انگیزی در یک صحرا به وجود آمده است.

مقاصد گردشگری با ارزش و کم‌هزینه بوتسوانا، جاذبه اصلی در صنعت گردشگری این کشور بوده اما فاقد امکانات و هتل‌های مناسب مسلمانان است. در کشوری که مسلمانان در آن اقلیت هستند این موضوع قابل درک است. مرکز تحقیقات بشردوستانه و اجتماعی(INSAMER) تخمین می‌زند که مسلمانان بین دو تا سه درصد از جمعیت 2 میلیونی بوتسوانا را تشکیل می‌دهند.

این جمعیت کوچک در پایتخت شهر گابورون متمرکز شده است. بنابراین اکثر رستوران‌های حلال در آنجا واقع شده‌اند. طبق گزارش انجمن مسلمانان بوتسوانا، تا آوریل 2022، 44 رستوران دارای گواهی حلال در این کشور وجود داشت که تقریباً همگی در گابورون واقع شده‌اند.

بسیاری از مسلمانان بوتسوانا اصالتاً از آسیای جنوبی هستند و این در غذاهای حلال موجود منعکس شده است.

طبق آخرین ویرایش فرهنگ لغت تاریخی بوتسوانا(2018) در حالی که هتل‌هایی با امکانات حلال هستند، 21 مسجد در سراسر کشور وجود دارد.

بوکانی ماتاپه، بنیانگذار و رئیس بخش زنان در صنعت گردشگری بوتسوانا در این باره می‌گوید: گابورون مساجدی دارد و دیده‌ام که مسلمانان نماز جمعه را در آن اقامه می‌کنند. اکثر فروشگاه‌ها نمازخانه دارند و در هنگام نماز تعطیل می‌شوند.

تلاش بوتسوانا برای جذب گردشگران خاورمیانه از طریق گردشگری حلال

او افزود: هیچ تبعیضی در رابطه با قوانین پوشش مسلمانان وجود ندارد و محیط کار و مدارس با حجاب بسیار سازگار هستند. زنان در بوتسوانا نیز کاملاً پوشیده لباس می‌پوشند،‌ بنابراین گردشگران زن با لباس‌های معمولی منظره‌ای آشنا خواهند بود. علاوه بر این، از آنجایی که فصل اوج سافاری در زمستان سرد آفریقا اتفاق می‌افتد، همه لباس‌های پوشیده استفاده می‌کنند.

ماتاپ تصریح کرد: بوتسوانا به طور کلی یک کشور صلح‌آمیز است و ما موردی از عدم تسامح دینی نداشته‌ایم.

شاخص جهانی صلح 2021، بوتسوانا را به عنوان سومین کشور صلح‌آمیز آفریقا و چهل و یکمین کشور در جهان، بالاتر از یونان و فرانسه رتبه‌بندی کرد.

با این حال، یافتن غذای حلال در اقامتگاه‌های سافاری ـ قلب تجربه سفر بوتسوانا ـ‌ به آسانی پایتخت نیست.

مندی ون گران، مدیر محتوا در Go2Africa، دراین باره می‌گوید: بیشتر کمپ‌های سافاری بوتسوانا غذاهای حلال ارائه نمی‌دهند. اپراتور تور مستقر در کیپ‌تاون که سافاری‌های حلال را در این قاره ارائه می‌کند، طی سال‌ها تنها یک استعلام مربوط به غذای حلال در بوتسوانا دریافت کرده است.

تلاش بوتسوانا برای جذب گردشگران خاورمیانه از طریق گردشگری حلال

اقامتگاه‌های سافاری نیز فاقد نشانگر قبله برای نماز مسلمانان هستند، اما این مشکل به راحتی حل می‌شود زیرا بسیاری از این املاک دارای وای فای هستند. به گفته ماریا اِنگوی، کارشناس سافاری آفریقایی از Go2Africa، این بدان معناست که بازدیدکنندگان می‌توانند یک برنامه پیدا کردن قبله را دانلود کنند.

او گفت که گردشگران مسلمان باید جانماز خود را بیاورند، زیرا در بیشتر اقامتگاه‌ها فاقد چنین چیزی هستند.

برای گردشگران زن مسلمانی که مایل به شنا هستند، تنها گزینه رزرو با یکی از معدود اقامتگاه‌های دارای استخرهای خصوصی، مانند سوئیت‌های دشت دوبا و سوئیت زارافه دوو است. هر دو ویلا چادری در شمال بوتسوانا هستند و به عنوان خلوتگاه خصوصی، سطح قیمت بالاتری دارند.

بوتسوانا مانند سایر کشورهای جنوب آفریقا، از مزیت فصلی بهره می‌برد زیرا زمستان معتدل آن (از مِی تا اکتبر) یک محل فرار ایده‌آل در طول ماه‌های گرم تابستان خاورمیانه ارائه می‌دهد. با این حال، و براساس فهرست جهانی سفر مسلمانان 2022 که توسط Crescentrating و Mastercard تهیه شده است،‌ بوتسوانا در بین 19 مقصد آفریقایی مسافران مسلمان در ماه رمضان نبود.

این گزارش بر اساس راحتی مسافران، آسایش و راحتی سفر به مقصد محاسبه شده است.

بوتسوانا مشتاق است علاقه مسافران خاورمیانه را به این کشور افزایش دهد. یک ماه پس از بازگشایی مرزها برای بازدیدکنندگان بین‌المللی، سازمان گردشگری بوتسوانا مهمان مجموعه‌ای از رویدادها در دبی برای ارتقای پتانسیل گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کشور بود.

ماه گردشگری بوتسوانا، که در ژانویه 2022 برگزار شد، شامل یک کنفرانس، جلسات توجیهی مطبوعاتی در طول اکسپو 2020 دبی بود.

تلاش بوتسوانا برای جذب گردشگران خاورمیانه از طریق گردشگری حلال

ویکیتومتسه ستلانگ، مدیر بازاریابی اجرایی در سازمان گردشگری بوتسوانا، در این باره گفت: خاورمیانه بازاری در حال ظهور برای بوتسوانا است. با این همه، اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های روانشناختی، جمعیتی و جغرافیایی این بازار، به‌ویژه در زمینه آفریقا و عمدتاً بوتسوانا وجود ندارد.

او گفت: با این حال، بررسی‌ها پتانسیل بوتسوانا را به عنوان یک بازار پرسود که ارزش نفوذ دارد نشان داده است. این بررسی به تمایل زیاد به سفر در بازار خاورمیانه اشاره کرده که به دلیل تولید ناخالص داخلی آن که 5.3 درصد و بالاتر از میانگین جهانی 4.1 درصد است، بوده و این نشان دهنده قدرت خرید بالاتر و در نتیجه درآمد قابل مصرف بالاتر است.

بوتسوانا اخیراً با راه‌اندازی پلتفرم ویزای الکترونیکی در آگوست 2021 قابل دسترس‌تر شده و اتباع خارجی را قادر می‌سازد تا به صورت آنلاین درخواست دهند و در عرض پنج ساعت درباره درخواست آنها تصمیم‌گیری می‌شود. این امر پیشرفت گسترده‌ای نسبت به روند هفت تا 14 روزه قبلی است که تنها از طریق اماکن دیپلماتیک امکان‌پذیر بود.

ستلانگ تصریح کرد: در حالی که تعداد مسافران خاورمیانه به بوتسوانا در حال حاضر کم است اما این تعداد، رشد کمی داشته است. با افزایش تمایل به ماجراجویی، بازدیدکنندگان اکنون با هدفی جدید که توسط مجموعه‌ای از پروتکل‌های بهداشتی و اقدامات ایمنی حفاظت می‌شوند به بوتسوانا بازگشته‌اند.

انتهای پیام
captcha