هنر ابزاری برای پیوند نسل جدید با مسجد
کد خبر: 4056310
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

هنر ابزاری برای پیوند نسل جدید با مسجد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هنر فعالان فرهنگی مساجد این است که انرژی متراکم نوجوانان را در مسیر سالم و با نشاط صرف کنند، گفت: از ابزار هنر برای پیوند بین نسل جدید با مسجد باید استفاده شود.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز،21 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری آیین پایانی رویداد ملی «فهما» که در محل هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، بیان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد عنصر پیشران مساجد در جذب جوانان و نوجوانان هستند.

وی با اشاره به کارکردهای مساجد ابراز کرد: مساجد دارای ارکان زیادی از جمله امام جماعت، خادم مسجد، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و در برخی از مساجد خیریه و سایر تشکل‌ها هم وجود دارد. ارکان مسجد در کنار یکدیگر یک مسجد تراز انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: مسجد امروز یگانه سنگر فرهنگی و تربیتی است که خانواده‌ها می‌توانند با خیال راحت فرزندان خود را بفرستند، مسجد مکانی سالم با حضور عناصر تربیتی و همسالان در محیطی سالم برای رشد فرهنگی و تربیتی است، هر چند محیط‌های تربیتی دیگری هم هستند که از سلامت برخوردارند، اما هیچ مکانی به سلامت مسجد نیست.

حسین‌زاده بیان کرد: مسجد از زمانی که حضرت رسول اکرم(ص) تأسیس کردند و آن را کانون تحولات در اوایل اسلام قرار دادند تا امروز و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش محوری داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امروز علی‌رغم رقبای رسمی و غیررسمی که برای مسجد وجود دارد و بسیاری از عناصر غیرفرهنگی با نگاه ضد فرهنگی تلاش دارند، حضور جوانان و نوجوانان را در مساجد کمرنگ کنند مساجد ما موفقیت‌های زیادی داشته اما تا تحقق اهداف فاصله داریم.

وی افزود: هنر فعالان فرهنگی مساجد این است که انرژی متراکم نوجوانان را در مسیر سالم و بانشاط صرف کنند. ما امروز در جامعه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی داریم اما باید چشم خود را دقیق باز کنیم و منصفانه قضاوت کنیم که اگر جایی نوجوان ما دچار چالش است و عیب و نقصی داریم، رفع کنیم.

حسین‌زاده با بیان اینکه برگزاری مناسبات و مراسمات مذهبی بیشتر توسط جوانان و نوجوانان صورت می‌گیرد، گفت: این همه فعالیت بستر می‌خواهد که یکی از ارکان مؤثر در این راستا کانون‌های فرهنگی مساجد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی موفق شده در رویداد فهما مقام برتر را در کشور کسب کنند و پایتختی فهما را در سال جاری عهده‌دار شود که این برکتی برای استان خواهد بود و تمرکز را خواهیم گذاشت تا مساجد ما پرشور هشت پرشورتر شود.

وی بیان کرد: حضور میانسالان و کهنسالان در مساجد غنیمت، آبرو و برکت است، اما آنچه موتور پیشران است همین نسل جدید هستند. در خراسان رضوی تعداد زیادی کانون فرهنگی و هنری داریم که خود را وقف فعالیت فرهنگی و هنری کردند و در این راستا نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است.

حسین‌زاده تصریح کرد: در این راستا نیز از ابزار هنر چون ادبیات، سینما، هنرهای تجسمی و... استفاده شده تا بتوانند بین نسل جدید و مسجد گره بزنند و امیدواریم از این فرصت برای پرشورتر شدن مساجد بهره ببریم.

انتهای پیام
captcha